Řidiči BusLine dál hrozí stávkou, od listopadu se nedohodli na růstu mezd

  18:30
Stávková pohotovost ve společnosti BusLine KHK, která provozuje linkové autobusy ve třech oblastech Královéhradeckého kraje, dál trvá. Odbory žádají zvýšení mezd a obrátily se pro podporu i na kraj. Ten však tvrdí, že na růst platů v posledních letech odeslal desítky milionů korun navíc. Podle odborářů se k řidičům nedostaly.

Stávkovou pohotovost vyhlásily dvě odborové organizace působící v BusLine KHK už 12. března. Reagovaly tak na minimální posun ve vyjednávání nové kolektivní smlouvy, které začalo 8. listopadu loňského roku. Odbory požadovaly zvýšení hodinového výkonového tarifu (za dobu řízení) ze 172,8 koruny až na 235 korun hrubého. Později požadavek snížily na 200 korun. Firma to odmítá a od ledna vydala dočasný mzdový předpis, který výkonovou mzdu zvedl na 179,88 koruny. Odboráři tvrdí, že to je nedostatečné.

„Řidiči autobusů BusLine KHK měli od září 2022 i přes vysokou inflaci za celé období stále stejný výkonový tarif za jízdu 172,8 koruny hrubého,“ obhajuje požadavek na razantnější růst mezd Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy (SOSaD).

Ke společnému postupu se připojili i zástupci Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy (DOSIA). Když jednání s firmou nepostupovalo, obrátily se svazy na ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku (KDU-ČSL). V dopise, který má redakce k dispozici, tvrdí, že zaměstnavatel nerespektuje zákon o kolektivním vyjednávání ani zákoník práce.

„Zvýšení tarifu se ve výplatách neprojevilo díky vyvážení dalšími opatřeními jako odejmutí stabilizačních příspěvků, likvidací benefitů a dokonce i škrtání navržených odměn vedoucími středisek bez jakéhokoliv vysvětlení,“ stojí v dopise.

„Nejsou zdroje“

Dopravce odmítá, že by porušil platnou legislativu. Upozornil, že dlouhodobě vylepšuje zázemí pro zaměstnance a loni v červenci navýšil řidičům hodinovou mzdu za čekání na 155,5 koruny. To však dopravcům uložilo nařízení vlády, které stanovilo mzdu při čekání autobusu na 1,25násobek hodinové minimální mzdy.

„Společnost BusLine KHK s.r.o. musí zajišťovat autobusovou službu v rámci podmínek, jež byly vysoutěženy v rámci dlouhodobých smluvních ujednání. (...) Výše (mzdy) uvedená ve mzdových předpisech reflektuje stávající tržní podmínky a je nastavena s ohledem na konkurenční prostředí v autodopravě,“ uvedla společnost v tiskové zprávě, na kterou odkázala její mluvčí.

Řidiči autobusů na Liberecku hrozí stávkou. Už dva roky jim nepřidali

Společnost také upozornila, že loňské zvýšení mzdy za čekání hradí z vlastních rezerv. Teprve nyní jedná s krajem, aby tyto náklady promítl do vyšších úhrad za dopravní obslužnost. Podle odborářů mělo vedení tvrdit, že požadované zvýšení mezd by mohlo vést až k insolvenci. Upozornili také na fakt, že stejnou odměnu jako za čekání dostávají řidiči i za úklid či odbavení cestujících.

Odboráři se s žádostí o pomoc obrátili i na Královéhradecký kraj. Hejtmana Petra Koletu a vicehejtmana pro dopravu Jana Jarolíma (oba ANO) informovali, že podle vedení BusLine KHK nemá firma prostředky na růst mezd kvůli velmi nízkému navýšení mzdových položek ze strany kraje. Podle dopisu mělo od 11. 12. 2022 do současnosti dojít k navýšení plateb kraje na mzdy o 1,22 až 1,26 procenta.

„Zaměstnavatel proti tomu podle jeho vyjádření zvýšil základní tarif o 7,99 % a výkonový tarif o 4,1 %. Odměnu za čekání v souladu s právními předpisy o 20,57 % meziročně,“ stojí v dopise odborářů kraji.

Kraj platby navyšuje

Za zmrazením plateb mělo podle firmy stát zrušení zaručené mzdy. Kraj však chybu ve smlouvách z roku 2019 odmítá. Podle hejtmanství obsahovaly smlouvy s dopravci na roky 2021 až 2031 indexaci platů nejen podle zaručené mzdy, ale také podle průměrných mezd v oboru doprava a skladování.

„K valorizaci plateb dochází v souladu se smluvním podmínkami. Růst průměrných mezd v oboru víceméně kopíroval růst zaručené mzdy. Od zahájení smlouvy se platby zvýšily o 28,5 milionu korun. Je však záležitostí dopravce, jak navýšení ceny za dopravní výkon převede do mezd,“ odmítá chybu kraje vedoucí odboru dopravy Tomáš Jurček.

Podle dat Českého statistického úřadu stouply mzdy v dopravě mezi 4. čtvrtletím roku 2022 a roku 2024 o 16,7 procenta.

„Podle zveřejněných indexů Českého statistického úřadu vyplývá navýšení úhrady na mzdové náklady pro následují rok 2026 o zhruba 8,5 %. Toto navýšení bude Královéhradecký kraj opětovně financovat dopravcům ze svého rozpočtu. Neumím si tak představit, jak by mohl dopravce mít nedostatek finančních prostředků,“ odpověděl odborářům hejtman Petr Koleta.

Informoval také o jednáních, podle nichž by mělo hejtmanství firmě zpětně doplatit zvýšené náklady na mzdu při čekání autobusů, k nimž došlo kvůli změně legislativy. Záměr už projednali s dopravci a teď čeká na schválení radou kraje. To odboráři uvítali.

„Příprava dodatku je pozitivní zprávou. Další jednání se zaměstnavatelem povedeme zřejmě přes zprostředkovatele,“ doplnil Berounský, podle kterého stávková pohotovost nadále trvá.