Chebské muzeum vystavuje jedinečné loutky z období první republiky

  9:40
Ojedinělé loutky českých umělců především z období první republiky představuje výstava Loutka a moderna – České loutky ze sbírky Marie a Pavla Jiráskových 1900-1950. Výstavu lze navštívit v Muzeu Cheb až do konce června. Podle informací na webu muzea byla u nás v daném období loutkářská kultura nevídaně rozšířená.

Instalace výstavy Loutka a moderna – České loutky ze sbírky Marie a Pavla Jiráskových 1900 - 1950, která je k vidění v chebském muzeu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Loutkové soubory působily téměř všude, navíc mezi tehdejšími loutkáři byla řada významných českých výtvarných umělců, kteří učinili z loutky objekt své tvůrčí invence. Ve 30. letech měly tyto loutky skvělé uplatnění ve varietním a kabaretním repertoáru, který zrodil i takové figury, jako je Spejbl s Hurvínkem. Kromě těchto původních loutek je možné na výstavě vidět loutky podle návrhů Josefa Skupy, Jiřího Trnky nebo Jana Malíka.

Výstava potvrzuje, že české loutky jsou fenoménem. Jejich tvorba patřila k české tradici, z níž po roce 1950 vyrostl úspěch našeho moderního loutkového divadla i mezinárodní věhlas českého loutkového filmu. Přes sto let jsou také loutky vnímány jako národní kulturní poklad. Svědčí o tom fakt, že v roce 2016 bylo loutkářství na Slovensku a v Česku zapsáno do seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO.

V průběhu 20. let minulého století se spolkové loutkářství natolik rozšířilo, že nastala široká poptávka pro kvalitních loutkách. Po roce 1918 se návrhům loutek věnovala řada předních výtvarníků, mezi nimiž byl například Josef Váchal, Ladislav Šaloun nebo Josef Skupa. Zprvu byly tyto loutky pečlivě vyřezané z lipového dřeva, v roce 1924 se objevily modelované marionety Jana Dolenského s výrazně pojatými charaktery.

Po vzoru Josefa Skupy, který v roce 1930 založil profesionální zájezdovou skupinu Plzeňské loutkové divadlo prof. Skupy, nastala doba loutkových kabaretů. Mnozí tvůrci napodobovali nejen Skupu, ale i jeho mladého žáka Jiřího Trnku. Mezi loutkami se začaly objevovat nové typy: klauni, akrobaté, bubeníci či tanečnice. Takové pojetí loutek trvalo až do poválečných let, kdy začala vznikat loutková divadla profesionální.

Všechny loutky a obrazy na výstavě pocházejí ze sbírky výtvarnice Marie Jiráskové a režiséra dokumentaristy Pavla Jiráska. Známí sběratelé a badatelé v oblasti historie české loutky začali s utvářením své kolekce v polovině 80. let. Kurátorsky se podíleli na řadě výstav historických loutek u nás i v zahraničí, publikují odborné studie v časopisech a knihách. Za své publikace Loutka a moderna a Umění loutky obdrželi prestižní ceny.

14. srpna 2023