iDNES.cz

Rychle jedoucí auta jsou slyšet i přes stěnu, stěžují si lidé v Chebu

  17:06
Protihluková stěna kolem jihovýchodního obchvatu Chebu je hotová. Někteří lidé jsou však spokojeni jen částečně a přišli s dalším požadavkem. Chtějí, aby vozy po obchvatu, který měl usnadnit a zrychlit dopravu, jezdily pomaleji.

Jihovýchodní obchvat Chebu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Dodatečná protihluková zeď vyrostla na nejproblémovějším úseku u nájezdu na přemostění více než dva roky po zprovoznění jihovýchodního obchvatu Chebu.

Lidé, kteří si už krátce po otevření obchvatu peticí stěžovali na rachot projíždějících automobilů, konstatují, že situace se rapidně zlepšila. Přesto však úplně spokojeni nejsou.

„Rozhodně to je lepší, než když tu žádná zeď nebyla. Ale ideální to není,“ pochválil s výhradami kraj, který se o dodatečná protihluková opatření zasadil, Josef Hazi.

Jeho dům je od nové silnice „co by kamenem dohodil“. Vadí mu, že vozy, které kolem sviští často stokilometrovou rychlostí, jsou navzdory zdi stále slyšet.

„Dokud se jezdilo kvůli stavbě sedmdesátkou, byl klid. Jak ale práce skončily, vozy zrychlily a hluk je zpět. Obtěžuje nás to,“ doplnil Hazi, který si myslí, že řešením by mohla být značka, která vozy zpomalí. To však kraj neplánuje.

Snižování rychlosti není podle kraje na pořadu dne

Podle náměstka hejtmanky pro oblast dopravy Martina Hurajčíka není snižování rychlosti na pořadu dne. „Zatím o tom neuvažujeme,“ potvrdil Hurajčík s tím, že hygienické limity naměřené hlukové zátěže byly ještě před stavbou zdi vyhovující. Kraj přesto ke stavbě protihlukové zábrany přistoupil.

„Vyrostla tu protihluková stěna dlouhá 135 metrů, která by měla tu zátěž podstatně snížit. V těchto dnech byla stavba podle plánu dokončena. Dílo musí ještě projít kolaudací, ale věříme, že bude všechno v pořádku. Celkové náklady dosáhly 3,6 milionu korun. Jsem rád, že stavebníci práce stihli před zimou, kdy je hlučný provoz z obchvatu ještě víc slyšet,“ uvedl Hurajčík.

Lidé kvitují, že díky zdi jim v tomto úseku obchvatu vozy zmizely i ze zorného pole. Vidět jsou jen vrchní části náklaďáků. Jenže právě kamiony, které jsou nejhlučnější, začaly v poslední době obchvat víc využívat.

Souvisí to s tím, že Cheb zakázal tranzitní dopravě vjezd do města. Všechny tranzitní nákladní vozy tak směřují na jihovýchodní obchvat a dál do Německa.

Stavbu zdi vítá i další z petentů Petr Veleba. Ten stál v čele přibližně šesti desítek nespokojených obyvatel, kteří hledali pomoc nejprve na chebské radnici a poté i na krajském úřadu.

„Původní, nejstarší zástavba Hájů je podle mého z nejhoršího venku. Ale problém mají lidé v novější zástavbě kolem fotbalového hřiště. Ti mají část obchvatu asi 300 metrů vzdušnou čarou od domů. Hluku nic v cestě nestojí, a tak se přes louku lehce šíří až k domům,“ uvedl Veleba.

Právě v tomto úseku by měla podle jeho slov vyrůst vedle frekventované silnice zelená stěna. Ale nevyroste. Alespoň zatím.

„V tuto chvíli se žádná další opatření nechystají. Budeme čekat, jak účinná zeď bude, nakolik se hlučnost podařilo eliminovat. Pokud by se opět objevily problémy, budeme to řešit, ale já věřím, že stávající náprava je účinná,“ dodal Hurajčík.

Stavba nové silnice, po níž se první řidiči projeli v září 2015, trvala rok a půl a stála bezmála 393 miliony korun. Karlovarský kraj na ni získal dotaci z Regionálního operačního programu Severozápad ve výši 318,4 milionu korun. Zbývající náklady uhradil z vlastního rozpočtu.

zpět na článek