iDNES.cz

Znojmo se dočká pohodlnějšího spoje do Prahy, vyrazí jen jednou denně

  19:12
Po třinácti letech, kdy je Znojmo zcela odříznuté od dálkové železniční dopravy, se dočká obstojného spojení s hlavním městem. Úspěch kalí fakt, že ve všední dny pojede pouze jeden pár vlaků.

Znojmo - Po historickém viaduktu ve Znojmě jede elektrický vlak z Vídně. | foto: Radek Miča, MAFRA

Když dnes člověk vyrazí ze Znojma do Prahy vlakem, prosedí v kupé bezmála pět hodin, u některých spojů dokonce ještě o hodinu a půl víc.

S novým jízdním řádem však přibudou od půlky prosince mezi Znojmem a Jihlavou spěšné vlaky, a co je hlavní, bez přesedání v Okříškách.

„Poprvé od roku 2006 se bude jezdit s pouhým jedním přestupem a s docela dobrou jízdní dobou pod čtyři hodiny. Dnes jsou přestupy tři a trasa je bez spěšných spojů,“ srovnali zástupci Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, který se o důstojné spojení Znojma s Prahou dlouhodobě snaží.

Ve všední dny tak člověk nasedne na vlak na znojemském nádraží už pět minut před pátou hodinou ráno. V Havlíčkově Brodu přesedne na rychlík a z něj vystoupí na hlavním nádraží v Praze osm minut před devátou.

Zpět z Prahy může vyjet krátce po třetí odpoledne, opět přestoupí v Brodu a domů se dostane pět minut po sedmé večer.

Podle předběžných informací má na trati jezdit moderní nízkopodlažní vlak s klimatizací, internetovým připojením i místem pro kola nebo kočárky.

Změna od 15. prosince

Ze Znojma do Prahy

  • Ve všední dny odjede ze Znojma jediný spěšný vlak ve 4.55 do Jihlavy, kde se zdrží 12 minut a dál vyrazí do Havlíčkova Brodu. Tady se přestoupí na rychlík, příjezd do cíle v Praze je v 8.52.
  • V sobotu spěšný vlak ze Znojma na Jihlavu nejede, zato v neděli dva. První odjíždí ve 12.58, přestup je v Jihlavě a příjezd do Prahy v 16.52. Druhý spoj (vhodný pro studenty) odjíždí ve 14.58 a jede přímo do Havlíčkova Brodu. Zde opět následuje přestup na rychlík, do Prahy vlak dorazí v 18.52.

Z Prahy do Znojma

  • Ve všední den vyrazí z Prahy rychlík v 15.04, přestupuje se v Havlíčkově Brodě a pobyt v Jihlavě trvá 12 minut. V 19.04 je vlak ve Znojmě.
  • V sobotu vyjíždí vlak z Prahy v 9.04, přestupuje se v Jihlavě a příjezd do Znojma je ve 13.02. V neděli jede vlak z Prahy v 17.04, přestup je v Havlíčkově Brodě, pobyt v Jihlavě trvá 12 minut a ve 21.01 je vlak ve Znojmě.

Prozatím sice v pracovní dny vyjede jen jeden pár vlaků denně, ale existuje naděje na zlepšení. „Nyní jde o minimální počet, který bychom rádi rozšířili na větší četnost spojů spěšného vlaku a tím zajistili kvalitní spojení na Prahu i zpět,“ poznamenala mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Splnění přání ale závisí i na postoji Jihomoravského kraje a také na budoucí podobě objednávky ministerstva dopravy pro linku R9 z Prahy do Brna. „Protože i když oba kraje daný spěšný vlak objednají, musí být pro spojení s Prahou vytvořen přestup na vlak v Havlíčkově Brodě,“ vysvětlila Svatošová.

Už teď je nicméně jasné, že i jediný ranní spoj najde cestující. Mezi nimi bude nejspíš i studentka Univerzity Karlovy Bára Kaňová.

„Dřív jsem jezdila ze Znojma autobusem do Brna a tam přesedala na vlak do Prahy. Ale tuto novou variantu vlaků přes Jihlavu s jedním přestupem využiju určitě raději. Je mi milejší cestovat po kolejích než autobusem, kde mi bývá špatně,“ uvedla.

Náskok autobusu maže D1

Ani změny ve vlakových řádech se přitom přímým autobusovým spojům nemohou ani náhodou rovnat. Autobus ze Znojma do Prahy bude mít pořád dojezdovou dobu kratší o tři čtvrtě hodiny.

„Pro mě to ale až takový rozdíl není. Navíc se mi několikrát stalo, že autobus stál v kolonách na D1 hodinu nebo klidně i víc. Takže vlak je větší jistota,“ myslí si Kaňová.

Vlak bude schopný konkurovat autobusu do Prahy jedině v případě, že se postaví vysokorychlostní trať mezi Znojmem a Jihlavou. Pak by se z druhého největšího města kraje do Prahy cestovalo dvě a čtvrt hodiny.

To je ale spíše sen, modernizovat trať nemá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím v plánu z důvodu relativně malého počtu potenciálních cestujících.

Kromě zavedení spěšných spojů se však lidé mohou už teď radovat i z další novinky. Díky úpravám jízdních řádů se totiž zrychlí také vlaky osobní. Cestovní doba mezi Znojmem a Jihlavou se tak zkrátí zhruba o 20 minut. Vlaky budou mezi městy jezdit každé dvě hodiny s jedním přestupem v Okříškách.

Experti mají najít spojení do Brna

Konkurenceschopné spojení má Znojmo pětkrát denně i se střední Moravou – do Olomouce se dá dostat za 2 hodiny a 45 minut, do Otrokovic u Zlína za dvě a čtvrt hodiny.

Je to však také vlakové napojení na Brno, o které Znojmo stojí. Experti mají vyprojektovat studii proveditelnosti, která prověří, kudy a jak spojit dvě největší města jižní Moravy železnicí a vytvořit přímé spojení. Ve hře jsou varianty ve stávající stopě i s částečnou novostavbou.

V plánu je i vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem, jež by zase mohla být základem pro zmíněnou rekonstrukci tratě z Jihlavy na Znojmo.

„Může dojít k výraznému zkrácení cestovních časů na trase Praha – (Jihlava) – Brno – Břeclav. Spojení Jihlavy se Znojmem může díky tomu získat na atraktivitě. Pokud se podaří prokázat ekonomickou efektivitu spojení Prahy s Jihlavou a Brnem, jsme připraveni prověřit také efektivitu investičních opatření na rameni z Jihlavy do Znojma,“ poznamenal mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

zpět na článek