Porcelánka Thun překonala krizi, čeká dobrý hospodářský výsledek

  14:08
Novorolská porcelánka Thun 1794 má za sebou turbulentní období. Koronavirová pandemie se negativně odrazila na hospodaření společnosti v prvním pololetí loňského roku. Podnik ale krizi překonal a nyní očekává výrazně lepší hospodářský výsledek.

Největší český výrobce porcelánu, společnost Thun 1794. Výroba. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Skokově poklesly objednávky z tuzemska i zahraničí, což mělo negativní dopad na zakázkovou náplň výrobní části skupiny,“ uvedl generální ředitel porcelánky Vlastimil Argman.

Jediným významným kontraktem té doby byla zakázka promoční akce italského obchodního řetězce Conad. Jenomže právě kvůli covidu se nedařilo výrobky včas expedovat do skladů odběratele. I to mělo za následek přibližně dvacetimilionovou ztrátu za první pololetí.

Krizi zažehnala předvánoční akce pro řetězec Lidl ČR. „V průběhu druhého pololetí pak došlo k oživení i na mezinárodních trzích a opětovnému nárůstu objednávek od partnerů,“ řekl Argman.

I tak ovšem našla porcelánka většinu odběratelů na tuzemském trhu, kam vloni prodala více než 60 procent z celkového objemu prodeje. Pětina produkce skončila v zemích Evropské unie, 11 procent na ruském trhu a zbytek směřoval k zákazníkům v ostatních částech světa.

„Musím poděkovat zákazníkům, že o naše výrobky mají zájem,“ uvedl Martin Hora, vedoucí tuzemského prodeje společnosti. „Ze začátku byla situace složitá, lidé nakupovali spíš přes internetové obchody, teď se ale vracejí do kamenných prodejen,“ řekl Hora.

Loňský rok tak společnost skončila s plusovým hospodářským výsledkem 1,4 milionu korun. A Vlastimil Argman očekává, že letošní rok bude daleko úspěšnější. Napovídá tomu už první pololetí, kdy Thun 1794 vykázal zisk 6,3 milionu korun. „Podle aktuální situace a predikce vývoje do konce roku očekáváme další vylepšení těchto hodnot,“ naznačil generální ředitel.

Aktuálně porcelánka jede na plné obrátky. Ani tak se ale nedaří uspokojovat zákazníky v termínech, na které byli zvyklí. „Základní výrobní provozy jedou non stop. V ostatních profesích si vypomáháme brigádníky i ze zahraničí. Přesto se termín dodávek prodloužil ze dvou na čtyři měsíce,“ popsal aktuální situaci v porcelánce její generální ředitel. 

Více než polovina zaměstnanců je očkovaná

Za první pololetí letošního roku přijala porcelánka více než třicet nových sil. Aktuálně tak pro společnost pracuje 592 lidí, z toho 583 přímo ve výrobní části skupiny. Všechny zaměstnance od začátku roku podnik cíleně testoval na onemocnění covid-19. Momentálně tuto aktivitu utlumil s tím, že opět využívá cílené testování v případech potencionálního rizika šíření nákazy. 

„Přibližně 65 procent zaměstnanců je plně očkovaných. Podle našich statistik minimálně desetina lidí prodělala onemocnění v uplynulém roce,“ doplnil Argman.

Ani přes složité období podnik nezanevřel na investice. Vloni to bylo 17 milionů, letos zatím 9,5. „Aktuálně instalujeme novou glazovací linku, která výrazně posílí kapacitu pracoviště glazovna v Nové Roli,“ dodal generální ředitel.