iDNES.cz

Technik zkoumá lano čtyřsedačky v Peci, odhalí i neviditelná poškození

  15:12
Lanovku na Hnědý vrch v Krkonoších zkoumal odborník na defektoskopii, odhalování skrytých vad. Skiareál v Peci pod Sněžkou pozval v jarní odstávce Miroslava Mádra, který se zabývá dopravními lany a dalšími komponentami.

Odborník postupuje jako lékař vyšetřující činnost srdce. Předmětem jeho zájmu však nejsou lidská těla, nýbrž lanové dráhy. V arzenálu má elektromagnet i UV lampu (podobně se věnoval i kabinkové lanovce na Černou horu, psali jsme zde).

Defektoskopii dopravního lana musejí provozovatelé lyžařských středisek podle vyhlášky dělat každé dva roky. Nejdůležitější pomůckou je magnetický snímač ve tvaru válce, jímž lano projíždí. Data jdou kabelem do záznamového zařízení v kanceláři, na monitoru notebooku běží křivka jako při „natáčení srdce“ - elektrokardiografii (EKG).

„Zařízení zaznamená všechny změny a zlomy na laně, které se nacházejí i uvnitř lana a nejsou viditelné. Lano se skládá ze šesti pramenů, každý má 25 drátů. Defektoskopie odhalí případné poškození každého z nich,“ upozorňuje Miroslav Mádr.

Mnohem více se křivka vychýlí v momentu, kdy snímačem projíždí záplet lana, tedy místo, kde jsou oba jeho konce spojeny šesti zámky.

Parametry spojení technici navíc měří ručně speciálním posuvným měřítkem. „Předpisy jasně říkají, jak mohou být tyto zámky veliké, aby spojení bylo dokonalé a nevibrovalo to,“ dodává specialista na defektoskopii lanovek.

Přestože magnetická kontrola 2 280 metrů dlouhého lana zabere zhruba jen půldruhé hodiny, příprava trvá několik dní. „U tohoto typu lanovky je nutné při defektoskopii sundat všechny sedačky, kterých je 96. Dělali jsme to dva dny, další dva dny je budeme nasazovat,“ říká vedoucí provozu lanové dráhy Roman Fizér. Každá sedačka váží 159 kilogramů.

Defektoskopická kontrola lanovky, která na Hnědý vrch vozí turisty od roku 2003, žádné poškození neodhalila. Životnost dopravního lana běžně bývá třicet  let. Jinou techniku Miroslav Mádr použil při kontrole pevného a pohyblivého uchycení sedaček. Povrchové vady odhaluje přenosným magnetizérem.

„Je to střídavý elektromagnet, který se přiloží na kritická místa, přechody oka sedačky nebo trhliny v místech k uchycení k lanu. Tento přístroj odhalí vady do hloubky tří milimetrů,“ vysvětluje.

K součástem, které drží sedačku na laně, přiloží magnetizér, předmět posprejuje detekční kapalinou a posvítí si na něj UV lampou. Železné piliny, ze kterých je detekční prostředek složený, se na poškozeném místě nahromadí. Celá procedura se odehrává ve tmě, aby fluorescenční barva pod UV lampou byla dobře vidět.

Znovu se lanovka rozjede až v červnu, odstávka trvá tři týdny

Čtyřsedačka na Hnědý vrch měří 1170 metrů a překonává převýšení 316 metrů. Horní stanice je ve výšce 1200 metrů. Jarní odstávka potrvá tři týdny, kromě defektoskopie lana technici provádějí také kontrolu a výměnu pouzder u kladkových baterií. Po revizích se rozjede začátkem června, od jeho poloviny bude jezdit každý den.

„V současnosti je denně v provozu kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu a o víkendech v květnu mohou lidé také využít sedačkovou lanovku Portášky ve Velké Úpě, která se mimořádně rozjede ještě v pátek 24. května, kdy se po zimě otevírá herní krajina Pecka,“ uvádí mluvčí SkiResortu Černá hora-Pec Zina Plchová.

V letní sezoně jezdí v Krkonoších také další lanové dráhy: na Medvědín a Pláň ve Špindlu, na Čertovu horu v Harrachově, z Herlíkovic u Vrchlabí pendluje lanovka na Žalý. V každodenním provozu je kabinovka na Sněžku, ta kvůli silnému větru například ve středu jezdila pouze do mezistanice na Růžové hoře.

zpět na článek