„Díky dotaci z fondů Evropské unie jsme mohli nakoupit moderní autobusy s pohonem na CNG. Našim cílem bylo vytvořit systém trvale udržitelné a ekologicky šetrné hromadné autobusové dopravy. Postupně tak dojde k úplnému vyřazení vozidel s klasickými naftovými motory,“ uvedl Jan Bureš, krajský zastupitel pro oblast dopravy.
Ekologický přínos celého projektu je podle současného mariánskolázeňského starosty Martina Hurajčíka, který stál coby někdejší náměstek hejtmana na samém počátku jeho realizace, neoddiskutovatelný. „Za deset let provozu vypustí nové autobusy oproti klasickým dieselovým do ovzduší o 12 tisíc tun emisí méně,“ upřesnil Hurajčík.
Více malých autobusů
Na jednotlivých dopravcích je, aby za volanty nových autobusů zajistili dost řidičů. V případě karlovarského dopravního podniku jde o 155 lidí. „Z větší části je máme zajištěné. Ještě dobíhá náborová kampaň,“ uvedl jeho ředitel Lukáš Siřínek. Po skončení náboru řidičů i techniků a dalších nutných profesí stoupne počet zaměstnanců dopravního podniku na zhruba 420.
Novou flotilu autobusů tvoří z větší části malé stroje od slovenského výrobce Rošero, jichž bude 109. Zbylých 61 tvoří střední vozy značky Sor. „Vzhledem k horskému terénu kraje jsme zvolili vozy s manuální převodovkou. Ta umožňuje zkušenému řidiči i uspořit palivo,“ řekl Jan Bureš.
Autobusy budou tankovat ze sítě veřejných i speciálně postavených čerpacích stanic na CNG.
Bonusem projektu je pak podle Jiřího Vaněčka, předsedy představenstva DPKV, sjednocení odbavovacího systému napříč Karlovarským krajem.
Zakázku o celkovém objemu 1,3 miliardy korun dokázal kraj zrealizovat díky historicky nejvyšší dotaci téměř 600 milionů korun. Tu získal z Integrovaného regionálního programu a činila 85 procent uznatelných nákladů. Zbylou část financoval kraj a stát.