iDNES.cz

Hradecká dálnice se rozpadá, na D11 budou vyměňovat další panely

  10:16
Když silničáři v loňském roce opravovali svrchní koberec na dálnicích D11 a D35 mezi Dobřenicemi a Opatovicemi nad Labem, řada řidičů nad svedením provozu do jednoho pásu kroutila hlavou. Tím spíš, že šlo o relativně nový úsek. Řidiči tak ve špičkách nabírali desítky minut zpoždění. Letos se musí připravit na další dopravní omezení.

Ve čtvrtek totiž začala oprava cementobetonových desek poblíž exitu 35 u Vrbové Lhoty ve směru na Prahu. Silničáři tam budou do neděle vyměňovat původní panelovou konstrukci dálnice, která je na konci své životnosti.

„Desky jsou ve velkém rozsahu postiženy alkalicko-křemičitou reakcí kameniva, plošným rozpadem a korozí povrchu,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Studecký.

Jedna oprava za druhou

Silničáři tento víkend mezi 30. a 34. kilometrem dálnice vymění 23 desek. Už ve středu odpoledne, kdy v úseku umisťovali dopravní značení, se tam tvořily několikakilometrové kolony. Práce mají skončit v neděli kolem 14. hodiny. Jen o kousek dál stáli řidiči v kolonách minulý týden, když se vyměňovalo 25 desek mezi 34. a 40. kilometrem, opět ve směru na Prahu.

„Ta neustálá omezení mně už pijí krev. Na dálnici se má jet rychle a ne pořád stát. Minulý týden jsem tam zůstal 40 minut,“ stěžuje si na opakované uzavírky jízdních pruhů Václav Veselý, který pravidelně dojíždí z Hradce Králové do Prahy na porady s kolegy.

Výměna cementobetonových desek je na D11 kolem Vrbové Lhoty už evergreenem. Desky jsou v tak špatném stavu, že jejich havarijní opravy se opakují na různých místech několikrát do roka. Přesně před rokem byla dálnice zúžena deset dní, když dělníci mezi 28. a 38. kilometrem ve směru na Prahu měnili dokonce 80 desek najednou. Další opravy výtluků a boulí provádějí pracovníci údržby dálnice průběžně, hlavně v nočních hodinách.

„Až do konce května budou pokračovat opravy výtluků litým asfaltem mezi 26. a 40. kilometrem na Prahu a mezi 36. a 40. kilometrem na Hradec Králové. Pracuje se denně mezi 20. hodinou a 6. ráno,“ popisuje noční práce Studecký.

Aby dálnice vydržela

Aktuální výměny desek a lokální opravy jsou podle silničářů pouze provizorní řešení. Záplatovaná dálnice, která od oka připomíná vzhled okresky, by měla vydržet jen několik let, než přijde na řadu její kompletní rekonstrukce. Ta už letos v létě čeká opačný směr na Hradec Králové. Kvůli pracím se o prázdninách zcela uzavře pravý pás dálnice a doprava v obou směrech povede právě nyní opravovaným úsekem.

„Jedním z hlavních důvodů současných oprav bylo připravit levý jízdní pás dálnice (směr Praha) na zvýšenou dopravní zátěž, kdy po něm bude vedena doprava v obou jízdních směrech. Bez těchto oprav by byl obousměrný provoz na neopraveném povrchu nemyslitelný,“ obhajuje opakované opravy Studecký.

Podle něj je vozovka ve směru na Hradec Králové v ještě horším stavu. Dokazuje to i nutná havarijní oprava loni v listopadu, kdy silničáři museli vyměnit desítky panelů na 39. kilometru, přestože už byla v plánu kompletní rekonstrukce úseku na Hradec. Desky byly v tak špatném stavu, že odložení výměny odborníci vyhodnotili jako bezpečnostní riziko. Práce tehdy trvaly dva dny.

„Nějaké opravy tu jsou, ale to k tomu asi patří. Já mám docela štěstí, že jsem tady stál delší dobu jen asi dvakrát,“ říká na odpočívadle u Pískové Lhoty Lukáš Knejp, který po dálnici jezdí často, vždyť za poslední dva měsíce má na kontě už 15 tisíc kilometrů.

Kvůli špatnému povrchu jsou kolem Vrbové Lhoty v obou směrech dálnice přechodné dopravní značky, které v pravých jízdních pruzích doporučují jet rychlostí 80 kilometrů v hodině. Šoféři se tím však příliš neřídí.

„Tohle je šílené, osmdesátkou jet na dálnici. Já bych to hned opravil, protože tenhle úsek je opravdu nebezpečný. Dálnice musí být hladká, na ní se může něco stát hned,“ kroutí nad značkami hlavou Milan Malátek, který po D11 jezdí na Prahu každý týden.

Velká oprava o prázdninách

Kompletní opravy se od července dočká směr na Hradec Králové mezi 26. a 36. kilometrem včetně přilehlých větví sjezdu na Vrbovou Lhotu a odpočívky.

„Oprava je plánována na začátek července a doba realizace je vysoutěžena na 65 dní. Původně měla proběhnout již v loňském roce, ale soutěž jsme kvůli kyberútoku museli zrušit,“ podotýká Jan Studecký.

Opakované dílčí opravy dělají vrásky nejen řidičům osobních aut, ale také provozovatelům autobusových spojů. Když autobus třeba z Prahy do Náchoda na dálnici narazí na kolonu, nedokáže časovou ztrátu dohnat.

„V jízdním řádu je v Hradci Králové určitá rezerva, ale ta stačí vykrýt třeba popojíždění po Praze. U dálnice se počítá, že tam se pojede plynule. Nejde jen o opravy, ale zdrží nás také nehody a podobně,“ říká ředitel osobní dopravy CDS Náchod Robert Patzelt. Když se na dálnici něco děje, řidiče autobusu o tom informují dispečeři. Šoféři si však dávají echo i navzájem.

„Někdy je lepší sjet z dálnice a pokračovat po staré silnici. Pro nás by byla lepší jedna velká uzavírka na měsíc než provoz dva měsíce v jednom pruhu,“ dodává Patzelt.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

zpět na článek