MHD v Brně hlásí po covidu vyšší tržby, pomohli tomu i Ukrajinci

  14:10
Po třech letech se počet cestujících využívajících brněnskou MHD vrátil na předcovidové hodnoty. Vyplývá to minimálně z vyšších příjmů z prodeje jízdenek za leden a únor letošního roku. Ty překonaly i dosud rekordní tržby ze začátku roku 2020, tedy těsně před začátkem pandemie.

ilustrační snímek | foto: DPMB

V uplynulých dvou měsících získal Dopravní podnik města Brna (DPMB) za prodej jízdného více než 164 milionů korun. Podle vedoucího tarifního odboru DPMB Víta Prýgla je jedním z důvodů nárůst prodeje jednorázových jízdenek, u kterých vede forma platby kartou ve voze u terminálu, tedy systém „Pípni a jeď“.

„Oblíbenost a jednoduchost tohoto tarifu, která zákazníky přivádí, je patrná z poměrů tržeb. Před covidem tvořilo jednorázové jízdné jen 30 procent z celkového výdělku. Dnes je to už 40 procent,“ vysvětlil Prýgl.

Podle ředitele DPMB Miloše Havránka stojí za vyššími čísly i ukončená bezplatná doprava pro uprchlíky z Ukrajiny. Ti měli do konce minulého roku dopravu po Brně díky speciální průkazce zdarma.

„Polovina z tří tisícovek nově zaregistrovaných zákazníků za tento rok byli Ukrajinci. Myslíme si, že až polovina ukrajinských uprchlíků, která v Brně zůstala, by mohla mít předplatní jízdenku,“ míní ředitel. Jinak by podle něj byl výdělek z jízdného stejný ve srovnání s podobnými obdobími v předcházejících letech.

Brněnský dopravní podnik hledá úspory, omezí nákupy vozů i opravy tratí

Částečně se na vyšším využívání hromadné dopravy podepsalo i zdražování, kdy se lidé snaží ušetřit na cestě do práce. Vedení Brna podle Prýgla slíbilo, že minimálně po dobu energetické krize nebude ceny lístků zvyšovat.

I tak ale tržby dopravního podniku činí „jen“ necelou miliardu korun, dalších zhruba 2,7 miliardy musí Brno své firmě posílat jako provozní dotaci. Ta letos i kvůli rostoucím nákladům výrazně poskočila.

Nejvíce předplatních jízdenek se vždy prodává na začátku roku, kdy si lidé obnovují celoroční šalinkarty. Ty využívá okolo 35 tisíc zákazníků. Výhodou je i dotace města, která funguje už sedmým rokem.

Pokud obyvatel Brna s trvalým bydlištěm ve městě nemá dluh na poplatcích za komunální odpad, vrátí mu město necelých 1 500 korun z ceny ročního lístku, která činí 4750 korun. „Lidé si na tuto dotaci už zvykli a je to jedna z věcí, která je v hromadné dopravě drží,“ dodal Prýgl. Další bonusy a motivace dopravní podnik připravuje. Co konkrétně, ale zatím neupřesnil.

Autor: