Do Hradce se vrátí sdílené elektrokoloběžky. Zpomalí, někam nebudou smět

  10:32
V květnu by se do Hradce Králové mohly po třech letech vrátit sdílené elektrokoloběžky. Záleží, zda 30. dubna zastupitelé schválí podmínky a poté smlouvu podepíší i dva zájemci o provozování. Firmy budou muset snížit rychlost koloběžek, místo 25 km/h to bude jen 20 či 15 km/h. Někde budou mít zákaz.

Sdílené koloběžky v Hradci Králové (15. 7. 2021) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě před rokem to vypadalo spíš na prohloubení sporů. Vedení města přiznalo, že s koloběžkovými firmami nekomunikuje, snahu nejevila ani druhá strana, která poukazovala na nevhodné podmínky.

Situace se obrátila až nedávno, kdy společnosti Lime a TO-MI electro požádaly o jednání směřující k návratu služby i do Hradce. Ze hry zatím vypadává firma Bolt, která spolu s Lime sdílené elektrokoloběžky nabízela pouhou jednu sezonu. Místo Boltu je nyní ve hře chomutovská společnost TO-MI electro, která v Česku působí teprve od roku 2022.

Hradec se sice rozhodl elektrokoloběžky znovu přijmout, avšak podmínky jim zpřísňuje, aby se neopakovaly potíže z roku 2021 s živelným parkováním, počtem strojů a s rychlostí jízdy.

„Provoz by měl být výrazně upraven nejen vyhláškou, ale i vzájemnou dohodou, která bude reflektovat ne vždy pozitivní zkušenosti města s tímto dopravním prostředkem. Vítáme jiný způsob, než je motorová doprava, ale chceme jen spolupráci za striktně dodržovaných podmínek,“ řekla primátorka Pavlína Springerová (HDK).

Návrh na parkovací poplatek za užívání veřejného prostranství tři koruny za metr čtvereční a den už tu byl. Další podmínky jsou však nové. Každá z obou společností bude moci do Hradce dovézt maximálně sto strojů. A protože stropem je 300 koloběžek, vzniká prostor i pro další konkurenci.

Parkování bude možné pouze na zónách, které Hradec vymezil pro sdílená kola Nextbike. Přeparkování z nevhodných stanovišť bude mít na starost provozovatel: v pracovní dny do 16 hodin, o víkendech a svátcích do 20 hodin. Jestliže to firmy neudělají, město špatně zaparkované koloběžky uloží na letišti a jednu vrátí za poplatek 260 korun.

Maximálně dvacítkou

Zájemců o službu se dotkne snížení maximální rychlosti z 25 na 20 kilometrů za hodinu. Ve vybraných 13 zónách bude možné jet jen 15kilometrovou rychlostí. Umožní to GPS: jakmile stroj vjede do zóny, kde může jet maximálně 15 km/h, automaticky dovolí jet právě jen tolik.

Někam koloběžky nebudou smět vůbec. Jejich provoz bude zcela zapovězen například v Jiráskových, Žižkových či Sukových sadech, v podchodu na třídě Karla IV., na hřbitovech, ochozech na Benešově třídě nebo na náplavce u Labe.

Provozovatelé by také měli pravidelně poskytovat data o provozu, město si vymínilo, že za škodu vzniklou při provozu sdílených koloběžek neponese žádnou odpovědnost.

Společnosti Lime a TO-MI electro jednání s městem samy vyvolaly a pokud přistoupí na pravidla, může tu každá rozmístit sto koloběžek.

Bolt se zatím vrátit nechce

Firma Bolt, jeden z nejsilnějších hráčů na trhu, však o návratu zatím neuvažuje.

„V současné době platforma Bolt s městem o možném návratu sdílených elektrokol a koloběžek nejedná. V případě, že vedení města nastaví podmínky pro službu mikromobility tak, aby byly vyhovující jak uživatelům, tak i provozovatelům, můžeme o nasazení začít diskutovat,“ řekl manažer společnosti pro mikromobilitu Peter Mesarč.

20. července 2021

Podle něj jde hlavně o dostatečně hustou síť parkovacích míst: „Věříme, že jednání zastupitelstva může posunout věci správným směrem a že budou nastaveny udržitelné podmínky, na kterých se shodneme.“

Zatímco se sdílenými elektrokoloběžkami zatím Hradec příliš dobré zkušenosti neměl, o prodloužení spolupráce s firmou Nextbike, která ve městě nabízí 250 sdílených kol, hodlá jednat. Radnice jí platí kolem 16 korun za jednu výpůjčku nad tři minuty. V rozpočtu na to pamatuje částkou dvou milionů.