Podle představitelů jihomoravského hejtmanství má nový systém přimět cestující k většímu využívání elektronických jízdenek a jejich nákupu platební kartou, popřípadě přes e-shop či mobilní aplikaci Poseidon. Poslední možnost je nejvýhodnější.
„První výsledky ukazují, že to byl krok správným směrem. Cestující si na nový způsob odbavení postupně zvykají, a to díky přechodnému období, které jim poskytlo čas na adaptaci,“ uvedl krajský náměstek pro oblast dopravy Jiří Crha (ODS).
Toto přechodné období ale končí, od soboty už bez pardonu dostanou cestující při nákupu u průvodčího padesátikorunovou přirážku. Jedinou výjimku tvoří senioři nad 70 let, jichž se tato sankce netýká a kteří stále ve větší míře využívají hotovost.
Stokorunová přirážka za nákup jízdenky v hotovosti? Kraj kvůli kritice couvá![]() |
Část cestujících ale kritizuje, že je hejtmanství nutí k využívání platební karty při nákupu lístků do regionálních osobních vlaků, které si kraj objednává a doplácí na jejich provoz. Upozorňují i na chyby, které automaty mají, případně na velkou prodlevu mezi nákupem a potvrzením o zakoupeném lístku v mobilu.
„V okamžiku, kdy cestující uvidí ve validátoru zelené zatržítko, je jízdenka odeslána do Dopravního zúčtovacího centra. Odtud si ji pak stahují jednotlivá kontrolní zařízení průvodčích. I kdyby se jízdenka nepodařila do zařízení stáhnout, mají průvodčí možnost po načtení karty ověřit přiřazení jízdenky k nosiči on-line. Pokud se tedy nepodaří jízdenku načíst, buď nebyla zakoupena, nebo cestující ukazuje nesprávný nosič, nebo průvodčí neumí provést on-line kontrolu. Všichni průvodčí toto musí umět, je to jejich základní povinnost,“ vysvětloval už dříve pro iDNES.cz Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.
7. června 2024 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPodle představitelů vedení kraje nový systém zjednodušuje cestování a šetří provozní náklady. „Ty mohou být využity k dalšímu zkvalitnění veřejné dopravy, například investicemi do modernizace vlaků,“ doplnil Crha.
Napříč krajem slouží k nákupu lístku platební kartou od poloviny prosince tři stovky automatů a validátorů na všech zastávkách a ve vybraných vlacích.
Papírové lístky prodávají obce
Navzdory slovům o kvalitě však na mnoha místech Jihomoravského kraje skončil loni v prosinci provoz řady nádražních pokladen Českých drah, na něž byli lidé zvyklí a kde si kupovali klasickou papírovou jízdenku.
Částečně je někde nahradila takzvaná kontaktní centra, tedy krajské pokladny. Jenže ta nemají otevřeno pořád a hlavně jsou jen ve čtrnácti větších městech. Například v jihozápadní části regionu jsou pouze v Moravském Krumlově a ve Znojmě.
Některé obce proto situaci s nedostupností papírových jízdenek a přirážkou ve vlaku řeší tím, že pro své obyvatele samy nakoupily lístky. Mezi nimi jsou například Tetčice, Rosice, Zastávka, Rajhrad, Vranovice, Řícmanice, Rájec-Jestřebí nebo Doubravice nad Svitavou.
Tyto změny se netýkají rychlíků či expresů a dálkových vlaků. Tam platí lístky konkrétního dopravce a cestující si jízdenky pořizuje v nádražních pokladnách, popřípadě v zastávce bez ní u průvodčího v daném vlaku, a to bez přirážky.
Na jihomoravský lístek i po VysočiněKrajská společnost Kordis, který koordinuje veřejnou dopravu v regionu, prodlouží od soboty platnost jihomoravských jízdenek v některých autobusech, které vyjíždí z Tišnovska na Vysočinu. Jihomoravanům tak bude stačit jedna jízdenka, tedy po přejetí autobusem do sousedního kraje si nebudou muset kupovat nový lístek. Nově bude takto prodloužena linka 314 z Tišnova až do Bystřice nad Pernštejnem, linka 335 z Olší do Dolní Rožínky a linka 334 z Tišnova do Strážku. „Tarif IDS JMK bude uznáván i na některých nových linkách VDV (Veřejné dopravy Vysočiny, pozn. red.), konkrétně na linkách 121, 124 a 125. Při této spolupráci bude využit obdobný model, jako již několik let funguje se Zlínským krajem. To znamená, že jízdní řády těchto linek nevytváří Kordis JMK, a proto nejsou zahrnuty do vyhledávače spojení IDS JMK. Tarif IDS JMK v nich však plně platí,“ uvedla společnost Kordis. |