Pohádková přehrada se letos dočká parkoviště, nelegální stání u silnic skončí

  7:22
Jeden z nejvýznamnějších turistických cílů v Podkrkonoší se dočká zázemí, po kterém dlouho volají návštěvníci, podnikatelé i zastupitelé. U přehrady Les Království u Dvora Králové nad Labem ještě letos vzniknou dvě parkoviště pro víc než 70 aut a sociální zázemí.

Několik parkovacích míst u přehrady Les Království na Labi v sezóně zdaleka nestačí. (15. 1. 2024) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Povodí Labe už vysoutěžilo firmu, stavět se začne v únoru. Hotovo má být před letními prázdninami. Státní podnik za obě parkoviště zaplatí 14 milionů korun. Stání na obou místech bude zpoplatněno.

Přestože památkově chráněná přehrada, která vznikla před více než sto lety, patří s hospitálem Kuks a královédvorským safari parkem k nejvyhledávanějším turistickým cílům v Podkrkonoší, dosud nemá odstavné parkoviště.

Motoristům slouží několik bezplatných míst po obou stranách koruny hráze. V letní sezoně to však zdaleka nestačí, auta běžně lemují příjezdovou silnici. V době, kdy se na Štěrbově vile konají koncerty, slouží návštěvníkům provizorní parkoviště na louce.

75 zpoplatněných míst

Les Království

  • Přehrada Les Království vznikla v reakci na katastrofální povodeň v roce 1897. Stavba 41 metrů vysoké a 218 metrů dlouhé kamenné hráze začala v roce 1910 a kvůli první světové válce se protáhla až do roku 1919.
  • V letech 1920 až 1923 byla pod hrází postavena vodní elektrárna.
  • Vodní nádrž se táhne proti proudu Labe v délce 7,5 kilometru.
  • V roce 2010 se přehrada stala národní kulturní památkou.
  • Kvůli ozdobným věžičkám a dalším stavbám v pseudogotickém slohu bývá považována za jednu z nejkrásnějších u nás.

Investice Povodí Labe by měla tento problém z velké části vyřešit. Vznikne 75 parkovacích míst.

„Se zahájením stavby počítáme v únoru, dokončení je naplánováno do konce června. Na pravém břehu budou dvě parkoviště pro osobní vozidla a stání pro autobusy,“ potvrdila mluvčí státního podniku Hana Bendová. Hlavní parkoviště vznikne sto metrů od hráze v místech, kde do loňského roku sloužilo občerstvení U Kolečka. Na ploše 79 × 15 metrů pojme 60 vozidel. Řidiči se na něj dostanou novým vjezdem ze silnice od Bílé Třemešné.

„Vjezd bude opatřen vjezdovou a výjezdovou závorou, která bude propojena s platebním terminálem,“ poznamenala mluvčí Povodí Labe.

Menší parkoviště pro 15 aut s parkovacím automatem bude zřízeno na druhé straně silnice pod Štěrbovou vilou. Zároveň přibude nová točna pro autobusy a dvě autobusová stání. Povrch vytvoří zatravňovací dlaždice. S korunou hráze je propojí bezbariérové chodníky. U většího parkoviště vznikne sociální zařízení. „Provozováno bude od jara do podzimu,“ uvedla Hana Bendová.

Mělo by to stačit

Kapacita 75 míst by podle starosty Bílé Třemešné Štěpána Čeňka (nestraník) měla být dostatečná, aby zvládla nápor návštěvníků i v exponovaných dnech:

„Myslím, že parkoviště bude většinu klasických letních víkendů, kdy je na přehradě nejvíc lidí, stačit a že se výrazně zlepší průjezdnost. Věřím, že policie už nebude tolerovat auta stojící u silnice. Rozumím tomu, že doteď, když neměla možnost návštěvníky odkázat na žádné parkoviště, bylo problematické to řešit.“

Podle manažera destinační společnosti Podkrkonoší Dominika Lukaštíka je vybudování kapacitního parkoviště, které odpovídá turistickému významu přehrady, zásadním krokem pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu v regionu: „Přehrada je především v letních měsících velkým turistickým lákadlem a neregulované parkování způsobovalo komplikace nejen návštěvníkům. Po mnoha letech tak jde o zásadní posun infrastruktury v Podkrkonoší.“

V letech 2018 a 2019 Povodí Labe investovalo 30 milionů korun do rekonstrukce průjezdových bran na hrázi, do domku hrázného a levé šoupátkové věže. Od předloňského léta kvůli sílícímu provozu regulují vjezd na korunu hráze semafory, které umožňují střídavý jednosměrný provoz. Na úzké silnici se totiž dvě auta vedle sebe nevejdou a musí najíždět na chodník. Pod jedním z chodníků jsou navíc uložena technologická vedení pro zabezpečení provozu vodního díla. Světelná signalizace reguluje provoz pouze v letní sezoně. Podle starosty Bílé Třemešné však semafory v návštěvnicky nejvytíženějších dnech situaci spíš zhoršují.

„Stává se, že řidiči, kteří vyjedou na zelenou, se nemohou dostat z hráze, protože proti nim v protisměru stojí auta na červenou a v pravém pruhu jsou i přes zákaz zaparkovány další vozy. Řidiči musí přejíždět po chodnících a komplikovaně se vyhýbat,“ popsal problém Štěpán Čeněk.