iDNES.cz

Hradecké MHD se vrátili cestující. Spoje nově pojedou i na sídliště Plachtu

  9:32
V Hradci Králové přibudou dvě linky městské hromadné dopravy. Souvisí to s loňským nákupem 30 nových vozů na elektřinu. Hradecké trolejbusy a autobusy svezly loni nejvíce cestujících za sedm let. Od února se lidé dostanou trolejbusem až na sídliště Plachtu.

Nabíjení autobusu | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Téměř vždy, když se Hradec Králové rozhodne sáhnout do městské hromadné dopravy, vyvolá protichůdné reakce. Pravděpodobně i nyní, kdy město zavádí nové linky, ale omezuje provoz jiných spojů.

Tentokrát jde však o změnu k lepšímu. Od pondělí 4. února bude zajíždět méně trolejbusů na točnu na Novém Hradci, avšak přibude nová linka na sídliště, kde právě vrcholí stavební boom.

V dohledné době se také podstatně posílí spoj, který vozí cestující až do fakultní nemocnice, a dopravce i letos omladí vozový park: průměrné stáří přepravních prostředků klesne z více než jedenácti let na necelých sedm.

A také se zdá, že krize, kdy hradeckou flotilu vozů MHD opouštěli cestující i řidiči, je zažehnána. Podle údajů města se loni svezlo autobusy a trolejbusy přesně 37 030 435 cestujících, což je o 400 tisíc víc než v roce 2017. A také nejvyšší počet za posledních sedm let.

Dopravní podnik už se rovněž nepotýká s nedostatkem šoférů. Radnice mu totiž zvýšila dotaci na 230 milionů korun a díky lepším platovým podmínkám se jejich nedostatek podařilo zažehnat.

Od 4. února v Hradci Králové poprvé naostro vyjedou dvě trolejbusové linky. Díky číslu 4 si polepší obyvatelé Pod Strání. Právě tam totiž město dotáhlo troleje, což stálo přes 20 milionů korun.

Trasa povede od terminálu na konečnou Pod Strání přes zastávky Hlavní nádraží, OD Tesco a Atrium, Centrál, Muzeum, Magistrát města, Komenského, Zimní stadion, Hotel Garni, Futurum, Na Brně a Palachova.

„Od křižovatky Brněnské s Palachovou ulicí je nové trolejové vedení až na konečnou Pod Strání, celou trasu této linky tedy obslouží trolejbusy,“ říká ředitel hradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Právě se čtyřkou souvisí úbytek spojů na linkách 1 a 2, které míří až na Svatojánské náměstí na Novém Hradci. Podle průzkumu dopravního podniku na konečnou v jednom voze v průměru cestovalo 10 lidí, což se patrně společnosti zdálo málo.

„Já to sice nějak přežiju, ale také tady se staví a rekonstruuje, a tak roste počet obyvatel. Byla by chyba, kdyby kvůli tomu, že nám škrtnou spoje, přibylo v ulicích aut,“ řekl Zdeněk Erbs z Nového Hradce.

„Změnám předcházelo několik jednání s komisí místní samosprávy i opakovaný dopravní průzkum. Ten prokázal, že záměr použít nevytíženou kapacitu z Nového Hradce pro posílení dopravy do centra sídliště na točnu Pod Strání má smysl. Na Nový Hradec pojede v pracovních dnech 126 spojů denně a obslužnost MHD zůstane stále velmi dobrá,“ ujistil Abraham.

Trolejbusy a vůbec spoje MHD budou novinkou pro sídliště Plachtu. Za Petrofem se dostavují bytové domy pro další stovky obyvatel, zájem o bydlení je navzdory vysokým cenám obrovský a dopravní podnik vznik nové linky avizoval už vloni.

Spoj číslo 21 bude mít točnu na kruhovém objezdu na Plachtě, dál pojede přes zastávky Na Brně k zimnímu stadionu, objede vnitřní městský okruh ve směru Komenského, Magistrát města, Adalbertinum a zpět se vrátí stejnou trasou přes zastávku Zimní stadion.

Za Plachtu posílají trolejbusy s baterií

„Tuto linku, která pojede přes hlavní přestupní uzly v centru města, budou obsluhovat nové trolejbusy s bateriovým pohonem. Ten použijí v úseku z Plachty na zastávku Na Brně,“ vysvětlil Abraham.

Podle něj je v plánu zřízení další zastávky před areálem Technických služeb, ale její realizace bude možná až po nutných úpravách ulice Na Brně.

Spíš kosmetická úprava začne platit na lince číslo 15, která se bude vyhýbat křižovatce Koruna. Po své stávající trase pojede až na Ulrichovo náměstí, avšak odtud se k hlavnímu nádraží dostane ulicemi Střeleckou, Dukelskou a S. K. Neumanna.

Letos v létě za bezmála osm milionů korun vznikly zálivy u Labského mostu. Nové zastávky MHD brzo obslouží linka 19, která má na starost spojení města s fakultní nemocnicí. Prodloužení její trasy až k terminálu by podle ředitele dopravního podniku mohla znamenat méně aut živelně parkujících u nemocnice, protože spoj by mohl vozit i mimohradecké.

Od března většinu autobusů na lince číslo 27 nahradí trolejbusy s bateriovým pohonem, výměnu za ekologické elektrobusy čeká všechny dieselové stroje na linkách 11, 12, 14 a 17. Čeká se jen na dokončení rychlonabíjecích míst na konečné Cihelna na Slezském Předměstí.

Další změnu přinese květnové otevření nového mostu přes Orlici ve Svinarech, kam se po více než dvou letech vrátí i MHD.

Loni dopravní podnik díky koupi 9 trolejbusů a 20 elektrobusů dosáhl mety 50 procent vozů poháněných elektřinou, letos však hodlá vsadit spíš na nové dieselové autobusy, kterých z vlastního rozpočtu nakoupí deset.

zpět na článek