iDNES.cz

Někteří lidé začali zneužívat linky pomoci, ptají se na svatby a řidičáky

  8:56
Většina měst v Královéhradeckém kraji obnovila při podzimní vlně koronaviru telefonní linky pomoci. Na rozdíl od jarního nouzového stavu o ně však senioři a lidé v karanténě příliš nestojí.

Profesionální hasiči vyjeli se speciální sanitkou k odběrům vzorků pro testování covidu-19 u zaměstnanců třebechovického penzionu pro seniory Hedvika (3. 11. 2020). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Covidové linky pomoci spustily radnice znovu na přelomu října a listopadu. Zájem o nákupy základních potravin, drogerie či léků je však nyní znatelně nižší. Někdy lidé linky zneužívají, sociální pracovníci například přijímají dotazy na svatby v nouzovém stavu nebo na výměnu řidičských průkazů.

Zatímco v Trutnově úředníci na jaře vyřídili desítky hovorů, tentokrát nikdo nevolá. Covidovou linku město obnovilo na konci října.

„Oproti jarním měsícům, kdy se jen za první týden od jejich zavedení vyřešilo zhruba čtyřicet požadavků, teď dosud tyto kontaktní linky pomoci nikdo nevyužil,“ zhodnotila úvodní týden obnoveného provozu mluvčí trutnovské radnice Michaela Dědková.

Podle ní to také souvisí s tím, že tehdejší volající již mají navázanou spolupráci s pečovatelskou službou a obracejí se na ni přímo. To potvrzuje její ředitel Roman Béla. Přibyly desítky klientů, kterým pracovníci rozvážejí nákupy. Každý den je v permanenci dvanáct vozidel, celkem obslouží téměř 400 lidí.

„Druhá vlna už se projevuje jako dlouhodobější záležitost, takže rovnou dochází k tomu, že sociální pracovnice s lidmi podepisují smlouvy a poté poskytujeme klasickou pečovatelskou péči v delším časovém rozsahu,“ potvrdil ředitel.

Na jaře podle něj nebylo výjimkou, že lidé k základním potravinám zařazovali na seznam také větší množství alkoholu.

Na jaře žádali alkohol, teď oblíbené slevy

„V první vlně se nám to stávalo poměrně často, někteří lidé chtěli dovézt třeba bednu piva nebo lahve rumu. Na podzim jsme dali operátorům krizové linky instrukce, že musejí zjistit, jaké požadavky volající skutečně mají. Teď už nic takového neděláme,“ poznamenal Roman Béla.

Nákupy pro seniory v Náchodě zprostředkuje od poloviny října Středisko volného času Déčko, obdobnou pomoc zajišťuje městský úřad v šestitisícové Úpici. Pracovníci Déčka za den zvládnou až pět nákupů. Občas se stane, že senioři či lidé v karanténě chtějí v drogerii koupit dárek pro blízké, jinak podle Aleny Smutné z náchodského střediska volného času nadstandardní požadavky nemají.

„Všechno je to v rámci mezí, musím říct, že lidé jsou vděční. Je znát, že jsou zvyklí nakupovat podle letáků, řídit se slevami a že mají oblíbené obchody. Pokud můžeme, snažíme se jim vyhovět, ale ne tak, že bychom kvůli jednomu nákupu jeli do tří supermarketů,“ vysvětlila.

Lidé volají kvůli jiným úředním záležitostem

Hradec Králové opětovně zprovoznil covidové linky začátkem října. Během jarního nouzového stavu fungovaly tři, nyní jich zaměstnanci odboru sociálních věcí magistrátu obsluhují ve všední dny dvojnásobek. Na jaře byla poptávka po nákupech a informacích vysoká, sociální pracovnice vyřídily více než 500 hovorů.

„Na linky se nejčastěji obraceli senioři, kteří potřebovali zajistit nákup potravin nebo donést léky, když jsou sami nemohoucí nebo v karanténě či izolaci kvůli covidu-19. Skutečně sloužily podstatě věci, za celou dobu nedošlo k jejich zneužití,“ pochvaloval si hradecký primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Nyní je situace odlišná. Na linky pomoci podle slov mluvčí radnice Kateřiny Šmídové volá méně lidí než před půl rokem, denně 12 až 15 zájemců.

„Mezi běžnými požadavky jsou například zajištění nákupu, informace ke karanténě nebo k odběrným místům. Chodí také dotazy na kapacity pečovatelských služeb,“ uvádí různorodou strukturu žádostí. Nezřídka se stává, že lidé volají kvůli úplně jiným záležitostem. Chtějí kontakt na hygienu nebo mají dotazy na jiné agendy úřadu.

„Nejčastěji k řidičským průkazům, k možnostem svateb nebo výměny dokladů. Linky pomoci, které obsluhují zkušené sociální pracovnice, k těmto typům dotazů skutečně neslouží,“ upozornila Šmídová.

Lidé, kteří covid prodělali, nabídli pomoc pozitivním

S nabídkou obstarat základní suroviny seniorům a lidem, kterým to nákaza covidem-19 znemožňuje, přišla na konci října Místní akční skupina Královédvorsko.

Iniciativa vzbudila velký ohlas u veřejnosti, přihlásilo se více než třicet dobrovolníků. Cílovou skupinu však zatím neoslovila, za první čtyři dny o nákup nikdo ze Dvora Králové ani okolních obcí neprojevil zájem.

„Nečekali jsme, že se přihlásí tolik lidí, kteří chtějí pomáhat. Jsou mezi nimi i ti, kteří už covid prodělali a nabídli se, že budou chodit k lidem, kteří jsou pozitivní. Pořídili jsme ochranné pomůcky a uvidíme, zda bude po této službě poptávka,“ uvedla manažerka akční skupiny Lenka Křížová.

zpět na článek