Hejtmanka tvrdí, že projekt dálnice v této podobě nebyl dostatečně obhájen před zástupci ministerstva. To podle ní vedlo k jeho zamítnutí a rozhodnutí vyřešit problém střídavým třípruhem.
Jana Mračková Vildumetzová chce rozhodnutí resortu dopravy zvrátit a protlačit původní variantu. To by ale mohlo přípravy na stavbu zpomalit. Vytížená silnice I/13, která spojuje Karlovarský kraj se sousedním Ústeckým, přitom už v současnosti přestává nápor dopravy zvládat.
Hejtmanka navíc vyčítá svému předchůdci Petru Kulhánkovi, že o rozhodnutí ministerstva neinformoval. „Nikdo z krajských zastupitelů ani obyvatelé Karlovarského kraje se o tomto podle mě velmi špatném a pro kraj zásadním rozhodnutí nedozvěděli,“ uvedla Vildumetzová.
Přetížené silnici na sever Čech může ulevit čtyřpruh, ve hře je i tunel![]() |
K situaci se vyjádřil i její první náměstek Martin Hurajčík, který považuje rozvoj dopravní infrastruktury v kraji za klíčový pro jeho budoucnost a konkurenceschopnost.
„Zamítnutí čtyřpruhového řešení komunikace I/13 je bohužel dalším důkazem toho, že vláda na náš kraj kašle. My ale čtyřpruh ve směru na Chomutov potřebujeme, protože náš region musíme napojit na dálniční síť, a to jak v České republice, tak i v sousedním Německu,“ zdůraznil Hurajčík.
Oba zástupci kraje upozornili na podobnost této situace s otázkou dostavby dálnice D6, která je pro region stejně kritická. „Pokud nebudeme v Praze vidět a nebude nás slyšet, tak se nic nepohne,“ dodala hejtmanka. V nejbližších týdnech hodlá intenzivně jednat s Ministerstvem dopravy a dalšími odpovědnými orgány o tom, jak zajistit, aby projekt čtyřproudové komunikace I/13 získal podporu.
Cílem kraje je vytvořit silnou a efektivní dopravní infrastrukturu, která umožní lepší propojení regionu s ostatními částmi republiky a zvýší jeho atraktivitu pro investory i obyvatele.
Podle předchozího hejtmana Petra Kulhánka bývalé vedení kraje na jednáních i písemně ministerstvu argumentovalo, že řešením podkrušnohorské magistrály není dvoupruhové uspořádání.
„Výsledkem, a to také srozumitelně na zastupitelstvu zaznělo, je dohoda nad přípravou nové trasy komunikace I/13. Koridor v územně plánovacích dokumentech bude vymezen pro budoucí čtyřpruh, nicméně předprojektová a projektová příprava začne na střídavém třípruhu,“ odmítá kritiku Kulhánek.

Jedná se o budoucí podobu přetížené silnice I/13 v úseku mezi Ostrovem na Karlovarsku a Kláštercem nad Ohří na Chomutovsku.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Zdůraznil, že celou genezi jednání s Ministerstvem dopravy k budoucnosti silnice I/13 prezentoval na jednání krajského zastupitelstva. Důvod odklonu od čtyřpruhu je podle něho prostý – ekonomické zhodnocení stavby, podléhající jasným pravidlům, s aktuální intenzitou dopravy a výhledem na desetiletí dopředu neumožňuje schválit výstavbu plnohodnotného čtyřpruhového uspořádání.
„Co je však obrovským posunem vzhledem k dřívějším plánům ministerstva, je právě skutečnost, že rozšíření na čtyři pruhy nebude „zamčeno“ pro budoucí rozšíření v horizontu, kdy intenzita dopravy naroste na odpovídající úroveň. Na základě této dohody bude nová přímá trasa Poohřím připravována bez prodlení tak, aby realizace mohla začít hned po dokončení celé trasy D6, tedy v roce 2029,“ upřesnil.
Začala dostavba D6 mezi Lubencem a Petrohradem, celá dálnice se otevře v roce 2029![]() |
Jako nešťastné vidí radikální plány hejtmanky na obnovení jednání o nové podobě uvažované komunikace. „Dogmatické trvání Kraje na okamžité stavbě dálnice povede jen k jedinému. Že se nebude připravovat vůbec nic. A to také na jednání zastupitelů zaznělo,“ dodal Petr Kulhánek.
Uvažovaných podob možného budoucího řešení silnice I/13 v úseku Poohří bylo několik. Hovořilo se o čtyřproudovém i tříproudovém provedení na pravém i levém břehu Ohře. Ministerstvo dopravy dokonce pracovalo i s variantou tunelu.
Ta se ovšem podle ředitele karlovarské krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Lukáše Hnízdila dostala z ekonomických důvodů prakticky mimo hru. Ekologům i vedení obce Stráž nad Ohří ležící na trase se přitom líbila nejvíce.