iDNES.cz

Stromů kolem silnic ubývá, za devět pokácených vysadí jen jeden nový

  14:12
Stromů kolem silnic ubývá. Z celé republiky mizí nejrychleji v Karlovarském kraji. V průměru tu devět poražených dřevin nahradil jen jediný vysazený strom.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ochránci přírody přitom tvrdí, že právě stromy ve velkém zmírňují dopady extrémních výkyvů počasí a zadržují vláhu. Důvodem ke kácení není podle expertů ani snaha o vyšší bezpečnost.

„Z české krajiny mizí stromy podél cest. Dřeviny přitom nejsou jen levnou a účinnou ochranou před extrémními teplotami a suchem, ale jsou i naším historickým dědictvím,“ připomněl Jiří Kaňa, mluvčí organizace Arnika, která spojuje lidi usilující o lepší životní prostředí. 

Dodal, že konkrétně v Karlovarském kraji předloni zmizelo kolem silnic přibližně 1200 stromů. Vysazeno jich však bylo jen 127. Rozdíl je největší v republice.

Aleje kolem silnic by se za pár let mohly stát minulostí

„Je to varující. Například v kraji Libereckém za každý vykácený strom silničáři zasadili dva nové. Údaje vyplývají ze statistik krajských správ silnic,“ upřesnil Kaňa.

Poukázal přitom na skutečnost, že vláda před časem slíbila, že proti klimatické změně bude bojovat mimo jiné i systematickou výsadbou kolem silnic.

„Dochází ale k úplnému opaku. Stromů ubývá a přitom pomáhají chladit vzduch a zadržovat vodu, což bychom během sucha a nekončících veder potřebovali jako sůl. Aleje kolem silnic by se za pár let mohly stát minulostí,“ řekla Marcela Klemensová z Arniky, vedoucí kampaně Zachraňme stromy. 

Doplnila, že správně vysazované a udržované stromy podél silnic jednoznačně zmírňují důsledky extrémních výkyvů počasí. Chrání vozovky i krajinu před horkem, během přívalových dešťů zpevňují zem a zadržují vodu, v zimě pak předcházejí vzniku sněhových jazyků.

Zmizely jen stromy ve špatném stavu, chystají plán péče

Ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jan Lichtneger vysvětlil, že kácení, které v posledních letech nabralo na intenzitě, má svůj důvod. Tím je neuspokojivý stav dřevin podél krajských komunikací.

„Hlavně v zimních měsících a při častém větrném počasí dochází k pádům větví nebo celých stromů na silnice. To ohrožuje bezpečí řidičů i dalších účastníků silničního provozu. Proto si postupně necháváme zpracovat pasporty stromů. Z nich vyplynulo, že množství stromů podél silnic je ve velmi špatném stavu. Proto bylo nezbytné kácet,“ uvedl. 

V žádném případě se ale podle něj nejedná o to, že by šla k zemi ucelená stromořadí. „Od silnic zmizely pouze jednotlivé stromy, které byly skutečně nebezpečné. Postupně chceme zmapovat stav všech stromů podél cest v celém kraji, abychom mohli lépe naplánovat jejich údržbu,“ řekl Lichtneger. Jak uvedl, firma náhradní výsadbu realizuje dle platných technických podmínek a po dohodě s příslušným odborem životního prostředí.

Řada lidí si ale myslí, že stromy u silnic představují pro motoristy významné nebezpečí. Přesto odborníci míní, že plošné kácení stromů v blízkosti komunikací není řešením. 

„Je nutné si uvědomit, že stromy nejsou bezprostřední příčinou dopravních nehod, mají však vliv na jejich následky. Ty pomůže zredukovat kombinace kvalitního vodorovného značení spolu s umístěním svodidel všude tam, kde je to možné. Klíčová je samozřejmě rychlost vozidla. Z psychologického hlediska může být také účinné stromy v bezprostřední blízkosti silnice označit barvou či reflexními odrazkami,“ navrhl ředitel služby dopravní policie PČR Jiří Zlý.

„Pomoci by mohla i systémová opatření, ke kterým patří zejména vzdělávání řidičů a přísnější postihy za nebezpečné přestupky,“ doplnila Marcela Klemensová.

zpět na článek