ČD testují aplikaci, která má varovat strojvedoucí před srážkou s jiným vlakem

  16:14
Železniční trať z Karlových Varů do Potůček bude jednou ze tří v České republice, kde začnou České dráhy testovat novou aplikaci. Ta by měla zvýšit bezpečnost na trasách s nejnižším stupněm zabezpečení označovaných D3. Strojvedoucí totiž bude včas varován před hrozící srážkou s jiným vlakem. Novinku vyzkoušejí také na Plzeňsku a Pardubicku.

V celé republice je podobných tratí na osm desítek. České dráhy (ČD)urychleným vývojem aplikace zareagovaly na sérii mimořádných událostí, kterou odstartovala tragická srážka vlaků u Perninku na Karlovarsku.

Dalšími tratěmi, na kterých se bude nová aplikace testovat, jsou Choceň - Litomyšl a Domažlice - Tachov.

Aplikace funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů GPS. „Nenahrazuje zabezpečovací systém, ale je podpůrným nástrojem pro strojvedoucí,“ uvedl Václav Nebeský, generální ředitel ČD.

Aplikace má dvě funkce. Jedna připomene strojvůdci povinnost ohlásit se před odjezdem dispečerovi provozu, druhá, zásadnější, jej pak upozorní na hrozící kolizi. „Perimetr jsme zatím nastavili na 500 metrů,“ řekl Nebeský. 

Pokud se tedy protijedoucí soupravy k sobě dostanou blíže než na půl kilometru, rozezní se v kabinách strojvedoucích poplašný signál. „Zkušební provoz ukáže, zda je půlkilometr dostačující, nebo bude nutné perimetr zvětšit, případně zmenšit,“ podotkl generální ředitel ČD.

Nehody vlaků

Dopravce chce zkušební provoz skončit do tří týdnů. „Do konce prázdnin chceme dát aplikaci k dispozici všem našim strojvedoucím, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3,“ doplnil Václav Nebeský s tím, že užívání aplikace bude pro zaměstnance národního dopravce povinné.

„Zdarma ji pak nabídneme i ostatním dopravcům a Správě železnic,“ dodal Nebeský.

Z nové aplikace ale mohou těžit i složky Integrovaného záchranného systému. „Uvítáme jakékoli informace generované automaticky, tedy nezávisle na člověku,“ komentoval novinku Oldřich Volf, náměstek ředitele Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje.

Podle zkušeností záchranářů je při nehodě klíčové rychle zjistit, kde přesně se stala. Taková data jim může právě tato nová aplikace zprostředkovat.

Problém při podobných zásazích spočívá v tom, že k nehodám často dochází na těžko dostupných místech. „Přesná lokalizace nehody, obdobně, jako je tomu u silniční dopravy díky systému e-call, by nám velmi pomohla,“ podotkl Volf.

Při srážce vlaků na Karlovarsku zemřeli dva lidé

Novinka by pomohla i v případě tragické srážky dvou vlaků u Perninku ze 7. července. Podle Volfa totiž poměrně dlouho nebylo jasné, kde přesně se nehoda stala.

Dvě protijedoucí soupravy se srazily několik set metrů od perninského nádraží ve směru na Karlovy Vary. Srážka si vyžádala dva lidské životy, zraněných bylo více než dvacet.

Příčinou tragédie byla zřejmě chyba jednoho ze strojvedoucích, který ve stanici nepočkal na křížení s protijedoucí soupravou. U nehody zasahovali záchranáři ze tří českých krajů a z Německa.