Náchod po sporu mění logo, které příliš připomínalo značku kávovarů

  17:28
Po výhradách společnosti Nestlé změnilo město Náchod logo, které si pořídilo před třemi lety. Z logotypu, jenž vyšel na 150 tisíc korun, vypadlo sporné písmeno N, připomínající značku kávovarů Nespresso. Nyní město přechází na obměněné logo, kde zůstaly jen zelené a modré vlnky coby kopce a voda.

Náchod aktualizoval své logo začátkem roku 2020. | foto: Městský úřad Náchod

Radnice zadala zpracování nového loga v květnu 2016. Rozhodovala o něm  rada města, která ze 30 návrhů vybrala ten od Jaroslava Hainzela. V září 2016 vybrala finální verzi ze tří předložených variant, v nichž se už objevila modrá a zelená barva. 

Fotogalerie

Logo tehdy kritizovali lidé z oboru, vzbudilo i řadu vtípků na sociálních sítích. Radnice přiznala, že autor zakoupil základ ikony N z fotobanky a pak jej rozpracoval. Profesionály však zarážela příliš vysoká cena, základ se dal zakoupit třeba už za 200 korun.

Výhrady, že by Nestlé mohlo žalovat město pro plagiátorství, radnice dříve odmítala. Teď však příběh loga se zvýrazněným „dvojitým“ písmenem N končí ústupkem.

Náchod si totiž před třemi lety zažádal u Úřadu průmyslového vlastnictví o zápis loga do rejstříku ochranných známek, firma se však ozvala.

„V průběhu schvalovacího procesu podala proti tomuto zápisu námitky společnost Nestlé, vlastník ochranné známky Nespresso. Po sérii námitek obou stran se tak podařilo logo registrovat pouze částečně, to znamená, že logo používat můžeme pouze pro některé oblasti, pro které úřad registraci potvrdil,“ uvedla mluvčí radnice v Náchodě Nina Adlof.

„Nebyl to žádný velký problém. Doporučili nám, abychom logo trochu změnili, a tak se tam provedly kosmetické úpravy. Nechtěli jsme jít do žádného sporu. Určitě bych ale neměnil způsob, jakým jsme logo vybírali,“ poznamenal starosta Náchoda a poslanec Jan Birke (ČSSD).

Částečnou registraci získalo město k 20. listopadu loňského roku. Radnice o tom nikde neinformovala. Protože se tím znovu zabývali městští radní, povšimli si toho před několika dny diskutéři ve facebookové skupině Vše o životě v Náchodě.

Úředníci od přelomu roku mění hlavičkové papíry, přidali logo na web či do záhlaví městského zpravodaje. Počítali s tím už předem, když už bylo zřejmé, jak se to s registrací vyvíjí.

Náchod své logo aktualizoval. „Nyní slovo Náchod doplňují již dobře zažité vlnky v barvách modré a zelené, které znázorňují vodu a kopce, jimiž je Náchod obklopen. Vizuálně je značka již v povědomí, není s tím žádný problém. Aktualizace loga byla provedena zdarma,“ řekla mluvčí.

Logo překvapilo před třemi lety i zastupitele

Náchodští radní začali usilovat o logo, aby ho mohli použít i v případech, pro něž se příliš nehodil městský znak.

Cenu díla obhajovala mluvčí posouzením od odborníka, podle nějž byla částka 150 tisíc na nejnižší hranici. Vysvětlovala také, že nejde pouze o logo, ale že město obdrželo od autora také grafický manuál a má k dispozici i jeho další servis.

Výběr loga však byl novinkou i pro náchodské zastupitele.

„Mám problém s celým tím procesem, upřímně tomu moc nerozumím. Byli osloveni tři zpracovatelé, u nichž se rozhodlo o ceně, a pak už jen jeden autor předložil varianty, z kterých se vybíralo. Vím, že veřejnost rozhodně nemůže vybírat logo, je to spíš věc politické odpovědnosti, ale na druhou stranu je dobré, když je s tím veřejnost předem seznámena, že se něco takového chystá, a vědí to alespoň zastupitelé a kulturní komise. Tady o tom nikdo nevěděl a najednou se logo ‚narodilo‘, jak říká mluvčí města,“ glosoval před třemi lety opoziční zastupitel Michal Kudrnáč (Zelení).

Autor: