iDNES.cz

Zákazníci e-shopů parkují i na chodníku, nešvar nevyřešily ani květináče

  16:00
Karlovarský magistrát řeší svízelnou situaci v Sokolovské ulici. Okolo provozoven internetových obchodů totiž není kde parkovat, a zákazníci tak své vozy nechávají, kde se dá. Magistrát se proto rozhodl instalovat betonové květináče, které mají zamezit motoristům vjezd na chodník. Problém to ale nevyřešilo.

Sokolovská ulice v Karlových Varech. | foto: MMKV

V Sokolovské ulici se totiž prakticky na jednom místě koncentrují kamenné provozovny nejvýznamnějších internetových obchodů.

V době vyzvedávání zásilek motoristé parkují, kde se dá. Ani květináče však nejsou podle zkušeností strážníků ideálním řešením.

„Zákazníci parkují na chodnících, na vjezdech do okolních nemovitostí nebo zastavují v jízdních pruzích. Rovněž samotné zásobování provozoven probíhá často z chodníku. Chování motoristů je předmětem opakovaných stížností obyvatel, vlastníků nemovitostí i podnikatelů z této lokality,“ popsal situaci v Sokolovské ulici v blízkosti křižovatky s ulicí Nákladní radní pro dopravu Martin Dušek.

Za pravdu mu dává i velitel městské policie Marcel Vlasák. Na situaci začali strážníci upozorňovat v listopadu loňského roku. „Kvůli koronavirové situaci dává hodně lidí přednost nákupu zboží přes internet s osobním vyzvednutím. To s sebou právě na Sokolovské nese řadu problémů,“ konstatoval Vlasák.

Hlavní bulvár ve čtvrti Rybáře totiž nemá dost parkovacích míst pro místní ani pro zdejší firmy. „Chápeme, že šest míst vyhrazených pro zákazníky jednoho z internetových obchodů nestačí. To ovšem motoristy neopravňuje k tomu, aby parkovali, kde se jim zachce,“ řekl velitel karlovarských strážníků.

Technický odbor magistrátu proto zajistil osazení zmiňovaných květináčů. „Tendence parkovat na chodnících i přes tuto zábranu ovšem stále ze strany motoristů evidujeme,“ konstatoval Vlasák. 

O tom, že takoví řidiči ohrožují bezpečnost chodců, podle něj není třeba diskutovat. Druhým aspektem je pak poškozování městského majetku. Chodníky totiž nejsou na zátěž vozidel stavěné.

Obchody mají samy apelovat na řidiče

I proto chtějí zástupci karlovarské radnice jednat s provozovateli obchodů. Vedení města bude od samotných obchodníků chtít, aby apelovali na motoristy.

„Bylo by vhodné, aby zákazníci byli před vyzvednutím zboží upozorněni na omezené možnosti parkování a vyzváni k využívání parkovišť v širším okolí obchodů. Provozovatelé by také mohli zvážit instalaci výdejních boxů na jiném, z pohledu dopravní obslužnosti komfortnějším místě,“ uvedl Martin Dušek.

„Samozřejmě vnímáme, že za stávající situace je nákup na internetu téměř jedinou možností, jak pořídit určitý sortiment zboží, ale nemůžeme přehlížet masivní porušování předpisů a nebezpečí pro chodce i motoristy, které z parkování na chodnících plyne,“ dodal.

Velitel strážníků Marcel Vlasák však vidí za celým problémem ještě jeden obyčejný aspekt. Lenost. „Když si někdo přijede pro ledničku, je jasné, že se bude snažit zaparkovat co nejblíže. Ale klávesnice nebo telefon? V pohodlné vzdálenosti, například ve Šmeralově či Nákladní ulici lze najít místa na zaparkování bez problémů,“ řekl na adresu zákazníků Vlasák.

Za složitou situací ovšem nejsou jenom zákazníci obchodů. „Parkování na vyhrazených místech je limitované půlhodinou. V rámci naší práce se zaměříme i na ty motoristy, kteří zde parkují v rozporu s omezením déle,“ dodal Vlasák.

zpět na článek