Konec vlakům z 80. let. V Královéhradeckém kraji vyjedou moderní RegioPantery

  14:20
První z celkem 40 zcela nových vlakových souprav, které budou jezdit na kolejích v Královéhradeckém kraji, představily České dráhy. Na trati z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou předvedly novou generaci vozu RegioPanter. Stát budou čtyři miliardy. Cestující se první soupravou svezou už v úterý.

S RegioPantery se cestující dosud setkávali na lince z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře. Nové jednotky jsou však modernější, nabídnou více prostoru i vyšší výbavu. Dráhy do kraje pořídí tři třívozové soupravy a čtyři dvouvozové. Jezdit budou na trati z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí.

„Předchozí Pantery byly představeny před 10 lety, mezitím se některé prvky změnily a modernizovaly. Jednotky mají evropský zabezpečovací systém ETCS, inovované bezpečnostní zóny. Vozy jsou samozřejmě bezbariérové, klimatizované a mají zásuvky pro dobíjení elektrokol a elektrokoloběžek,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Vozy nahradí dosavadní soupravy s nepopulárními východoněmeckými vozy „Honeckery“ z 80. let. Navíc posílí kapacitu vlaků na nejvytíženější trati mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí, kde byly vlaky pravidelně přeplněné.

Klimatizace, zásuvky, wifi

„Je pro nás naprosto klíčové mít moderní vlakové soupravy, které budou jezdit na nejvytíženějších trasách a budou poskytovat služby, které jsme doteď neměli. Klimatizace, zásuvky, wifi a podobně. Obměníme celkem 70 procent vlaků, které v našem kraji jezdí,“ upozorňuje hejtman Martin Červíček (ODS).

Moderní jednotky si pochvaluje i strojvedoucí Filip Knap, který řídil prezentační jízdu. Oceňuje nejen komfortní kabinu se vzduchovou pérovací sedačkou, oddělenou klimatizací, mikrovlnkou a lednicí, ale především vlastnosti lokomotivy, která disponuje systémem automatického vedení vlaku.

„Tady navolím rychlost a dám pokyn jednotce. Ona si sama řídí dosažení rychlosti. Rozjezd i brzdění je velmi dynamické, což se hodí, protože se často zastavuje ve stanicích. Třeba s Regionovou se to vůbec srovnat nedá. To je něco totálně odlišného,“ vypráví v kabině Knap.

„Automatické vedení vlaku také snižuje energetickou spotřebu, protože optimalizuje dojezdový čas. Umí rekuperovat. Umíme se rychle rozjet a rychle a efektivně zabrzdit. Brzdíme elektricky takže při tom vyrábíme elektřinu a vracíme ji do sítě,“ popisuje technologii místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.

Liška pojede na sever

Do kraje letos zamíří sedm elektrických souprav RegioPanter, které vyrábí plzeňská Škoda Group, a během dvou let 33 motorových jednotek RegioFox z produkce polské PESA. První dvě dorazí koncem července.

„Naši dodavatelé vyrábí podle plánu. Počítali jsme s nasazením Panterů na konci roku, ale do provozu je budeme dávat už v průběhu léta. Všechny budou nasazené do poloviny září. Na prvních dvou jednotkách RegioFox budeme v srpnu školit strojvedoucí a ještě do konce prázdnin zahájíme zkušební provoz s cestujícími. Jakmile jich budeme mít v kraji šest, zahájíme plnopočetný provoz na trati 040 z Trutnova na Kolín,“ doplňuje Ješeta.

V letošním roce by mělo dorazit 16 motorových jednotek, příští rok 10 a posledních sedm kusů v roce 2026. Od prosince by měly RegioFoxy jezdit z Hradce Králové přes Starkoč do Náchoda a Broumova. V dalších letech se dostanou i na tratě z Hradce do Trutnova, z Hradce do Letohradu a z Chocně do Hronova.

Za 40 nových jednotek zaplatí České dráhy celkem čtyři miliardy korun. Na regionálních tratích nahradí především staré motorové „Vindobony“ z přelomu 60. a 70. let a také modernizované Regionovy.

„Věřím, že díky moderním vlakům motivujeme více cestujících, aby jezdili veřejnou dopravou. Už teď u nás jezdí vlakem o 10 procent více cestujících, než před covidem,“ poznamenává Červíček.