V Brně u nádraží dočasně zrušili přechod. Lidé nechápou proč a zákaz ignorují

  16:16,  aktualizováno  14. března 10:33
Proč je přechod u hlavního nádraží v Brně, kudy denně projdou tisíce lidí, přeškrtnutý žlutou páskou a je na něj zakázaný vstup? Kolemjdoucí nechápou. To je ostatně i důvod, proč zákaz ignorují, pokud jej vůbec zaznamenali. Podle brněnského magistrátu jde o dočasné zrušení přechodu, které je nutné kvůli zastavování náhradních autobusů. Ty vozí cestující během výluky vlaků na Vysočinu.

Ve středu dopoledne kolem 9. hodiny přeběhlo přes přeškrtnutou bílou zebru zhruba pětadvacet chodců. „Jsem z toho zmatená, spěchám na vlak a vůbec nevím, kam mám teď jít,“ uvedla důchodkyně Jarmila Vašíčková, která se chystala přejít kousek od zrušeného přechodu.

Jednou z možností, jak se dostat k hlavnímu nádraží nebo na zastávku MHD, je využít podchod, což ale lidé vnímají jako zbytečné zdržení a raději riskují cestu přes frekventovanou ulici, kudy projíždí autobusy, tramvaje i auta. Chaos je tu ostatně běžně na denním pořádku.

„Ani jsem nevěděla, že je to tady zavřené. Vyšla jsem z nádraží a rovnou jsem šla na autobus. Kdo chce přejít, tak jednoduše přejde,“ řekla kolemjdoucí Irena. Pro studenta Tomáše je matoucí i značka, která je u přechodu umístěna. „Stoprocentně přechod přejdu. Ze značky ani není poznat, kudy má chodec vlastně jít,“ dodal.

Na zrušeném přechodu se chodci vrhali před auta, situaci vyřešily ploty

Brněnský magistrát se hájí, že jiná možnost než zrušení přechodu není. „Vzhledem k tomu, že by nebylo možné zajistit rozhledové plochy tak, jak je dáno legislativně, bylo rozhodnuto o tomto řešení,“ uvedla Anna Dudková z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Náhradní autobusová doprava za vlaky ovšem při jiných výlukách na železnici nezastavuje jen v těchto místech u viaduktu, ale také na ploše u Uhelné ulice. To ale není tento případ a ani magistrát nenavrhoval změnu umístění náhradní dopravy.

„Město v případě tohoto dopravního značení vycházelo z žádosti, kterou dodaly České dráhy. Vzhledem k tomu, že tento návrh odpovídal legislativě, a že náhradní doprava v případě vlakových výluk bývá umístěna zpravidla do těchto míst, nebyl důvod žádosti nevyhovět. Úkolem odboru dopravy je zejména sledovat dodržení veškerých podmínek, které s sebou podobná úprava nese,“ doplnila Dudková.

S dalšími dotazy odkázala na národního dopravce. České dráhy původně vycházely z toho, že letos v březnu začne demolice Teska u brněnského nádraží, tedy ve stejném termínu jako výluka na Křižanov. „Developer nám sdělil, že kvůli demolici a stavební činnosti není reálné využívat v roce 2024 stanoviště pro náhradní dopravu na ulici Uhelná,“ sdělila ve čtvrtek mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Zatím se ale nebourá a ještě několik měsíců nebude, a tak pro jiné výluky Uhelnou využijí.

„Uzavření přechodu je jedinou možností, jak umožnit stání až pěti autobusů u nádražní budovy. Přechod směr ulice Benešova má alternativu pro cestující veřejnost s využitím podchodů před hlavním nádražím a pro imobilní občany je náhradní trasou přechod za viaduktem Křenová,“ dodala mluvčí.

Autoři: