Kolem Rozkoše vzniká stezka pro cyklisty. Rybáři se bojí, že přijdou o klid

  17:26
U hráze přehrady Rozkoš se staví další úsek cyklostezky na Českou Skalici. Rybáři však mají pocit, že přijdou o klid. Devatenáctikilometrový okruh kolem Rozkoše patří do vznikající Kladské stezky, jež chce navázat na oblíbenou Labskou cyklostezku a propojí Jaroměř, Náchod a polskou Kudowu Zdrój, celkem bude mít 60 kilometrů.

Březnový vítr skučí a rozhoupává vlny. Ve všedním podvečeru v rekreační oblasti u Velké Jesenice kempuje pár lidí, na břehu přehrady parkují bagry a nákladní auto. Firma už pokročila s částí budoucí cyklostezky, dál jsou vidět jen kolíky. Kácení a první práce na stavbě, která se připravuje třináct let, zaskočily hlavně rybáře.

„Zase tak moc nám to nevadí, uvidíme. Rybářům soužití s cyklostezkou sice moc vyhovovat nebude, ale kudy jinudy by stezka mohla jít,“ říká diplomaticky bývalá rybářka z České Skalice. Přizná, že všichni v okolí jsou naštvaní. Manželé tu mají dva karavany, zatímco pán právě přijel, aby ten svůj odtáhl na opačnou stranu, ona zůstává.

Trojice rybářů si nad ohněm dopéká kančí maso a oslavuje. „Ze začátku jsme taky nebyli nadšeni z cyklostezky, ale po debatě se známým jsme si uvědomili, že pro děti nebo vozíčkáře je cesta po silnici od hráze do České Skalice o hubu. Byli bychom sobci,“ míní Petra Pecinová z Chrudimska, která s partnerem k přehradě jezdí co dva týdny.

Ač tu stojí dost karavanů i chat, opodál vznikly nové kempy. Na loukách při břehu si lidé s oblibou rozkládali deky. „Mezi cyklostezkou a vodou bude málo místa, aby se tam po koupání dalo odpočívat. Děti i dospělí budou muset přes stezku pořád přecházet,“ namítá rybář Rudolf, ale zároveň se těší, až sem vezme vnoučata a projedou se kolem dokola přehrady. Mnohem víc než cyklostezka rybáře štvou odpadky nebo vyjížďky na motorových člunech, kde si posádka pouští hlučnou muziku.

Také David Černý z Náchoda se na cyklookruh těší. „Jezdíme se koupat na velkou nádrž. Okruh bude super pro děti, pro brusle i kola, takových míst tady tolik není,“ říká muž, který si u přehrady udělal zastávku na cestě z práce.

Staví nové silničky, staré opraví

Stezka kolem Rozkoše

Vznikne 13 kilometrů nových vozovek a 6 kilometrů starších cest projde opravou, nová cyklostezka tak bude měřit 19 kilometrů a jako Kladská stezka naváže na Labskou cyklostezku.

Zatím jsou hotové tři úseky ze sedmi. V roce 2020 se budoval úsek mezi Provodovem a Šerčí, v roce 2021 úsek z České Skalice do Klen, v roce 2022 část z Provodova do Šonova.

Devatenáctikilometrový okruh kolem Rozkoše je součástí plánů okolních samospráv a Královéhradeckého kraje na zatraktivnění přehrady. Patří do vznikající Kladské stezky, jež chce navázat na oblíbenou Labskou cyklostezku z roku 2013. Kladská propojí Jaroměř, Náchod a polskou Kudowu Zdrój, celkem bude mít 60 kilometrů.

Okružní jízda kolem přehrady zatím vede často po úzkých a frekventovaných vozovkách. Citelné je to právě mezi Českou Skalicí a hrází Rozkoše, kde cyklisty míjí auta.

Naplánovaný cyklookruh má proto vést po pozemcích Povodí Labe a částečně po pozemcích vykoupených Dobrovolným svazkem obcí (DSO) Kladská stezka. Vznikne 13 kilometrů nových vozovek a 6 kilometrů starších cest projde opravou. Zatím jsou hotové tři úseky ze sedmi. V roce 2020 se budoval úsek mezi Provodovem a Šerčí, v roce 2021 úsek z České Skalice do Klen, v roce 2022 část z Provodova do Šonova.

Většinu pokryjí dotace

I když se před třemi lety zdálo, že na dostavbu jen tak peníze nebudou, letos se rozjíždí stavba po celém západním břehu nádrže. První dvoukilometrový úsek stezky o šíři tří metrů spojí Českou Skalici s její městskou částí Spyta, stavba vyjde na 6,9 milionu korun. Druhý úsek v délce 3,2 kilometru povede ze Spyty k hlavní hrázi a obnáší i opravu povrchu vozovky na hrázi, firma vysoutěžila cenu za 67 milionů korun. Dotace z evropských fondů pokrývá 85 procent nákladů, kraj poskytne 15 procent. Na cyklostezky kraj rozdělí letos 12 milionů.

„Podíl obcí Velká Jesenice a Nahořany a města Česká Skalice je celkem 5 milionů. Uvidíme, záleží na postupu prací a případných vícepracích nebo neuznatelných nákladech,“ uvádí starostka České Skalice a předsedkyně DSO Kladská stezka Zuzana Jungwirthová (Pro město).

K jižní velké nádrži přehrady míří rybáři, jachtaři i dovolenkáři, protože na rozdíl od odkalovací severní je tu čistší voda. Proto se nad snímky prvních průseků na sociálních sítích rozhořčilo mnoho debatérů, že asfaltka zničí kus přírody, byť nádrž je z let 1966 až 1972.

Jednají třináct let, mnozí zapomněli

Starostka vysvětlovala, že bezpečné propojení od Jaroměře po polské Klodzko vychází ze strategických dokumentů.

Už v roce 2011 vznikla z podnětu hejtmana Lubomíra France (ČSSD) pracovní skupina k budoucnosti oblasti vodní nádrže Rozkoš, ve které se scházeli zástupci čtyř obcí, kraje i Povodí Labe.

Za třináct let se uskutečnilo na padesát jednání s podnikateli, ornitology, stavebními úřady, krajskými silničáři či Autocampingem Rozkoš. Od počátku se bral ohled na ptačí rezervaci na východní straně přehrady, v letech 2013 až 2015 obce vykupovaly a směňovaly pozemky, na přelomu roku 2015 a 2016 vznikl svazek obcí, který převzal organizaci budování cyklostezky. Podle starostky výsledná trasa v maximální možné míře respektuje požadavky různých skupin.

K výtkám, kudy stezka vede, má starostka lakonické vysvětlení: „Cyklostezka vede po pozemcích, kde nám to majitelé umožnili.“

U nynějších dvou úseků na západní straně nádrže platí, že převážně prochází po pozemcích, kde má právo hospodaření státní podnik Povodí Labe. Při nynějším stavu vody se trasa zdá být v některých zátočinách opravdu příliš blízko.

„Trasování cyklostezky navrhl projektant a odsouhlasili ho všichni včetně Povodí Labe,“ uvedla mluvčí Povodí Labe v Hradci Králové Hana Bendová. Potvrzuje, že pokud v přehradě nastoupá hladina v zásobním prostoru, může voda zaplavit na omezenou dobu i části cyklostezky, v letním režimu při stálé hladině na kótě 280,5 metru nad mořem by k tomu však docházet nemělo.

Někteří z rybářů se obávají, že kvůli cyklostezce se změní pravidla rybolovu na přehradě. Povodí Labe potvrdilo, že navrhne změny, ale s cyklostezkou to nesouvisí, jde totiž podle Bendové o horšící se situaci s tábořením, zakrmováním na lovištích, vjížděním aut i konflikty s veřejností.

Byť bude záležet na dalších penězích, dokončení okruhu kolem Rozkoše obce nijak nevzdávají. „Nejpotřebnější úsek se právě staví a naše snaha je dokončit celý okruh,“ říká starostka Jungwirthová. Obce si slibují další rozvoj území, turistiky i drobného podnikání. Cesta bude bezpečnější pro pěší i cyklisty, kteří se za podobnými sítěmi cyklostezek vydávají do Německa či Rakouska. Některé pomohou při dojíždění do práce.

Nynější úseky mají být dokončeny na podzim 2025, podobně jako dvoukilometrový klíčový úsek z Rychnovku do Jaroměře, kde bude napojení na Labskou stezku. Na cyklookruhu na Rozkoši zbudou tak jen dva nehotové úseky u Nahořan a Lhoty, které už mají stavební povolení. Problematické zůstává napojení Kladské stezky dál směrem k Náchodu.