Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

  14:28
Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes řeku Teplou nedaleko Kfel na Karlovarsku. Ve středu je krajské Ředitelství silnic a dálnic spustilo do předběžného užívání. Kolaudace staveb přijde na řadu v létě. Stavbu provázely problémy, původní dodavatel ji předloni bez upozornění opustil.

„Pro motoristy to ale nebude znamenat žádná omezení. Kolaudace je pouze administrativní záležitost,“ uvedl Jiří Baloun, vedoucí provozně technického úseku krajského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že ještě do června budou stavbaři pracovat v okolí nových mostů.

Do výrazného skluzu se stavba dostala v srpnu 2022, kdy prakticky ze dne na den bez předchozího upozornění staveniště opustili pracovníci společnosti R & F stavby. Postoj firmy, která se správci silnic a dálnic přestala komunikovat, si vyžádal vypsání nového výběrového řízení na dodavatele stavby.

„Vzhledem k tomu, že jsme vázáni zákonem o veřejných zakázkách, nemůžeme jednoduše oslovit druhého v pořadí původního výběru. Je to už jiná zakázka,“ konstatoval tehdy Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

Z výběrového řízení vyšla jako vítěz společnost Lizdroj. „Počítali jsme s tím, že práce dokončí na sklonku roku 2023. To se ale kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám nepodařilo,“ řekl Jiří Baloun. Dodavatel proto musel čekat do jara, až se otevřou obalovny.

Komplikace znamenaly rovněž prodražení celého projektu. „Přesnou částku z hlavy nevím, ale jsou to miliony korun,“ konstatoval vedoucí provozně technického úseku. Konečnou cenu podle něj ovlivnila mimo jiné nutnost jeden z mostů zakonzervovat.

„To byly peníze, s nimiž původně nikdo nepočítal,“ podotkl Baloun. Alespoň částečně finanční situaci vylepšil fakt, že ŘSD využilo bankovní záruku, kterou původní dodavatel složil. Ta byla 13 milionů korun. Hodnota původní zakázky přitom byla 53 miliony.

O kus dále jiná překážka provozu

I když jsou oba mosty od středy v provozu, cesta z Karlových Varů do Plzně je stále po silnici I/20 komplikovaná. Silničáři totiž pracují na narovnání serpentin nad Bečovem. Tato akce skončí podle harmonogramu 30. července. Silnice je uzavřená od 25. března.

Právě čas, po který budou serpentiny uzavřené, byl jedním z hlavních kritérií při soutěži na zhotovitele stavby. „Její vítěz nabídl nejkratší,“ uvedl Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy ŘSD.

ŘSD chce využít faktu, že provoz na jinak frekventované silnici je nyní právě kvůli uzavírce nad Bečovem minimální. „Do července tak opravíme třípruh, který navazuje ve směru na Plzeň na úsek serpentin. Nového povrchu se pak dočká i průtah Doubím. Tam čekáme pouze na to, až skončí akce plynařů,“ naznačil Jiří Baloun. Oprava povrchu úseku mezi přehradou Březová a prvním z mostů, kde nyní řidiči kličkují mezi výmoly, pak podle něj přijde na řadu později.

Bečovské serpentiny jsou neprůjezdné, stavbaři je budou narovnávat

Silničáři aktuálně pracují i na jiných místech regionu. Například na silnici I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem. „Do konce tohoto týdne opustíme most přes dalovické údolí. Na něm jsme v rámci velkoplošných výsprav vyměnili povrch,“ popsal situaci na „třináctce“ Baloun.

Výměna povrchů se aktuálně týká také úseku mezi Nejdou a Borem. Práce zde by měly skončit v červnu, pak se silničáři přesunou na úsek téže komunikace u Dalovic. Kolem čtyřproudové silnice rostou také protihlukové stěny. Stavební ruch na „třináctce“ ovšem neutichne ani v druhém pololetí letošního roku. V plánu je oprava povrchu na pravé straně čtyřpruhu, tedy ve směru z Karlových Varů.