Soukromník chce těžit na Hradecku písek pro D11, místní se bojí hluku

  9:30
V Sendražicích na Hradecku se soukromý investor chystá těžit štěrkopísek pro nedalekou stavbu dálnice D11. Ve vesničce má dojít k jednorázové těžbě 250 tisíc tun štěrkopísku, který poslouží jako hutnící a podsypový materiál. Místní mají obavy z hluku, znečištění vody i zničených silnic.

Venkovský poklid v Sendražicích zřejmě brzy přehluší těžké stroje. Těžit se podle prvotních odhadů má od dubna příštího roku, jen desítky metrů od rodinných domů.

Fotogalerie

Samotná těžba má sice trvat jen pár měsíců, obyvatele však znepokojuje. Rekultivace může trvat dalších deset let.

Redaktoři MF DNES se do vesnice vypravili. Úzkou cestu od Trotiny do obce už blokují stroje a dělníci na úseku z D11 Hradec Králové - Jaroměř.

Po úzké a polorozpadlé silnici, na které mají problém vyhnout se dvě osobní auta, natož za pár měsíců naložené kamiony, přijíždíme do malebné obce. Ač má čtyři sta obyvatel, okolo druhé odpoledne se po návsi prochází jen pár starousedlíků, další uklízejí listí před domem. 

Na dotaz, jak se jim zamlouvá těžba jen několik desítek metrů za jejich domy, jen kroutí hlavou. Odpovídají jednohlasně: „Nic s tím nezmůžeme.“

„Bude se těžit na soukromém pozemku. Teď už je jisté, že těžba začne a my s tím nic nenaděláme,“ řekl zasmušile starousedlík, který však neřekl své jméno a odjel.

Obec souhlasila. Termín těžby ještě nemáme, zní od investora

Vlastník soukromého pozemku Václav Kuhn je zároveň investor a obyvatel obce. Ten se na spolupráci domlouvá se společností Eurovia, která nedalekou dálnici staví. MF DNES se pokoušela investora a vlastníka pozemků kontaktovat, avšak jediné dostupné číslo nezvedal.

Jeho zástupkyně Daniela Pačesná ze společnosti Elion HK, která veškeré podklady k těžbě zpracovává, odpověděla stručně: „Záměr byl projednán na obci, kde je souhlasné stanovisko. Termín těžby je závislý na vydání příslušných povolení a termínu výstavby dálnice.“

K otázce, zda těžbu konzultovali s místními, odkázala pouze na závěry Vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Podle EIA dojde ke zhoršení situace v obci jen krátkodobě a nijak dramaticky.

Ani starosta obce František Matěna (Za obec krásnější) se k situaci příliš nevyjadřuje. „Na obec si nikdo stěžovat nepřišel. Jde o soukromý pozemek. Jednali jsme o tom už před dvěma lety, co bysme s tím měli teď dělat. Teď obcí projíždí kamiony s řepou, taky s tím nic nenaděláme,“ řekl Matěna.

Místo, které už dříve sloužilo k těžbě písku, se ukrývá za polem vedle obce. První rodinné domy jsou podle internetových map vzdáleny pouhých 70 metrů. Z obce sem však doléhá štěkot psů i motory projíždějících aut. Za dobu naší návštěvy jich projelo pět.

Těžba však plánuje, že každý den obcí projede přes 120 nákladních vozů. Projekt zároveň počítá s pracovní dobou od 7 do 18 hodin.

Praskačka také zůstala bez vody, bojí se lidé. Investor to odmítá

Obavy podporuje i hluková studie, již má MF DNES k dispozici. „Nárůst hlučnosti vyvolaný dopravou bude v případě první etapy záměru oproti stávající situaci 3 až 3,1 decibelů. Tato etapa bude pouze krátkodobá (dva měsíce, pozn. red.) a nebude znamenat dlouhodobé zhoršení hlukové zátěže vlivem realizace záměru,“ stojí v závěrech Hlukové studie – období provozu.

Stovky náklaďáků se budou prohánět přes obec a tím likvidovat silnici a přilehlé domy.

„Jde o nový záměr, který vyvolá potřebu zpevnění stávajících polních komunikací a způsobí významné zvýšení dopravy v okolí záměru. Doprava bude vedena po komunikaci III/32531 v jižním směru středem obce Sendražice a dále se bude napojovat na silnici I/33, vedoucí severním směrem na Jaroměř a jižním směrem na Hradec Králové,“ uvádí studie.

Pan Josef Dunko ze Sedražic však neskrývá strach o kvalitu vody. „Když prováděli těžbu písku v Praskačce, vesnice byla bez vody,“ podotkl.

Na zasedání zastupitelstva Sendražic investor Václav Kuhn už dříve občany uklidnil, že těžba vodu neohrozí. „Mám zpracovaný hydrologický posudek a k porušení místních pramenů nedojde, jelikož vedou od vrchu dolů,“ uvedl. Rovněž podotkl, že kamiony budou k těžebnímu místu jezdit přes jeho soukromý pozemek.

Ještě chybí potřebná povolení, odmítla Eurovia odpovědi

Společnost Eurovia, která dálnici staví, odpovědět na otázky MF DNES odmítla.

„Mohu potvrdit, že probíhají jednání mezi námi a panem Kuhnem o možném odběru štěrkopísku pro výstavbu dálnice D11. Tato jednání zatím nebyla smluvně uzavřena a jak jste uvedla, chybí potřebná povolení, na která je uzavření smlouvy vázáno (vydání příslušných povolení a termínu výstavby dálnice, pozn. red.). Z těchto důvodů vám nyní nemůžeme poskytnout podrobnější informace,“ řekla stručně mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Až se vytěží 250 tisíc tun materiálu, začne dotěžování. „Po ukončení těžby bude území rekultivováno a vráceno zpět do zemědělského půdního fondu,“ stojí v závěrech projektu.

„Snad to tady zvládneme. Největší strach máme z hluku. Představa, že nám celý den pod okny budou jezdit kamiony, se nám samozřejmě nelíbí,“ dodává u vrátek rodinného domu paní Anna.