Pořízení takzvaného CamCaru, tedy auta osazeného skupinou kamer na střeše, oznámil Hradec Králové už loni na jaře. Mělo jít o první elektromobil ve flotile městské policie a do ulic měl vyrazit koncem loňského roku.
Kvůli komplikacím při výběru dodavatele však policisté auto získali až v červenci a hned se pustili do zkušebního provozu.
„Chceme si vše vyzkoušet, abychom měli jistotu, že systém funguje bezchybně. Zkušební provoz plánujeme do konce prázdnin,“ říká ředitel Městské policie Hradec Králové Martin Žďárský.
Jako kamerový vůz slouží v Hradci Králové elektromobil Škoda Enyaq. Protože nebude nasazený v klasické službě, nemá obvyklé modrobílé provedení, ale červenou barvu. Na střeše je osazeno několik kamer s vysokým rozlišením, které snímají nejen registrační značky automobilů, ale celé okolí. V budoucnu tak umožní hlídat třeba to, zda řidiči neparkují na přechodech, v křižovatkách nebo na trávě.
„Na videu musí být vidět i nápisy na dopravních značkách. Vyhodnocujeme i přenosné dopravní značky, které v některých městech rostou jako houby po dešti,“ popisuje Michal Sedlák ze společnosti Gemos dopravní systémy, která technologii CamCaru dodala.
Kontrolní trasy systém generuje náhodně. Strážníci si však mohou zvolit prioritní oblasti, kde se například častěji objevují problémy. Auto má informace o dopravním značení z GPS databáze, ale vždy si načítá i aktuální značky v ulicích. To má zamezit chybám. Když nastane rozpor, systém daný úsek označí jako podezřelý a při vyhodnocení ho odešle ke kontrole strážníkům. Podobně se chová i v případě, kdy auta stojí ve dvou řadách, typicky může jít o zastavení popelářského vozu nebo sanitky.
Čtyři z deseti řidičů neplatí
Hradec chce nasazením kamerového vozu zvýšit respektování dopravních předpisů ve městě, v první fázi hlavně v placených zónách, kde automaty provozuje soukromá společnost IPS. Z pravidelných screeningů vyplývá, že pravidla dodržuje jen 60 až 70 procent řidičů. Zbytek placení parkovného ignoruje nebo stojí špatně – na přechodech, v trávě či v zákazech.
„Těch 40 procent je hrozně moc. Naším cílem je, aby se placená zóna vyčistila, aby všichni respektovali pravidla,“ vysvětluje člen představenstva ISP Jiří Holubec.
Firma má roční obrat asi 60 milionů korun, který však zahrnuje i příjmy z parkovacích domů nebo z odtahů vozidel. O kolik výnos z placených zón stoupne, nechce nikdo odhadovat. V zónách ISP je 6 200 parkovacích míst na ulicích a další skoro tisícovka v parkovacích domech.
„Nevíme, jak se chování řidičů změní. Kdo nechce platit, najde si nejspíš místo jinde. Auta se přesunou za hranici placených zón,“ míní Holubec.
Auto projede ulicí dvakrát
Díky CamCaru se výrazně rozšíří množství ulic, které strážníci dokážou za den zkontrolovat. Navíc se tím uvolní hlídky na jinou práci.
„Bude to úleva pro naše strážnice a strážníky, které budeme moci alokovat na místa potřebná z hlediska bezpečnosti,“ říká primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová (HDK).
Auto projede daný úsek vždy dvakrát v rozmezí 15 minut, aby měli řidiči čas na případné zakoupení parkovného. Že není lístek za oknem vidět, není podstatné. Při nákupu lístku lidé zadávají v automatech nebo přes telefon registrační značku vozidla.
„I nadále platí parkování zdarma pro invalidy na vyhrazených místech. Kamera zaznamená dopravní značku a dané místo při kontrole přeskočí,“ vysvětluje Holubec.
Částku pokuty stanoví úředník
Sesbíraná data systém většinou v noci odešle na server městské policie. K samotnému vyhodnocení však dojde až za 24 hodin, aby se překlenuly případné technické potíže v připojení parkovacích automatů nebo při placení kartami. Software poté porovná data z kamer s údaji parkovacího systému a zjištěné přestupky odešle rovnou přestupkovému odboru.
„Úředníci pak vyhodnotí výši pokuty. Ta se může lišit podle toho, zda jde o první, nebo opakovaný přestupek. Podle zákona může být vyřešen domluvou nebo pokutou až 2 tisíce korun,“ upozorňuje náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS), který dříve působil jako ředitel městské policie. Příjmy z pokut jdou výhradně do rozpočtu města.
Když systém označí vozidlo za podezřelé, projde záznam ještě fyzickou kontrolou strážníků. Zkušenosti z jiných měst ukazují, že řidiči se někdy snaží kamerový vůz obelstít tím, že na registrační značku nalepí žvýkačku, znečistí ji nebo nechají otevřený kufr. V některých městech se dodavatel technologie setkal i s tím, že lidé přelepovali dopravní značky v ulicích nebo je otáčeli, aby je auto nevidělo.
„Za nečitelnou registrační značku hrozí řidičům pokuta až 50 tisíc korun,“ upozorňuje mluvčí krajské policie Magdaléna Vlčková.
„Pokud budeme vědět, že někde k takovým věcem dochází, tak tam můžeme ihned poslat hlídku, která protiprávní jednání zadokumentuje,“ doplňuje Žďárský.
Pořídili i další auta
Hradec Králové chtěl CamCar pořídit už v loňském roce, ale narazil na komplikace při výběru řešení.
Místo kompletní dodávky nakonec zvolil rozdělený nákup. Prvně pořídil předváděcí vůz Škoda Enyaq a teprve poté soutěžil dodavatele technologie. Pořízení nakonec stálo 1,8 milionu korun místo plánovaných 2,2 milionu.
„Pořídili jsme také dva užitkové vozy pro psovoda a odchytovou službu a druhou mobilní služebnu s výsuvným kamerovým sloupkem, kterou používáme při velkých akcích nebo v problematických lokalitách,“ přibližuje další novinky ve vozovém parku ředitel městské policie.



