Firma ošidila dodávku uhlí o tři metráky, inspektoři jí vyměřili pokutu 430 tisíc

  13:52
Málokdo si nechá převážit dovezenou fůru uhlí, v Náchodě to před čtyřmi lety udělali pracovníci České obchodní inspekce. Zaplatili za 3,8 tuny ořechu, prodejce je však ošidil o 324 kilogramů. Kontroloři uložili pokutu 430 tisíc korun, firma se však brání u soudů. Nejvyšší správní soud v únoru pokutu potvrdil.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Inspektoři se v listopadu 2019 vydali na kontrolní nákup do uhelného skladu společnosti Olvan Náchod. Firma jim fakturovala 3,85 tuny uhlí, ve skutečnosti však dodala pouze 3,526 tuny. Chybělo přes tři sta kilogramů. V nákupu za téměř 15 tisíc korun to činilo 1 257 korun.

Česká obchodní inspekce (ČOI) shledala porušení zákona na ochranu spotřebitele a firmu pokutovala za dva přestupky, jednak za nesprávně deklarovanou hmotnost uhlí a jednak za informování na webu ohledně možné reklamace, které nebylo v souladu se zákonem.

Třebaže ČOI mohla uložit až pětimilionovou pokutu, udělila ji napřed ve výši 450 tisíc korun. Když firma podala odpor, ČOI snížila částku na 430 tisíc i s ohledem na to, že šlo o první pochybení.

Soudy odmítly, že pokuta je nepřiměřená

Poté však společnost zažalovala ČOI u Krajského soudu v Hradci Králové. Napadla výši pokuty, která podle ní byla nepřiměřená, firma byla ochotna zaplatit podle obdobných případů nanejvýš 40 tisíc korun.

Namítala zejména, že podíl prodeje uhlí je pro ni okrajový a v jejím celkovém obratu činí pouze 2,9 procenta. Inspekce však kontrovala, že v peněžním vyjádření šlo o čtyři miliony z celkového obratu 139 milionů korun, tedy nikoli nízkou částku.

Firma také upozorňovala hradecký soud, že více než tisícikoruna, kterou zákazník tratil, znamená ani ne devět procent z celkového patnáctitisícového nákupu uhlí, takže nejde o „značné“ finanční poškození spotřebitele. Soud však byl jiného názoru.

„Již samotný finanční rozdíl v řádech několika set korun představuje pro spotřebitele značné finanční poškození. Současně s přihlédnutím k vysoké hodnotě procentního rozdílu o cca 8,4 % v neprospěch spotřebitele a k tomu, že simulovaný kontrolní nákup obsahoval topivo na zimu, kdy hmotnost 324 kg představuje pro průměrného spotřebitele množství paliva minimálně na několik dní, krajský soud souhlasí s žalovanou (ČOI), že jednáním žalobkyně (Olvan Náchod) došlo k značnému poškození spotřebitele,“ uvedla předsedkyně senátu Magdalena Ježková v zamítavém rozsudku v únoru 2023.

Firma také požadovala po soudu, aby přihlédl k tomu, že po zjištěném pochybení zakoupila novou váhu s automatickou činností. Podle krajského soudu se však neprokázalo, že za chybu v dodávce uhlí mohl jen přístroj.

Firma se proti rozsudku krajského soudu bránila ještě kasační stížností u Nejvyššího správního soudu, ale neuspěla. Předsedkyně senátu Veronika Juřičková uzavřela, že kasační stížnost je nedůvodná, odvolat se nelze. Na rozsudek z 21. února upozornil server Novinky.cz.

Redaktorka MF DNES se pokusila zkontaktovat jediného jednatele firmy Olvan Náchod, zda pokutu zaplatí a zda upraví reklamační řád, avšak po celý týden je mimo práci.

Autor: