ŘSD pozastavilo stavbu dálnice D11 na Trutnovsku. Kvůli radioaktivitě

  15:50,  aktualizováno  19:01
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu asi 300 metrů dlouhé části úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem, uvedl ve čtvrtek ředitel ŘSD Radek Mátl. Na třech haldách v trase stavby je zvýšená koncentrace přírodní radioaktivity, která by mohla ohrozit zdraví lidí na stavbě. V pátek mají na místo dorazit experti, aby provedli podrobnější měření.

Letecký pohled na místo stavby D11, kde se našel radioaktivní materiál. | foto: ŘSD

„Na stavbě D11 Trutnov - státní hranice došlo ke zjištění, že na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě. Z toho důvodu byly práce v těchto lokalitách zastaveny,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Jde o přibližně 300 metrů dlouhý úsek.

ŘSD zároveň případ ihned ohlásilo na státní úřad pro jadernou bezpečnost k odbornému posouzení situace a vydání pokynů pro další postup. Podle informací iDNES.cz by měli pracovníci úřadu přijet na místo v pátek a provést důkladnější průzkum.

„Byla naměřena asi patnáctkrát vyšší koncentrace radioaktivity, než stanovují limity. Byli jsme však ujištěni, že zdraví pracovníků není ohroženo,“ řekl iDNES.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle úřadu naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné. „Naměřené hodnoty jsou vyšší než přírodní pozadí, ale nejsou zdraví nebezpečné. Na základě znalosti místních podmínek a informací poskytnutých ohlašovatelem jsou zvýšené hodnoty s největší pravděpodobností způsobeny zvýšeným obsahem přírodních radionuklidů ve stavebním materiálu,“ sdělila Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB.

Podle silničářů došlo k zastavení prací na minimální části dálničního úseku a na zbytku stavby se pracuje bez omezení.

Oblast byla bohatá na uranovou rudu

Zvýšená míra přírodní radioaktivity v okolí Trutnova není podle znalců zdejší historie překvapivá. Žacléřsko-svatoňovická uhelná pánev byla bohatá na uranovou rudu.

„V 50. letech tu působily Jáchymovské doly. V Radvanicích vybírali radium z vytěžené hmoty, samotné uhlí je až tolik nezajímalo,“ připomíná historik Muzea Podkrkonoší v Trutnově Ondřej Vašata.

Zvýšenou radioaktivitu měl také elektrárenský popílek z Poříčí, který se v letech 1956 až 1984 používal pro výrobu plynosilikátových tvárnic. Hmotnostní aktivita tohoto popílku byla až 900 Becquerelů na kilogram. To je 15krát více, než průměrná hodnota radonu v budovách. Nevyužitý popílek z elektrárny v Poříčí se ukládal právě na haldy, kde nyní došlo k naměření zvýšených hodnot.

Bagry najely na stavbu D11 u polské hranice, sloužit začne v roce 2028

„Popílek se z elektrárny dříve dopravoval takzvanou suchou cestou pomocí lanovky. Vyklopili ho třeba kilometr od elektrárny. Tím vznikly tyto haldy,“ říká Vašata. Později se ukládal mokrou cestou na jiném místě.

Dálniční úsek z Trutnova do Královce, dlouhý necelých 21 kilometrů, se po několika odkladech začal stavět loni v říjnu. S cenovkou 11,7 miliardy korun bez započtení daně jde o největší dálniční zakázku v historii Ředitelství silnic a dálnic ČR. Prioritně se pracuje na tříkilometrovém úseku u hranic, kde se česká dálnice napojí na už existující polskou rychlostní silnici S3. Hotovo tam má být už příští rok. Aktuální potíže by tuto část dálnice neměly ohrozit.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Celý úsek do Trutnova měl být zprovozněný v roce 2028. Zatím není jasné, zda dojde k posunutí termínu.

Dálnici staví sdružení firem MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. Pro stavaře je opravdovou výzvou. Takto složitý úsek dálnice se ještě v republice nestavěl. Projekt zahrnuje dva víc než půlkilometrové tunely v trutnovské části Poříčí a ve Zlaté Olešnici, třiadvacet dálničních a pět dalších mostů, tři mimoúrovňové křižovatky ve Stříteži, Poříčí a Královci a také deset protihlukových stěn o celkové délce 1 615 metrů.

Stavbu zdržela napadání v tendru

Největší mostní estakáda dlouhá 715 metrů vznikne v Poříčí. Jen o něco kratší bude most překonávající údolí říčky Ličná a železniční trať mezi Bernarticemi a Zlatou Olešnicí.

Stavbu dálnice D11 k hranicím museli silničáři několikrát posouvat. Největší zpoždění přípravy nabraly v letech 2010 až 2014. Poslední brzdu projekt nabral předloni. Polská společnost Budimex, původní vítěz tendru, měla v prosinci 2023 začít stavět, MI Roads však napadlo rozhodnutí s odůvodněním, že Budimex neprokázal dostatečné zkušenosti při stavbě tunelů.

Šéf ÚOHS potvrdil vyloučení Budimexu z tendru na stavbu D11 Trutnov-hranice

ŘSD polskou firmu vyloučilo a vybralo jako vítěze sdružení kolem MI Roads. To však pro změnu napadl Budimex. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pak vyloučení původního vítěze potvrdil.

D11 z Prahy k hranicím s Polskem začal stát budovat v roce 1978, od roku 2017 končila v Hradci Králové. O čtyři roky později se otevřely dva zatím poslední úseky z Hradce do Smiřic a Jaroměře, kde v současnosti dálnice končí. Zatím je hotových 113 z celkových 154 kilometrů.