Bílý most ve Špindlu byl hrozbou pro chodce, zábradlí bude po opravě kovové

  14:46,  aktualizováno  14:46
Začala rekonstrukce víc než stoletého mostu ve Špindlerově Mlýně. Ikona krkonošského střediska, jež se přes Labe klene od roku 1912, je v takovém stavu, že jí hrozilo zavření. I když na první pohled most nevykazoval zjevné nedostatky, je v havarijním technickém stavu.

Oprava vyjde na víc než deset milionů korun, hotová bude nejpozději v říjnu. Během rekonstrukce most zůstane pro návštěvníky nepřístupný. Město letos také opraví most přes Červený potok a vybuduje novou stezku mezi parkovišti P1 a Hromovka.

Když město před časem udělalo revizi více než dvaceti mostů, historický v centru dopadl skoro nejhůře. Ukázalo se, že železobetonová konstrukce je narušena a snížila se i jeho nosnost. Město na něj v zimě už nepustilo ani vozidla zimní údržby a muselo nechat vyztužit uhnilé dřevěné zábradlí.

Bílý most ve Špindlerově Mlýně na zásadní opravu zatím čeká.

„Most sloužil dlouhých 114 let bez velkých úprav a jeho stávající stav odpovídá věku. Zevrubnou opravu si už opravdu zaslouží,“ říká špindlerovský starosta Martin Jandura (nestraník, Špindlerův Mlýn – Město s vizí).

„Z jedné strany je most ukotven napevno, z druhé na ložiskách, která jsou zrezivělá. Most byl nebezpečný už i pro chodce. Pokud bychom letos nezahájili rekonstrukci, museli bychom ho pravděpodobně zavřít,“ poznamenává Jiřina Staruchová, vedoucí odboru majetku na špindlerovské radnici.

Zůstane dál jen pro pěší

Stavební firma provede sanaci nosné konstrukce a betonových povrchů, vybuduje nové odvodnění povrchu izolace mostovky a dojde také k rekonstrukci komunikace v předpolí. Vizuálně se technická památka téměř nezmění. Beton mostních oblouků opět dostane bílou barvu.

Jedinou podstatnější změnou bude zábradlí, stávající dřevěné se 17 sloupky s motivem hrázdění nahradí kovové. „Přestože dojde ke zvýšení zatížitelnosti mostu, automobilovou dopravu tam nadále nepustíme,“ říká vedoucí majetkového odboru.

Na rekonstrukci za 11,3 milionu korun Špindlerův Mlýn získal dotaci z česko-polského programu, město zaplatí 15 procent nákladů.

V poslední době byl Bílý most terčem vandalů. Portál iDNES.cz loni informoval, že téměř čtyři metry vysoké oblouky přecházejí děti i dospělí, v noci opilci, dokonce i bikeři na horských kolech. Hrozí jim přitom pád na vozovku, v horším případě na dno. Ještě nebezpečnější je tato adrenalinová zábava v zimě.

Bílý most ve Špindlu stavěli jako Lego. Historik našel plány náhodou

Město proto zvažovalo zábrany. Ty však, zdá se, nakonec nebudou potřeba. „Na koncích oblouku, kde na most nalézají lidé, byly praskliny. Když to firma odkryla, zjistili jsme, že v minulosti došlo k nastavení oblouků. Tyto nástavby se po rekonstrukci výrazně zmenší a už tam nebude taková plocha, na kterou by se dalo lézt,“ vysvětluje Jiřina Staruchová.

Na památku míří kamera z centra. Vedoucí odboru upozorňuje, že od doby, kdy město na most dalo piktogramy překřížených stop, incidenty ustaly.

Propojení parkovišť

Oprava Bílého mostu je dalším příspěvkem do zvelebení centra krkonošského střediska. Na promenádě podél Labe radnice vyměnila lavičky a odpadkové koše, do parku umístila betonové pódium pro kulturní akce i stylová odpočívadla připomínající říční valouny.

Restaurátorského zásahu se dočkala barokní litinová socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1868. Kousek od mostu stojí od zimy 2023 téměř tři metry vysoká andělská křídla z cortenové oceli. Jsou sochou a zároveň vyhledávaným fotopointem. Na labském břehu vznikly záhony s okrasnými rostlinami.

Bílý most

  • Trutnovská firma Grossman postavila Bílý most podle patentované metody rakouského inženýra Franze Visintiniho.
  • Konstrukci tvoří příhradové nosníky ze železobetonu. Hotové je sestavovali jako stavebnici. Od roku 1829 tu stála dřevěná lávka, o 70 let později ji strhla největší povodeň v dějinách Krkonoš.
  • Od roku 1958 je most památkově chráněný.
  • Je téměř 28 metrů dlouhý a pět metrů široký, dvojice oblouků dosahuje v nejvyšším místě 3,65 metru. Po obou okrajích vedou chodníky, od vozovky oddělené zídkami. Most je součástí špindlerovské pěší zóny.
  • Začíná u něj Harrachova cesta, jedna z nejstarších turistických stezek v Krkonoších. Devítikilometrovou trasu k Labské boudě nechal v roce 1879 zřídit hrabě Jan Nepomuk František Harrach.

Špindlerův Mlýn letos opraví ještě most přes Červený potok na silnici ke Špindlerově boudě. Rekonstrukce by měla začít na podzim, stát bude šest až osm milionů korun.

Další významnou letošní investicí bude vybudování stezky pro pěší, cyklisty a v zimě pro lyžaře podél Labe z parkoviště Hromovka na parkoviště P1 u Labské přehrady. Vyjde na přibližně devět milionů korun.

V exponovaných zimních termínech středisko trápí nájezdy lyžařů a hostů, kdy kolony vozidel ucpávají příjezd do města. Dopravním špuntem je odbočka na parkoviště P2. Nově by na něj auta měla najíždět už za čerpací stanicí, kde je silnice dostatečně široká.

„Nebude se tak zacpávat směr na centrum. Všichni řidiči, kteří chtějí pokračovat do centra nebo na Medvědín, ve špičkách zůstávají v koloně na parkoviště P2,“ vysvětluje Jiřina Staruchová.

Nová stezka jim umožní bezpečnou cestu z parkoviště k dolní stanici lanové dráhy Hromovka.