iDNES.cz

Opočno zas bude poklidným městečkem, stavba obchvatu se již rozjela

  18:16
Už několik týdnů stavbaři pracují na přeložce silnice II/298, která odvede tranzitní dopravu z centra Opočna na Rychnovsku. Město trpí pod náporem dopravy na Náchod i do průmyslové zóny v Kvasinách. První část obchvatu mu uleví příští rok v srpnu.

Popraskané omítky domů poblíž Kupkova náměstí, nebezpečné situace při cestě dětí ze základní školy na oběd a ve špičkách ucpané křižovatky. Na podorlické Opočno tvrdě dopadl nárůst osobní i kamionové dopravy související s rozvojem průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.

Téměř všichni, kdo jedou přes Opočno na Náchod či Solnici, musejí projet přes historické Kupkovo náměstí. Jiná trasa zatím městečkem nevede. Už příští rok v srpnu se však centru výrazně uleví. Otevřít se má severní část obchvatu města, který povede po přeložce silnice II/298.

„Opočno je tranzitní dopravou zatíženo velice. Jezdí se jenom přes náměstí. Setkávají se tam auta ze všech směrů. Obchvatem se z Opočna zase stane klidné historické město,“ těší se na léta očekávanou stavbu starostka Šárka Škrabalová (Hnutí za harmonický rozvoj obcí a měst).

Doprava v Opočně významně narostla před několika lety, kdy došlo k rozvoji automobilky v nedalekých Kvasinách. Kamiony, které zásobují tamní továrny, jezdí do zóny několika trasami, jednou z nich je i cesta přes Opočno. V úzkých ulicích kolem náměstí už průjezdy asi 500 těžkých kamionů denně napáchaly škody.

„Na náměstí lidem praskají domy. Upozorují nás na to a my se tam zatím jen chodíme dívat. Náhradu škody dosud nikdo nepožadoval,“ říká starostka.

Radnice už musela také povolat dobrovolníky, aby dohlíželi na děti, které musí denně rušnou ulici přecházet. První a druhá třída místní základní školy sídlí v budově v historické části města, školní jídelna na druhé straně silnice.

Přestože slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo v úterý, na trase budoucího obchvatu se už několik týdnů pracuje.

První etapu obchvatu Opočna staví za 128 milionů korun včetně daně společnost M-Silnice.

Podle smlouvy z loňského srpna měla začít v říjnu a skončit do prosince 2019, avšak kvůli zdlouhavému výkupu pozemků se termíny zhruba o půl roku posunuly. Nově má být hotovo do srpna 2020.

„Problémy nebyly ani tak s cenou jako se složitým dohledáváním vlastníků. Řada pozemků měla více dědiců. Vykupovali jsme třeba čtyři metry čtvereční, další pozemek měl 34 dědiců,“ popisuje peripetie při přípravě stavby Jana Jiráňová z krajského Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI), které projekt připravovalo.

Některé vlastníky museli úředníci hledat až za hranicemi. Než vše dali dohromady, zemřeli další vlastníci a bylo třeba počkat na výsledek dědických řízení.

Spolu z výkupy pozemků a administrací 2,1 kilometru dlouhé stavby se cena prvního úseku obchvatu vyšplhala na 145 milionů korun. Ze 75 procent ho kraji zaplatí ministerstvo průmyslu a obchodu z peněz, které stát slíbil na rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.

Pro stavbaře jde o poměrně snadnou zakázku. V celém úseku dojde k vybudování jen jediné lávky, železobetonového přemostění cyklostezky na Dobrušku o délce zhruba 60 metrů.

„Přesto přesuneme zhruba 100 tisíc kubíků zeminy. 40 tisíc ve výkopech a 60 tisíc v násypech. Měl by zde vzniknout protihlukový val o délce 600 metrů a protihlukové stěny o délce více než 700 metrů,“ uvádí výkonný ředitel společnosti M-Silnice Zdeněk Babka.

Druhá část obchvatu začne růst za rok

Obchvat je důležitý nejen pro místní či automobilku, ale také pro turisty. Přes Opočno totiž vede jedna z hlavních tras z Hradce Králové do Orlických hor. Auta od Hradce se však zatím městu úplně nevyhnou, značky je budou směrovat vedlejší ulicí k nově budovanému kruhovému objezdu na křižovatce od Pohoří a Českého Meziříčí, odkud severní část obchvatu povede na Dobrušku.

Teprve po dostavbě jeho jižní části se městu tranzit vyhne úplně. Druhý úsek povede od kruhového objezdu ke křižovatce silnic z Třebechovic pod Orebem a Týniště nad Orlicí. Kvůli stavbě okružní křižovatky silničáři posunou i cesty od Pohoří a Českého Meziříčí.

„Druhou část obchvatu intenzivně připravujeme. V tuto chvíli řešíme majetkovou část. Některé pozemky již máme, některé máme rozjednány. Je to otázka několika příštích týdnů až měsíců. Situace se mění téměř každý den,“ odmítá spekulovat o množství chybějících pozemků krajský radní pro investice Václav Řehoř (ODS).

Kraj původně plánoval začít stavbu druhého úseku asi za 177 milionů korun v letošním roce. I zde ho však brzdí komplikované výkupy, a tak se nejspíš začne až na jaře. Finance na druhou část obchvatu chce kraj získat z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). 

„Projektovou dokumentaci již máme hotovou, včetně podjezdu pro cyklisty na cyklotrase z Opočna na Čánku. Aby v místě nedocházelo k nebezpečným situacím, bude tam křížení mimoúrovňové. Současně také řešíme poslední výkupy pozemků,“ popisuje práce na druhé části obchvatu Jiří Brandejs, ředitel Údržby silnic Královéhradeckého kraje, která ji připravuje.

zpět na článek