V Hradci rozlouskli záhadu neduživých akátů. Byla pod nimi stará cesta

  8:06,  aktualizováno  8:06
Hostivítova ulice byla pro Hradec Králové dlouhá léta synonymem záhadného pěstitelského neúspěchu. Živořily tu akáty, nerostly a čekaly na svůj konec. Teď se konečně ví proč. Akáty totiž kdysi někdo zasázel přesně nad starou cestu, patrně šlo o příjezd k ústavu hluchoněmých.

Zbytky odkryté starší cesty na hradeckém Slezském Předměstí. Uprostřed je budova Gymnázia Boženy Němcové, vlevo léčebna dlouhodobě nemocných. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hostivítova ulice na Slezském Předměstí je úzkou spojkou pouze pro pěší a cyklisty. Na jedné straně Gymnázium Boženy Němcové, na druhé někdejší Ústav hluchoněmých tedy Rudolfinum.

Spojuje Pospíšilovu třídu se Šimkovými sady a radnice tu chtěla budovat páteřní cyklostezku vedoucí až k extravagantní lávce přes Labe. Ta však bude muset počkat.

Nečekaný nález vše zpozdí. Rada města se na jaře shodla na vyčlenění půl milionu korun na archeologický průzkum a geodetické zaměření Hostivítovy ulice, které poslouží jako podklad pro přípravu rekonstrukce.

Náhodný objev

Nález staré cesty byl dílem náhody, podařil se pracovníkům technických služeb.

„Původně mělo jít o vzorovou obnovu stromořadí. Byly tam akáty, které dlouhodobě živořily, vyvracely se, lámaly a usychaly. Chtěli jsme je nahradit kvalitním lipovým stromořadím. Avšak když tam technické služby najely sázet, zaměstnanci narazili v linii stromů na obrubník i dlažbu historické cesty. A hned bylo jasné, proč se tam původním stromům vůbec nedařilo,“ řekl Adam Záruba (Změna), náměstek primátorky pro oblast životního prostředí.

V Hostivítově ulici už byl proveden v průběhu dubna záchranný archeologický výzkum. Pod současným povrchem v hloubce 20 až 30 centimetrů se našly dobře zachované konstrukce starší vozovky, kterou lze datovat do první poloviny 20. století.

„Vozovka vznikla nejspíše na počátku 20. století v souvislosti s výstavbou Diecezního ústavu pro hluchoněmé děti Rudofinum z roku 1901 až 1902, dnes je to Obchodní akademie. Obdobně byla konstruována i vozovka komunikace v Pospíšilově třídě, což lze doložit na základě historických snímků. K zasypání konstrukce vozovky v Hostivítově ulici a stavbě stávající asfaltové komunikace došlo ve druhé polovině 20. století,“ popsala mluvčí radnice Kateřina Malá.

Hostivítova ulice je teď rozkopaná, sondy tam zůstávají odkryté. „Město bude hledat způsob, jak nález v Hostivítově ulici prezentovat veřejnosti,“ řekla mluvčí.

Bude se řešit rekonstrukce ulice. „Projekt se dotkne i cyklostezky a výsadby nových stromů. Je to důležitý úsek budoucí páteřní cyklostezky k lávce přes Labe,“ upozornil náměstek primátorky pro oblast majetku města Pavel Vrbický (Piráti).

Obnoví se Císařská cesta?

Nedalekou místní zajímavostí je také Císařská cesta, která vznikala při výstavbě hradecké pevnosti v první polovině 18. století. Vedla do historického centra a klikatila se stromořadím jako sinusoida až ke Slezské bráně v dnešní Mýtské ulici. Z pevnosti bylo na cestu dobře vidět, a tak obránci mohli sledovat příchozí a na dálku zkontrolovat i jejich zbraně.

Cesta je díky původnímu stromořadí patrná ještě z leteckých snímků města z roku 1927. Město už roky uvažuje o její obnově, o zvýraznění historické trasy včetně obnovy dřevin.

V Hostivítově ulici se našla cesta ze začátku 20. století, která patrně sloužila jako příjezd k ústavu hluchoněmých (červené značky). Císařská cesta z 18. století obcházela barokní pevnost, klikatící se trasa je patrná mezi Pospíšilovou třídou, Kubištovými sady a někdejší Slezskou bránou (modré značky).

V Hostivítově ulici se našla cesta ze začátku 20. století, která patrně sloužila jako příjezd k ústavu hluchoněmých (červené značky). Císařská cesta z 18. století obcházela barokní pevnost, klikatící se trasa je patrná mezi Pospíšilovou třídou, Kubištovými sady a někdejší Slezskou bránou (modré značky).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„Císařská cesta začínala v ulici v blízkosti současné střední školy a procházela Kubištovými sady ke staré nemocnici,“ uvedl už dříve vedoucí odboru památkové péče magistrátu Jan Falta. V roce 2021 město uvažovalo o obnovení stopy této cesty a doplnění stromořadí, přibýt měla i prezentace její historie. Před dvěma lety však město plány odložilo.

Historie, po které šlapeme

O tom, že i v Hradci Králové se občas podaří zachránit historickou cestu, svědčí opravy unikátního chodníku v Kozinově ulici z roku 2021. Měří jen několik desítek metrů a díky mozaikovým ornamentům je ojedinělý. Světlá žula tvoří hvězdicové ornamenty, černý kámen pak osmiúhelníky, které nápadně připomínají půdorys hradecké pevnosti. Bourání městského opevnění a zároveň nová výstavba na jeho místě začaly v roce 1893, dá se tedy předpokládat, že opravený skvost pochází z prvních let starostování Františka Ulricha.

Dlažbě v Kozinově ulici se nejvíc přibližuje tříbarevná mozaika před někdejší radnicí na Velkém náměstí. Také ta je poničená a při rekonstrukci náměstí se počítá s její opravou. Stejně stará dlažba v Nezvalově ulici bohužel zanikla při opravě plynovodu. Historická pískovcová dlažba je položena také před Biskupským gymnáziem.

Před někdejším důstojnickým domem u krajského úřadu a bez předláždění pod asfaltem přečkala i čedičová úlomková dlažba přímo na Velkém náměstí. Takzvaná štětová dlažba z navysoko poskládaných kamenů dosud ve velmi dobré kondici odpočívá pod asfaltem i na Svatováclavském náměstí na Novém Hradci.