Obchvat vyžene kamiony od školy i kostela, kolem zámku doprava zhoustne

  12:20,  aktualizováno  12:20
Těžce zkoušené Častolovice na Rychnovsku si alespoň částečně oddychnou od husté silniční dopravy. Kraj tam zahájil stavbu východního obchvatu městyse. Hotový bude do dvou let. Místní však netrpělivě čekají, kdy stát postaví důležitější jižní obchvat na silnici I/11.

Zemní práce na stavbě východního obchvatu Častolovic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Městys na hlavním tahu z Hradce Králové na severní Moravu trpí především pod náporem kamionů, které těsně před zámkem odbočují do průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. To se už brzy změní. Královéhradecký kraj v úterý oficiálně zahájil stavbu východního obchvatu Častolovic, který dopravu vyvede z úzké silnice kolem kostela, kulturního domu a základní školy.

Nově budou auta a kamiony pokračovat dál na Kostelec nad Orlicí a za železničním přejezdem odbočí na novou silnici, na kterou v budoucnu naváží také jižní obchvat Častolovic a severní obchvat Kostelce nad Orlicí.

Solnice už vyhlíží stavbu obchvatu, Častolovice si ještě počkají

„Pro mě je to symbolický okamžik. Když jsem před deseti lety nastupoval na radnici, začal se obchvat připravovat a teď, když se začíná stavět, mám ho na starosti,“ říká starosta Častolovic a krajský radní pro investice a majetek Zdeněk Praus (ANO).

Přeložka komunikace II/318 je součástí doprovodných staveb rozvoje průmyslové zóny Solnice–Kvasiny, které se před lety zavázal financovat stát. Kraj tak na stavbu získá celých 474 milionů korun od Státního fondu dopravní infrastruktury. Zakázku získala společnost M SILNICE.

„Výstavba první části obchvatu Častolovic je dalším krokem ke zkvalitnění života v našem kraji. Nový silniční obchvat zlepší plynulost dopravy, bezpečnost, ale také přispěje k celkovému rozvoji průmyslové zóny a k dalšímu ekonomickému růstu regionu,“ míní hejtman Petr Koleta (ANO).

Východní obchvat městyse Častolovic bude měřit 3,6 kilometru. Začne turbookružní křižovatkou mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí a povede severním směrem podél železniční trati na Rychnov nad Kněžnou. V polích u Synkova zatím vyroste osamocený kruhový objezd, z něhož jedno rameno povede zpět k současné silnici II/321 do Solnice. Součástmi stavby budou čtyři křižovatky a sedm mostů. Největší z nich bude měřit 655 metrů. Na obchvatu vznikne také nové napojení Synkova.

„Nový obchvat je zásadním krokem k odstranění těžké tranzitní dopravy, která v současnosti zatěžuje městys a jeho obyvatele. Denně Častolovicemi projede více než 14 tisíc aut,“ připomíná Zdeněk Praus.

Stavba potrvá dva roky, hotova by měla být na jaře 2027. I když obchvat zvýší bezpečnost kolem školy, zásadní úlevu městysu nepřinese. Veškerá doprava totiž zatím zůstane na průtahu Častolovicemi. Změní to až jižní obchvat, který chystá Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Práce na přeložce silnice I/11 jsou stále na začátku. ŘSD teprve loni v červenci uzavřelo smlouvu na zpracování dokumentace pro společné (stavební a územní) povolení. Práce na něm začaly teprve v listopadu. Se zahájením stavby se počítá až v roce 2029 a do provozu má jít jižní obchvat v roce 2031.

Podobně vzdálená je také stavba navazujícího obchvatu Kostelce, který by měl pokračovat z okružní křižovatky u Synkova.

Častolovice nyní usilují o umístění rychlostních radarů na silnici I/11. Slibují si od toho větší bezpečnost pro chodce, kteří musejí silnici přecházet.

Kratší estakáda stačí. Obchvat Častolovic získal posudek EIA, má zelenou

„Chceme radary alespoň do doby, než bude hotový obchvat. Splnili jsme všechny podmínky, které nám uložil úřad v Kostelci nad Orlicí, a teď čekáme na odpověď. Věříme, že pak budou řidiči dodržovat rychlost,“ obhajuje radary Praus.