Nejvíc obětí nehod přibylo v Královéhradeckém kraji, zemřela i celá rodina

  10:24
Při dopravních nehodách v Královéhradeckém kraji zahynulo v roce 2019 osmačtyřicet lidí. V meziročním porovnání vzrostl počet obětí téměř trojnásobně, stoupl také počet nehod. Nejtragičtější byl střet vlaku s osobním autem v Černožicích na Královéhradecku.

Bylo horké červencové odpoledne, když cestu posádky osobního auta v Černožicích ukončil střet se spěšným vlakem z Trutnova do Hradce Králové. Právě o prázdninové neděli se v Královéhradeckém kraji stala nejtragičtější nehoda celého roku.

Ve voze, který souprava tlačila zhruba ještě 300 metrů od železničního přejezdu, zemřeli čtyři lidé včetně dvou malých dětí.

Policejní statistika týkající se dopravních nehod dostala po několika „lepších“ letech těžký direkt. Zatímco předloni v kraji zemřelo 18 lidí, loni na silnicích v kraji vyhaslo 48 životů. Jde o nejvýraznější nárůst v celé České republice. Více obětí bylo naposledy v roce 2012, odkdy se bilance postupně zlepšovala.

„Na počtu dopravních nehod se určitě projevila vyšší intenzita provozu, tedy nárůst osobní i nákladní dopravy. Co se týká tragických nehod, stojí za nimi nerespektování dopravních předpisů. Nejčastější příčinou bylo nedostatečné věnování se řízení a nesprávný způsob jízdy,“ řekl vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje Petr Dušek.

K nejvážnějším nehodám sám vyjíždí. „Osobně mne nejvíce zasáhla nehoda na železničním přejezdu v Černožicích. Byla to tragédie, kdy v jednom autě zůstala celá rodina,“ podotkl Dušek.

K dalším nehodám s otřesnými následky patří ta, při níž v květnu třiatřicetiletý řidič u Kocbeří na Trutnovsku dostal na mokré silnici smyk a srazil se s náklaďákem. Zemřel on i jeho spolujezdkyně. Dvě oběti si vyžádal také náraz osobního auta do betonového mostku u Dvora Králové nad Labem.

Vinu za drtivou většinu tragických nehod nesou sami řidiči. V 15 případech byla příčinou vysoká rychlost, ve 14 způsob jízdy, jedenáctkrát řidiči nedali přednost a dvakrát špatně předjížděli. „Jen v jednom případě byl na vině chodec,“ upřesnil Dušek.

Ve stínu nárůstu počtu obětí zůstává příznivější bilance těžkých i lehkých zranění. Mrtvých bylo o 30 více než v roce 2018, těžce zraněných o 35 méně a lehce se zranilo o 137 méně účastníků nehod.

Policie slibuje, že ji bude na silnicích více vidět

Policisté slibují, že se letos zaměří zejména na dohled nad silničním provozem.

„Každopádně se budeme snažit být více vidět na silnicích. Policejní vozidla budou více hlídat rychlost a dokumentovat ostatní závažná porušení pravidel silničního provozu,“ sdělil Dušek.

„Jednou z našich priorit je viditelný dohled nad silničním provozem ve vyvážené kombinaci se skrytým dohledem nad provozem na silnicích s vyšší intenzitou provozu a úsecích s vyšším rizikem vzniku závažných dopravních nehod,“ doplnil náměstek ředitele krajského policejního ředitelství pro vnější službu Miloslav Kaplan.

Čím lepší počasí, tím hůře. Řidiči pak jezdí rychleji

Krajská statistika je nepříznivá také v celkovém počtu dopravních nehod, kterých se loni stalo 5 191, což je o 117 více než v roce 2018.

Za vyšší nehodovostí stojí podle policie chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů s minimální praxí a nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motorkářů. Vliv má i kvalita a stav silnic, opravy či tvorba kolon a faktorem je třeba i množství aut a tranzitní doprava.

„Bohužel jediné, co se zlepšuje, je technický stav vozidel,“ podotkl Petr Dušek. Dodal, že podíl na následcích karambolů má i počasí:

„Počasí bylo v loňském roce poměrně přívětivé, což znamenalo vyšší rychlost vozidel a závažnější následky dopravních nehod. Více nehod je na podzim a v zimě, ale nemají tak velké následky,“ zmínil.

Méně bylo opilých a zfetovaných řidičů

Loňská dopravní bilance má i několik kladných položek. Zatímco kontrol týkajících se alkoholu a drog přibylo, opilých a zfetovaných řidičů bylo méně.

„Problematice alkoholu a drog u řidičů jsme se loni pečlivě věnovali. V kraji policisté spotřebovali 15 tisíc testů na návykové látky a i přes nárůst počtu kontrol jsme zaznamenali menší počet prohřešků. Myslím si, že si řidiči dávají větší pozor než dříve,“ řekl Dušek.

Letos si nehody v kraji zatím vyžádaly dvě oběti. V Kostelci nad Orlicí srazilo 10. ledna osobní auto na přechodu chodkyni, která později v nemocnici zemřela. Policisté nyní hledají svědky, kteří by mohli objasnit příčinu střetu.

„Na přechod měla vstoupit bezprostředně před projíždějící osobní auto značky Volkswagen Golf. Dvacetiletá řidička auta reagovala na vzniklou situaci, začala prudce brzdit a snažila se devětasedmdesátileté ženě vyhnout. Přesto došlo ke střetu. Po pádu záchranáři odvezli poraněnou seniorku do nemocnice. Bohužel žena po několika dnech následkům zranění podlehla,“ popsala policejní mluvčí Alena Kacálková.

Druhá z letošních nehod se stala rovněž na přechodu pro chodce. Ve středu 22. ledna okolo půl osmé ráno v Nové Pace na Jičínsku srazil jednadvacetiletý řidič osobního auta jednašedesátiletou ženu, která na místě zemřela.