Přetrvávající problémy s čipy omezují výrobu škodovek, automobilka ruší směny

  10:36
Automobilka Škoda Auto v Kvasinách i Vrchlabí dál musí přeorganizovávat výrobu a rušit celé směny. Důvodem jsou přetrvávající výpadky dodávek polovodičů z Číny, která opět těžce bojuje s covidem. Kvůli nedostatku čipů se v automobilce zpožďuje výroba převodovek i některých modelů.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

V Kvasinách kvůli chybějícím dílům zůstali doma pracovníci obou linek z noční směny z neděle na pondělí 6. února. Ve Vrchlabí továrna stojí už od čtvrtka 2. února, provoz se má obnovit během pondělního odpoledne. Znovu se však výroba v Krkonoších o dvou směnách zastaví v neděli 12. února.

Zaměstnanci zůstávají doma kvůli překážce na straně zaměstnavatele a dostanou odbory vyjednaných 80 procent platu.

„Navzdory přetrvávající dynamické situaci v dodávkách se neplánuje úplné zastavení výrobního programu. Jeho pokles řešíme redukcí počtu směn, a to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů pro jednotlivé modely,“ vysvětluje Gabriela Slabihoudková z tiskového oddělení automobilky.

Na vině jsou především zpožděné dodávky čipů, kvůli nimž chybí některé komponenty. O odvolávání konkrétních směn pravidelně informuje týdeník Škodovácký odborář.

Potíže trvají už od covidu a firma očekává, že se dodávky stabilizují až ve druhé polovině roku. Závod v Kvasinách kvůli tomu loni vyprodukoval 221 tisíc vozů, což je sice o 36 tisíc víc než předloni, avšak rekord z roku 2019 je výrazně dál. Tehdy automobilka pod Orlickými horami vyrobila 320 tisíc vozů a teoreticky ještě má kam růst. Denní kapacita výroby je totiž v Kvasinách 1 200 aut.

Auta zlevňovat nebudou, myslí si šéf české Škody. Chystají se nové modely

„Nastavená operativní i strategická opatření koncernu Volkswagen jsou účinná a přispívají ke stabilizaci dodávek. Trh je však velmi nehomogenní a nadále musíme počítat s případnými problémy u polovodičových technologií,“ upozorňuje mluvčí. I přes snahu manažerů je situace nejistá.

Skoro desetina aut nebyla hotová

Závod v Kvasinách kvůli výpadkům v loňském roce opouštěly i nedokončené vozy. Nemířily k zákazníkům, ale na odstavné plochy, kde čekaly, až budou chybějící díly k dispozici. V jednu chvíli šlo o 17 tisíc nedodělků. Kamiony je odvážely do okolí závodu, třeba na stojánku hradeckého letiště. Odstavné plochy se tam plnily od 24. září a počet odstavených vozů narostl na více než 1 300.

12. srpna 2021

„V největším bodě na přelomu října a listopadu jich bylo 1 359, pak se to ustálilo asi na 1 100 kusech. Po Novém roce si automobilka vozy stahovala, poslední odjely minulý pátek,“ říká ředitel hradeckého letiště Pavel Rind.

Hradecký aeroport poskytuje automobilce odstavné plochy opakovaně. Je to pro něj příležitost, jak si zvýšit příjmy. Podle mluvčí Slabihoudkové je rozpracováno přibližně dva tisíce vozidel. Automobilka však podobný model opouští, protože přináší jen další náklady.

„Od Nového roku se nekompletní vozy už nevyrábějí. Vždy se odvolává nějaká směna. Od začátku roku jich jsou jednotky. Není to tak, že bychom stáli v nějakém bloku,“ popisuje šéf odborů KOVO v Kvasinách Martin Lustyk.

Díky lepší organizaci může závod jet na maximální výkon. Rozdělané vozy automobilka přistavuje do vedlejších menších hal, kde se jindy připravují třeba auta na výstavy. Operátoři chybějící díly zabudují, zakrytují a škodovky mohou mířit k zákazníkům.

Kolínská Toyota v únoru zastaví kvůli nedostatku komponentů výrobu

„Je to závislé na dodávkách. Když přijdou, mohou se vozy zpracovávat i v průběhu dne. Není třeba je zařazovat zpět na montážní linku. Často jde třeba jen o zaklapnutí nějaké součástky, třeba řídicí jednotky na airbagy nebo na elektriku ve dveřích,“ nastiňuje Lustyk.

Převodovky se bez čipů neobejdou

Nejen Kvasiny trápí nedostatek čipů. Elektronika chybí také technikům v závodě ve Vrchlabí, kde se vyrábějí přímo řazené automatické převodovky DQ 200 pro celý koncern Volkswagen. Právě v Krkonoších se v posledních týdnech ruší směny častěji než na Podorlicku.

„Musíme převodovku mít kompletní, neumíme ji udělat bez řídicí jednotky. U automatické sedmistupňové převodovky to bez mechatroniky nejde,“ vysvětluje šéf tamních odborů Jaromír Kobrle.

Rušení směn ve Vrchlabí je pro škodovku těžkou ránou. Potřebuje naopak výrobu zvyšovat. Od listopadu proto přešla z 15 na 20 pracovních směn za týden a zvýšila počet zaměstnanců z 850 na 1 080 lidí. I díky tomu závod loni vyrobil 538 tisíc převodovek, jen o 18 tisíc méně než před covidem.