Motoristé, kteří denně projíždí v Brně „žabovřeským špuntem“ musí být připraveni na ještě větší problémy a zácpy, i když si to asi málokdo z nich dokáže představit.
V tom nejužším místě, kde jsou nyní místo čtyř pruhů jen dva, je dnes kvůli uzavírce na kilometrovém úseku pruh jen jeden. A jezdí v něm oba směry, což přinese komplikace kromě desetitisíců řidičů i záchranářům, pokud se v místě stane nehoda.
„Budeme se tam muset nějak dostat, nejspíš tedy pěšky od Kamenomlýnského mostu, kam přijedeme po Veslařské,“ sdělila mluvčí záchranné služby Michaela Bothová s tím, že naštěstí nejde o dlouhou část cesty. Už dosud se jí však sanitky snažily vyhnout, pokud jedou do Žabovřesk či Bystrce. Auta stojící v pravidelných kolonách jim totiž nemají kam uhnout.
Silničáři k uzavření levého pruhu ze směru od Pisárek přistoupili proto, aby mohli pokračovat v práci na rozšiřování Žabovřeské na čtyři pruhy.
„Uvolňujeme si tak prostor, abychom tam mohli pracovat,“ uvedl šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.
V neděli tam silničáři osadili dopravní značky a od té doby si tisíce šoférů musí zvykat na nové cesty, jimiž budou jezdit až do začátku června. Dnes v první pracovní den nastane hlavní nápor. Podle dat ŘSD z roku 2016 tudy každý pracovní den projelo v průměru více než 40 tisíc vozidel. Od té doby nejspíš provoz ještě narostl.
David Fiala však nepředpokládá, že by se s touto uzavírkou provoz nějak dramaticky zhoršil a kolony stály mnohem dál než dnes.
„Z pohledu bezpečnosti a plynulosti dopravy tam provoz už doteď fungoval prakticky stejně, protože při napojení z Bystrce vozidla stála. Nyní je to v podobném režimu, jen vznikl jiný systém řazení, možná i přehlednější, kdy se napojení z Bystrce obslužnou komunikací posunulo ke Kamenomlýnskému mostu,“ prohlásil Fiala.
Jenže zúžení Žabovřeské od severu začíná už krátce za výjezdem z tunelů. Řidiči jsou hned za nimi rozdělováni do pravého pruhu na ty, kteří míří do Bystrce, a do jednoho pruhu protisměru pro šoféry jedoucí do Pisárek.
Za velký problém toto prodloužení užšího úseku považuje zejména brněnský dopravní podnik. „Bohužel nebyl vytvořen dočasný přejezd z jednoho pásu do druhého blíže samotné stavbě, tak jako tomu bylo při opravě mostu nad Horovou ulicí před několika lety. Máme proto obavy z kolon, které by mohly zasahovat až do Královopolského tunelu,“ poznamenala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Jak se jezdí
|
Toto omezení se dotkne zejména provozu autobusové linky E56 vedoucí od bohunické nemocnice přes královopolské nádraží k technologickému parku. Při omezení tak nemusí být příliš expresní, jak stojí v jejím názvu.
„Z minulých rozsáhlejších omezení na Žabovřeské máme zkušenosti, že dojde buď k zahlcení souběžné Veslařské, což výrazně komplikuje provoz okružních linek 44 a 84, nebo řidiči individuální dopravy hledají cestu přes Masarykovu čtvrť,“ doplnila Tomaštíková.
Situaci v Žabovřeské i okolních ulicích chce proto od prvních dní monitorovat policie. „Dá se předpokládat, že minimálně ve špičkách bude situace horší než dnes,“ řekl policejní mluvčí David Chaloupka.
Koordinátorka dopravních staveb v Brně Vlasta Jágerová si myslí, že dopravní kolaps v tomto případě nehrozí, i proto, že řada plánovaných uzavírek v Brně se rozběhne až v jarních a letních měsících. „Těžko však odhadnout, každá stavba se chová jinak,“ doplnila.
V září přijde na řadu výluka MHD
Přelomem května a června omezení neskončí, ale bude dál pokračovat a ještě se navyšovat. Silničáři totiž následně převedou dopravu na nově opravenou a postavenou část a opraví stávající pruh.
Od září pak čeká Brno dvouletá tramvajová výluka. Jednička přestane zcela jezdit do Bystrce a její vozy budou končit v Pisárkách. Stávající trať kvůli rozšiřování Žabovřeské na čtyřpruh zanikne. Posune se o několik metrů na východ a tramvaje budou jezdit nově vybudovaným tunelem.
Stávající tramvajová linka 11 bude prodloužena až na Ečerovu, zároveň ji doplní linka x11, která bude jezdit přes Veveří k hlavnímu nádraží. Odříznutý tramvajový úsek ze zastávky Bráfova přes Stránského do Komína obslouží tramvaj x1.