Díry, kam se podíváš. Někde jezdí krokem i SUV, cyklisté kola raději tlačí

Silnice v Karlovarském kraji jsou po letošní zimě plné děr a výmolů. Přesvědčit se o tom mohou řidiči na silnicích první, druhé i třetí třídy. Například na čtyřproudové silnici I/13 z Karlových Varů do Ostrova je třeba jízdě věnovat kvůli výmolům zvýšenou pozornost. Výtluky jsou tady o to nebezpečnější, že řada řidičů nedodržuje povolenou „devadesátku“.

„V letošním roce máme v plánu v tomto úseku v několika etapách opravu poškozeného povrchu komunikace,“ konstatoval Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic. Podle mapy týkající se oprav bude správce komunikace pracovat ve dvou úsecích v obou směrech. Jejich celková délka je více než osm kilometrů.

„Ve směru od Ostrova na Karlovy Vary u Boru začneme pracovat na opravách po Velikonocích, na to hned navážeme úsekem u Dalovic,“ upřesnil vedoucí provozního úseku Jiří Baloun. Opravy v opačném směru jsou pak podle něj v plánu ve druhé polovině letošního roku. Zahrnují rovněž výstavbu protihlukové stěny u Dalovic.

Podobná situace je i na silnici I/20 z Karlových Varů do Plzně. Za březovskou přehradou upozorňuje dopravní značka na nerovnosti vozovky. Ty jsou tady v několikakilometrovém úseku v obou jízdních pruzích. Silnice do Karlových Varů přišla o větší část povrchu. Výtluky jsou sice jen pár centimetrů hluboké, ale plošně jsou hodně velké a stále se zvětšují.

Hlavní spojnici Karlových Varů s Plzní čekají letos velké změny v serpentinách nad Bečovem, které ŘSD „narovná“. Bude to ale znamenat kompletní uzavírku silnice. Začne 25. března a potrvá 17 týdnů. Doprava se přesune na objízdnou trasu přes Bochov a Toužim. Čas na realizaci projektu byl jedním ze zásadních hodnotících kritérií při výběru zhotovitele.

Na dvojky a trojky 144 milionů

V Jáchymově je v katastrofálním stavu povrch ulice K Lanovce. Silnice je nerovná, plná výtluků i záplat po předchozích opravách. Situace je o to horší, že je to hlavní přístupová cesta ke spodní stanici lanovky na Klínovec. A na místě „Tabačky“, jednoho z objektů někdejšího podniku Tesla Jáchymov, a u někdejšího dolu Bratrství mají vyrůst apartmánové domy.

Karlovarský kraj jako správce komunikací II. a III. tříd získal v letošním roce od Státního fondu dopravní infrastruktury na jejich opravy 144 milionů korun. „Plánované akce kraj finančně posílí z přebytku hospodaření z loňského roku,“ uvedl hejtman Petr Kulhánek. Míst, která spadají pod správu kraje a která volají po opravě, je celá řada.

Několikakilometrový úsek s výtluky, který ale není nijak označen, je například na silnici II/230 v úseku od Mariánských Lázní – Úšovic až k odbočce na Teplou. Díry jsou tady několik centimetrů hluboké a delší než jeden metr. Silnici hojně využívají kamiony se dřevem nebo minerálkami ze stáčírny v nedalekém Mnichově.

Jen o dva kilometry dál se nachází poničená silnice III/2302, která vede do Chotěnova, který je součástí Mariánských Lázní, a dál do dalších vesnic. Vozovka je plná výmolů a zvlněná od těžké zemědělské techniky. Navíc je plná bláta z okolních polí a podle místních není problém tady občas potkat dobytek na silnici.

I vozy SUV mají problém

„Největší problém je ale křižovatka s hlavní silnicí. Po té nikdo nejezdí podle předpisů, špatně se k nám odbočuje, ještě hůř vyjíždí. Podle starosty ale dojde brzy ke změně a bude se tu jezdit pomaleji,“ postěžoval si Michael Kaplan z Chotěnova. Výstražná značka označuje také úsek silnice II/2206 z Karlových Varů – Otovic do Nivy a Děpoltovic.

Na šoféry tady čeká mnohokrát záplatovaná cesta, která se jakoby mávnutím kouzelného proutku v jedné zatáčce promění na opravenou silnici dokonce i s namalovaným dopravním značením. Značka označuje také delší úsek na silnici u Oloví na Sokolovsku. I tady si musí šoféři dávat velký pozor na řadu výtluků.

Problematická je na Sokolovsku také silnice III/21036 ze Sokolova do Citic, nebo kruhová křižovatka mezi Sokolovem a Svatavou. Její okraje jsou rozježděné od nákladních automobilů, které se do ní nevejdou. Ve špatném stavu je řada cest i ve venkovských oblastech. Například komunikace č. III/19829 vedoucí ke klášteru Teplá od silnice II/198.

Mezi obcemi Zádub – Závišín a Vlkovice je snad nejrozbitější silnice v regionu. I velké automobily SUV po ní jezdí jen krokem a méně zdatní cyklisté svá kola několikasetmetrový úsek raději tlačí.