iDNES.cz

Důležitý most v Hradci opraví na jaře za provozu, řidiče čekají kolony

  9:38
Na jaře začnou v Hradci Králové opravy nejvytíženějšího mostu v celém kraji. U Soutoku denně projedou desítky tisíc aut, tři měsíce ale bude průjezdný vždy jen po jedné polovině pro oba směry. To může způsobit dlouhé kolony.

Graffiti na mostě u fakultní nemocnice. | foto: Petr Záleský, MF DNES

Až nečekaně hladce a bez dopravního kolapsu se v Hradci povedla podzimní padesátimilionová oprava okružní křižovatky Brněnská. Zato už na jaře může být o dost hůř právě kvůli chystaným opravám mostu U Soutoku.

Kdo po stavbě z roku 1971 jezdí pravidelně, dobře ví, jaký štrúdl aut se tu vytvoří jen při lehkých havárkách, kdy je nutné jeden pruh dočasně uzavřít. Podle celostátního sčítání dopravy z roku 2016 denně projede po mostě 26,5 tisíce osobních a 4,2 tisíce nákladních aut.

„Oprava se bude provádět za obousměrného provozu, na mostě ponecháme vždy jeden jízdní pruh pro převedení dopravy. Práce začnou na jaře 2019 a potrvají čtyři měsíce, z nich tři s dopravním omezením,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Rekonstrukce byla ŘSD původně naplánována již na letošní květen a měla trvat do července. Tento termín však radnice odmítla kvůli obavám z komplikací při současných opravách nedaleké okružní křižovatky.

„Hrozil souběh dopravních omezení a uzavírek v souvislosti s opravou dvou tranzitních uzlů, což by znamenalo opravdu velkou komplikaci pro provoz i v prázdninovém režimu,“ řekl mluvčí města Petr Vinklář.

„Vzhledem k nesouhlasnému stanovisku Magistrátu města Hradec Králové k souběžné opravě s nedalekou křižovatkou Brněnská byla oprava mostu odložena na rok 2019,“ doplnila Ledvinová.

Podle silničářů most nemá problém se statikou

ŘSD se při opravě frekventovaného mostu zaměří hlavně na odvodnění, izolaci, sanaci opěr a zámečnické práce.

„Oprava mostů se týká odvodnění hydroizolace bez zásahu do nosné konstrukce,“ sdělila mluvčí a vysvětlila, že jde o běžnou stavební údržbu a dílo U Soutoku údajně spadá do kategorie III - dobrý.

Betonová stavba sice zvenku vypadá v pořádku, ale zblízka a hlavně pod mostem se otevírá pohled na celou škálu závad. Kvůli oloupané konstrukci na některých místech vykukují výztuhové roxory.

Z mříží, jež kdysi bránily v přístupu k teplovodnímu potrubí vinoucímu se pod mostem, zbyly jen prorezlé rámy, prokvetlé jsou rovněž další kovové konstrukce, do betonových spár dlouhodobě zatéká, kvůli tomu některé z nich připomínají spíš dlouhé praskliny. Hnízda nutrií či díla sprejerů bídu jen podtrhují.

Nezbývá než důvěřovat ŘSD, že statika mostu je v pořádku, což potvrdila i odborná prohlídka z 21. prosince 2016.

„Říkám si, že nasprejované nápisy jsou vlastně na celém mostě to nejhezčí. Raději se tu moc nerozhlížím, aby mě nepřepadl pocit, že to může spadnout jako v Janově,“ řekl Jiří Koller. Připomněl srpnové zřícení části dálničního mostu, při kterém zemřelo 43 lidí.

Silničáři připravují opravu mostu U Soutoku u hradecké fakultní nemocnice.

Silničáři připravují opravu mostu U Soutoku u hradecké fakultní nemocnice.

Patnáct mostů v regionu čeká oprava v příštím roce

Tato tragédie donutila silničáře k důkladným kontrolám mostů, po nich konstatovali, že 126 je rizikových. Není jasné, kolik z nich je na území kraje, jisté však je, že ŘSD v příštím roce plánuje opravy dalších patnáct mostů v regionu.

Pozornost zasluhují hlavně mosty z předpjatého betonu, kterých je v Česku 2 380. To je případ i stavby U Soutoku.

Zatím beze změny zůstane další hradecký most podobné konstrukce ve správě ŘSD - labský. Rovněž on alespoň vizuálně působí velmi špatným dojmem.

V naprostém pořádku by naopak měl být orlický most, který leží mezi malšovickým stadionem a bývalou Teslou. ŘSD jej hodnotí stavebním stavem II - velmi dobrý. Není divu, jeho čtyřicetimilionové opravy skončily v roce 2015.

zpět na článek