Karlovarský Moser se opět nadechuje, znovu rozpálil druhou pec

  14:40
V karlovarské sklárně Moser slavnostně zapálili druhou pec, která před rokem a půl vyhasla kvůli koronavirové pandemii. Majitelé podniku tak reagují na stoupající poptávku.

Nenápadná sklenička na whisky, kterou v pondělí vyfoukal sklář Vlastimil Habart, bude mít čestné místo ve sbírce karlovarské sklárny Moser. Je to totiž první výrobek, který vydala znovu zapálená druhá pec podniku. Oheň v pánvi vyhasl před rokem a půl, čímž firma tehdy reagovala na útlum poptávky spojený s koronavirovou pandemií.

Slavnostní opětovné spuštění druhé sklářské pece karlovarské sklárny Moser. (2. srpna 2021)

„Chvíle, které nyní prožíváme, bych přirovnala k hlubokému nádechu po období klidu a relativního nicnedělání,“ řekla při spuštění druhé pece spolumajitelka sklárny Kateřina Zapletalová. Pec přirovnala k druhé plíci podniku. „Můžete žít jenom s jednou, ale teprve se dvěma jste silný a máte dost vitality,“ uvedla.

Rok a půl trvající odstávku druhé sklářské pece využila společnost k její kompletní rekonstrukci. Nově je osazena šesti pánvemi o rozměrech 65 krát 90 centimetrů. Pánve musejí vydržet extrémní teploty. Ta nejvyšší je během tavby 1 480 stupňů. Poté se teplota snižuje tak, aby se v sedm ráno pohybovala zhruba kolem 1 340 stupňů. Při ní vznikají menší výrobky. Odpoledne, kdy teplota hmoty klesne na 1180 stupňů a sklo zhoustne, je čas pro výrobu větších děl.

Druhá pec, která patřila k nejstarším v podniku, zjednoduší i výrobu barevného skla, které tvoří jeden ze základů nabídky sklárny. Pavel Mencl, generální ředitel Moseru, vidí ve spuštění druhé pece důležitý důkaz o návratu k běžnému provozu. „Fungování pouze na jednu pec už bylo nad naše možnosti. Stoupá totiž počet zakázek jak na tuzemském trhu, tak v zahraničí,“ vysvětlil Mencl.

V poslední době se firmě daří na americkém trhu, kde zjednodušila vztahy se zákazníky. Posiluje také odbyt na Tchaj-wan i do Ruska. „Hledáme ale i další trhy. Otevřeli jsme například zastoupení v Koreji, totéž chystáme i v Jihoafrické republice,“ naznačil Mencl, kam budou v nejbližší budoucnosti putovat výrobky karlovarských mistrů sklářů.

V listopadu loňského roku sklárna spustila i e-shop, který se podle Pavla Mencla postupně rozjíždí. „Stal se stabilní součástí naší strategie. Věřím, že ještě letos jeho prostřednictvím budeme prodávat deset procent našich výrobků,‘ naznačil generální ředitel. Sklárna se ovšem chce posunout ještě blíže zákazníkům. V srpnu proto odzkouší takzvaný konfigurátor. Ten umožní zákazníkům spolupodílet se na konečné podobě výrobků Moseru. „Mohou si vybrat z některých uměleckých motivů, bude ale možné nechat si na sklenici vyrýt například i jméno,“ naznačil možnosti konfigurátoru Mencl.

I když sklárna v pondělí opět zapálila oheň v druhé peci, na maximální kapacitě zatím stále ještě není. Zbývá totiž zprovoznit poslední z pecí. „Pokud to dovolí ekonomická situace a pokud budeme mít dost huťařů, za dva roky začneme s rekonstrukcí 70 let staré pece,“ vysvětlil Pavel Mencl. 

Sklárna má aktuálně 218 zaměstnanců. Vedení podle Mencla shání další tak, aby doplnili stávající party huťařů.