iDNES.cz

Hradec Králové sloučil stavební úřady, stavbaři se bojí dalších průtahů

  14:20
Povolování staveb v Hradci Králové se může protáhnout. Obávají se toho projektanti kvůli spojení speciálního dopravního stavebního úřadu s obecným stavebním úřadem, které od března sloučil hradecký magistrát. Má se tak vyřešit nedostatek úředníků, kteří rozhodují o silničních stavbách.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Speciální stavební dopravní úřad v Hradci Králové je žádostmi zavalen. Obce, kraj, ale také developeři čekají na stavební povolení pro silnice, chodníky a mosty často déle než rok, protože chybí kvalifikovaní odborníci a nové se nedaří získat.

Na obecném stavebním úřadu je personální situace lepší, ale i tam trvá povolování běžných staveb příliš dlouho. 

„Lhůty vydání povolení na Hradecku jsou jedny z nejdelších. Jestliže se na úředníky, kteří dělají obecná stavební povolení, přesunou ještě další povinnosti, budou přetížení a už nebudou stíhat,“ obává se hradecký architekt Jan Čížek.

Stavebníky změna nezdrží, hájí krok magistrát

Tajemnice hradeckého magistrátu Markéta Bartušová věří, že sloučené úřady budou pracovat dobře: „Speciální stavební úřad vyřizuje mnohem méně věcí, než obecní stavební úřad. Ty se rozprostřou mezi takový počet referentů, kterým dopravní úřad nikdy nedisponoval.“

Problémů se neobává ani náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09): „Rozhodně se neobávám prodloužení řádných stavebních řízení, je to dohodnuté tak, aby nedošlo k narušení agendy běžného stavebního úřadu.“

Zatímco na dopravním stavebním bylo v únoru z pěti referentských míst obsazené jediné, na obecném stavebním úřadu pracuje 32 lidí. Z nich se od března začíná zabývat schvalováním dopravních staveb dvacet úředníků. 

„Lhůty se nenatáhnou, protože objemově mnohem menší agenda dopravních staveb se rozloží mezi čtyřikrát větší počet lidí, než kdy pracovalo na dopravních stavbách,“ hájí sloučení úřadů vedoucí úředníků magistrátu Bartušová. 

Architekt Čížek však zůstává skeptický: „Lhůty jsou ukrutné. Na územní rozhodnutí a stavební povolení pro běžnou stavbu se čeká v Hradci třeba dva roky. Když to úředník nestíhá, podle mé zkušenosti napíše, ať se něco doplní.“

Podle Bartušové ale situace není až tak špatná:

„Myslím, že se nám v průměru daří dodržovat šedesáti- a devadesátidenní lhůty. Déle samozřejmě trvají komplikované případy, kde dochází ke sporům, řeší se námitky a úkonů se dělá víc, tam lhůty - byť zákonné - jsou delší.“

Vedoucí hradeckých úředníků i architekt s dlouholetou praxí se v jednom shodnou: situaci komplikují zákony. Stavební řízení je čím dál tím komplikovanější a kvalifikační nároky na úředníky jsou nesmyslně vysoké.

„Situace na magistrátu brzdí stavební projekty. Na druhou stranu úředníky chápu, je jich málo a všechno je složitější. Rozsah požadované projektové dokumentace je několikrát větší, než před několika lety,“ připomíná Čížek.

Podle Markéty Bartušové situaci komplikují nesmyslné nároky na kvalifikaci úředníků i nutnost vypisovat na každé uvolněné místo výběrové řízení. Přitom stavebních odborníků je nedostatek a státní správa nedokáže platově konkurovat soukromé sféře. Práce navíc vyžaduje podle zákona vysokoškolské vzdělání, nebo stavební středoškolské s tříletou praxí.

Zatímco poslední výběrová řízení na referenty dopravního úřadu byla neúspěšná, na obecný stavební úřad se lidé shánějí snáze. 

„Podařilo se nám sehnat nového stavebního technika a vypíšeme další výběrová řízení na ta místa, která zůstávají volná,“ dodává tajemnice hradeckého magistrátu.

zpět na článek