Ideální scénář vidí D11 u polských hranic už v roce 2026, říká šéf ŘSD

  14:42
Po dálnici D11 z Hradce Králové do Královce na hranici s Polskem by se motoristé za určitých okolností mohli svézt dříve než v roce 2028. Pokud se naplní ideální scénář, stane se tak o dva roky dříve. Úsek z Trutnova do Královce už má pravomocné územní rozhodnutí.

Dva rozestavěné úseky dálnice D11 mezi Jaroměří a Hradcem Králové (24. 11. 2019) | foto: Martin Veselý, MAFRA

O roce 2028 jako nejpozdějším termínu hovořil na listopadovém kontrolním dni stavby dálnice u Hradce tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestraník za ANO).

Generální šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl však nyní pro MF DNES připustil, že by stavba nemusela trvat tak dlouho.

Fotogalerie

 „Myslím si, že se nám stavbu dálnice podaří urychlit. Snažili jsme se nastavit reálné termíny, nechceme slibovat nesplnitelné. Rok 2028 je nejzazším a definitivním termínem, pozdější datum je pro mě nepřijatelné,“ uvedl Mátl.

Za klíčové považuje vydání územních rozhodnutí, bez nichž stát nemůže začít vykupovat pozemky. Pro 21 kilometrů dlouhý úsek z Trutnova ke státní hranici, který vyjde na 12 miliard korun, už úřad vydal pravomocné územní rozhodnutí. Odvolali se proti němu dva lidé, ale sami couvli.

O něco kratší úsek z Jaroměře do Trutnova by razítko podle ředitele ŘSD mohl mít v prvním čtvrtletí letošního roku.

„Pokud by se nám na obou úsecích v letošním roce podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí, během té doby dokončíme dokumentaci pro stavební povolení a v příštím roce už rozjedeme výkupy pozemků,“ naznačil Mátl.

Když nenastanou zásadní komplikace, ŘSD může v roce 2022 zažádat o stavební povolení a zkraje roku 2023 začít stavět.

„Pokud se bude dařit, tak bychom celou dálnici mohli zprovoznit v roce 2026,“ dodal ředitel. Mezi Trutnovem a Královcem se však úředníci při výkupech pozemků budou muset vypořádat se 161 listy vlastnictví.

Že je možné přípravu urychlit, si myslí také poslanec a starosta Trutnova Ivan Adamec (ODS):

„V případě velmi příznivých okolností je reálným termínem dokončení rok 2026. Vláda navíc může předložit rozumný návrh na úpravu způsobu přípravy výstavby liniových staveb. Rozhodně si myslím, že termíny začínají být reálnější a možná je to způsobeno tlakem z polské strany. Vidíme, že Poláci jsou úspěšnější a míč je teď na naší straně.“

Kremlíkův předchůdce Dan Ťok ještě v říjnu 2018 hovořil o tom, že dálnice z Hradce Králové ke státní hranici bude hotová nejpozději v roce 2025. Posunutí termínu o tři roky podle Mátla zapříčinila skutečnost, že mezi lety 2010 až 2015 se v podstatě přípravné práce zastavily.

„V té době se jednalo o tom, v jakém šířkovém uspořádání bude D11 vedena. Stavba se v těch letech prakticky nepřipravovala. To bylo zásadní zdržení,“ upozornil generální ředitel ŘSD.

Stavba více než 22 kilometrů dlouhé části dálnice z Hradce Králové do Jaroměře postupuje podle harmonogramu. Dělníci zakládají mosty a nosné mostní konstrukce, dokonce se zdá, že by tento úsek mohl být v provozu zhruba o rok rychleji, než se původně předpokládalo.

„Nedochází zde k žádnému zpoždění a jednáme se stavebními firmami o možnosti zkrácení termínu. Hotovo by mohlo být už v roce 2021,“ prozradil Mátl. Ve stejném roce má začít vznikat obchvat Jaroměře.

Poláci jsou nervózní z pomalého postupu na české straně

Na konci minulého týdne se v Lubawce uskutečnila schůzka za účasti představitelů českých i polských úřadů a samospráv. Jednání iniciovala právě Lubawka, kde v roce 2023 pravděpodobně bude končit jižní úsek rychlostní silnice S3, na kterou D11 naváže. Pomalé tempo výstavby na české straně a další posunutí termínu dokončení Poláky znervózňuje.

„Poslední informace, které jsme dostali, jsou znepokojující. Napojení silnice S3 na českou dálnici je potřebné pro všechny obyvatele, kteří zde žijí,“ uvedla starostka Lubawky Ewa Kocembová.

Poláci se s rychlostní komunikací S3 nezadržitelně blíží k hranici. Lidia Markowská, ředitelka Generálního ředitelství silnic a dálnic ve Wrocławi, potvrdila, že letos začne stavba jak úseku Bolków - Kamienna Góra, tak úseku Kamienna Góra – Lubawka. Dohromady měří přes 31 kilometrů. Úsek končící v Lubawce má být hotový už příští rok, prvně jmenovaná část S3 v roce 2023.

Města Trutnov nebo Žacléř mají obavy z přívalů aut

Trutnov a další obce v příhraničí z toho mají velké obavy, polská expresní silnice se nebude mít na co napojit a podle dopravních modelů se může na okresní město za této situace valit až trojnásobně vyšší počet aut než dnes.

„Významný nárůst dopravy z Polska bude mít negativní vliv na naše silnice, které se v současnosti rekonstruují, a také velký dopad na kvalitu života,“ upozornil starosta Žacléře Aleš Vaníček (nestraník, SNK Náš Žacléř).

Podle šéfa ŘSD je pomalé tempo stavby českých dálnic ve srovnání s Poláky způsobeno rozdílnými zákony.

„Polsko má v této oblasti jednodušší legislativu, dokážou rychle a efektivně stavět. V současné době se situace u nás zlepšuje, ale stále to není tak dokonalé jako v Polsku. Jsou složitá územní rozhodnutí, odvolání a obrovským způsobem nás zdržují i procesy majetkoprávní přípravy,“ vysvětlil Mátl.