Náklady na pořízení nového automobilu dosáhly částky 11,5 milionu korun. Karlovarský kraj přispěl dotací ve výši 1,5 milionu korun, další 3,9 milionu získali chodovští hasiči prodejem své starší cisterny. Zbytek zaplatilo město. „Sehnat peníze je ten jednodušší úkol, důležitější je techniku zvládnout a provozovat,“ uvedl chodovský starosta Patrik Pizinger.
Městu se podle něj nákup kvalitní techniky pro hasiče rozhodně vyplácí, protože zasahují stále častěji. „Obměny a nákupy techniky tak vnímáme jako nezbytnou investici do bezpečnosti nejen obyvatel města,“ podotkl Pizinger. Moderní cisterně pak popřál, ať vyjíždí co nejméně, pokud ale vyjede, tak ať všude pomáhá.
Obnova automobilů každých 15 let
Jednotka dobrovolných hasičů z Chodova patří podle Oldřicha Volfa, ředitele HZS Karlovarského kraje, dlouhodobě k těm nejlepším v kraji. „Nové vozidlo bude připraveno k výjezdu po najetí základních kilometrů, doplnění výbavy, zaregistrování komunikačních prostředků do systému spojení a zaškolení všech hasičů,“ řekl velitel chodovských hasičů Jiří Kiss.
Chodov automobilovou techniku hasičů pravidelně obnovuje po 15 letech. Po uplynutí této lhůty pořizuje novou, zatímco tu starší odprodává dál. „Máme poměrně velkou vytíženost, dlouhodobě se náš počet zásahů pohybuje okolo 150 ročně, v posledních letech je to ještě více. Loňský rok byl extrémní, šlo o 370 výjezdů,“ podotkl Jiří Kiss.
Speciální siréna houká i vibruje
Cisternová automobilová stříkačka CAS 20/4000/240-S2Z Scania
|
Podle něj převažují hlavně technické zásahy, jako jsou například dopravní nehody, úniky nejrůznějších látek, otevření bytů nebo poskytování technické pomoci. Samotné požáry tvoří zhruba 20 procent zásahů. „I proto je naše nové vozidlo koncipováno hlavně k těm technickým zásahům. Má hodně vychytávek pro usnadnění práce při zásahu,“ popsal vozidlo velitel.
Jako jednu z velkých výhod vidí reflexní barvy na vozidle a jeho výstražný systém. „V roce 2009 jsme měli cestou k zásahu těžkou nehodu, kdy nás přehlédl řidič auta. Naše vozidlo se přitom převrátilo na střechu. To se teď snad už nestane. Vozidlo má nové majáky, a když se podíváte dolů, tak jsou vidět takzvané haulery,“ pochvaluje si Kiss.
Hauler je nízkofrekvenční siréna, která vydává nejenom tón, ale také vibrace. „Pokud potkáme řidiče, který neslyší zvuk, tak si všimne těch vibrací,“ popsal Kiss novinku z oblasti výstražného zařízení. Ta není v republice ještě příliš rozšířená. Společnost THT, která vozidlo pro chodovské hasiče postavila, ji použila poprvé.

