iDNES.cz

Dva silniční mosty mezi Karlovými Vary a Plzní budou hotové do konce roku

  15:12
Po komplikacích, které vloni v srpnu způsobil nečekaný odchod dodavatelské firmy, pokračuje rekonstrukce dvou mostů na silnici I/20 u Kfel na Karlovarsku. Dopravní omezení by zde měla platit do letošních Vánoc.

„Loni jsme začali práce na obou mostech přesně podle plánu, ale zhotovitel odešel. Ve stavební sezoně 2022 už nešlo práce stihnout, proto jsme je přesunuli na letošní rok,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem prací. Bylo totiž nutné celou zakázku přeorganizovat a vypsat nové výběrové řízení.

Investor pak provedl kontrolu obou konstrukcí. „Z té vyplynulo, že jeden z mostů bude nutné zdemolovat, u druhého pokračujeme v rekonstrukčních pracích,“ upřesnil Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy ŘSD.

Podle Zdeňka Popova, jednatele společnosti Lizdroj, která vyhrála výběrové řízení na dokončení prací, je vždy složité přebírat staveniště po jiné firmě. „Nikdy nevíte, co se může ukázat. Jsou to mosty z roku 1973 a může na nich být spousta věcí dobře, ale i špatně,“ konstatoval.

Jak podotkl, investor udělal dobře, že most, který se bude rekonstruovat, na zimu zakonzervoval. „Díky tomu nedošlo k další degradaci konstrukce,“ zdůraznil. V případě druhého mostu už podle Popova není jiné řešení, než jej zdemolovat a postavit nový.

Objížďka až do prosince

„Budeme se snažit dokončit práce co možná nejrychleji,“ přislíbil Popov. Otevření inkriminovaného úseku je naplánované na konec letošní stavební sezony, tedy přibližně na půlku prosince.

„I když termín pro rekonstrukci jednoho z mostů není tak dlouhý, musíme počkat až bude postavený i ten druhý. Postupné otevírání úseku není možné. Objížďka tak ve stávající podobě bude trvat až do prosince,“ doplnil Lukáš Hnízdil.

Práce na obou mostech měly původně stát 53 milionů korun. „Firmě, která v srpnu staveniště opustila, jsme vyplatili 13 milionů zálohy a přibližně dva miliony za provedené práce,“ vypočítal ředitel krajské správy ŘSD Lukáš Hnízdil. Nový dodavatel pak za stavbu nového mostu vyinkasuje 33 milionů, za rekonstrukci pak dalších 15, obě sumy jsou bez daně.

Drahá rekonstrukce

Celý projekt se tak správci silnice prodraží. „Je to dané i nárůstem cen stavebního materiálu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V případě náhrady škody způsobené původním dodavatelem už ŘSD zajistilo pět milionů korun bankovní záruky. „Vzhledem k tomu, že je firma v úpadku, se jako věřitel přihlásíme i o zbylé peníze,“ doplnil mluvčí.

Plány Ředitelství silnic a dálnic s hlavním tahem z Karlových Varů na Plzeň opravou mostů nekončí. Už v příštím roce by podle Lukáše Hnízdila mělo začít narovnávání serpentin nad Bečovem.

„Čekáme na schválení projektu, respektive financí na něj. Letos bychom chtěli vypsat výběrové řízení na zhotovitele tak, aby v příštím roce mohly práce začít,“ dodal ředitel krajské správy ŘSD.

zpět na článek