Stavba lávky na Švédský vrch v Chebu bude hotová později a vyjde dráž

  16:26
Největší investiční akce Chebu za poslední roky, stavba lávky přes areál nádraží, se komplikuje. Zhotovitel, kterým je lovosická společnost Raeder & Falge, požádal o další prodloužení termínu dokončení. Narostla i konečná cena lávky, a to z původních 119 na necelých 150 milionů korun včetně daně. K tomu je třeba připočíst ještě výluky.

Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu. (6. května 2022). | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Nastaly nějaké nepředvídatelné vícepráce při založení stavby, došlo ke změně nivelity lávky a kvůli chybě v projektu bylo nutné vybudovat jednu část mostu robustnější, než předpokládaly plány,“ popsal chebský místostarosta Ladislav Hrubý důvody, které vedly ke zvýšení ceny.

Rovněž datum dohotovení, které bylo původně stanovené na letošní duben, se po jednání se zhotovitelem posunulo na konec září. „Ale už nyní je jasné, že to je nereálný termín. Jednoduchou matematikou je možné zjistit, že se to nedá stihnout. Dřív než na konci roku ty práce skončit nemohou. Proto nyní firma zaslala žádost o další prodloužení termínu. Ona tedy žádá o prodloužení ještě za ten horizont, který je 31. prosince, a zaslala i nějaké právní zdůvodnění, proč se domnívá, že k tomu zdržení nedošlo z její viny,“ uvedl Hrubý.

Současně podle něj společnost požádala o další navýšení ceny přibližně o osm milionů korun za vícepráce, ovšem bez nějakého vysvětlení. „Ty souvisejí se zhotovením výrobny pro mostní segmenty na Švédském vrchu,“ doplnil místostarosta.

Podle jeho slov město nyní požadavek na prodloužení termínu interně posuzuje a zatím není jasné, zda jej uzná jako důvodný. „Co se týče zvýšení ceny, tady chceme požádat zhotovitele, aby svůj požadavek nějak právně zdůvodnil. Poté se jím budeme také zabývat a nějak se vyjádříme,“ informoval Hrubý.

Konstatoval, že nebude jednoduché rozhodnout. Jedná se o složitou právní problematiku, v níž se stýkají zákon o veřejných zakázkách, občanský zákoník a zákon o obcích.

„Je tu několik pohledů na tu věc. My bychom samozřejmě byli rádi, aby ta lávka už byla hotová, ale zároveň musíme hledět na vyváženost kompromisu mezi požadavky města a zhotovitele,“ konstatoval.

Dotace v ohrožení

Místostarosta Hrubý rovněž informoval, že město bude v té souvislosti intenzivně jednat s poskytovatelem dotace, kterým je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Předmětem bude právě prodloužení termínu dokončení lávky, což by v krajním případě mohlo ohrozit samotné přidělení dotace.

„To je další rozměr toho problému. Dotace je vázaná na včasné dokončení projektu. Proto naprosto transparentně informujeme SFDI o všech změnách a dodatcích smlouvy i o neuznatelných nákladech, které platíme ze svého. Fond se má k tomu vyjádřit a já se domnívám, že souhlasit bude. Všechny informace od nás už dostal,“ naznačil Hrubý s tím, že k přislíbené dotaci ve výši 81 milionů korun by město chtělo získat ještě dalších osm na vícepráce.

„Tady si myslíme, že máme další uznatelné náklady, na které by se měla dotace rovněž vztahovat. Pokud uspějeme, získáme z fondu na dotacích téměř 90 milionů korun. Oficiální stanovisko fondu ale zatím ještě neznáme,“ upřesnil.

V tuto chvíli je z celkové částky prostavěno 88 milionů korun, přičemž radnice v první fázi stavby zaplatila za výluky milion. „Podle předpokladů to mělo být mnohem víc. Počítali jsme s desítkami milionů. Zhotovitel dobrou organizací práce dokázal ušetřit, proto zastupitelé schválili, že za úspory v oblasti výluk získá odměnu. Ta ale nesmí přesáhnout celkem 15 milionů korun,“ dodal zástupce starosty Hrubý.

15. října 2021