„Prodloužením trasy se především zvýší komfort pro cestující, kteří mohou přestoupit přímo z vlaku na vlak na nástupišti a nemusí docházet někam mimo nebo jít do podchodu,“ vysvětlil ředitel spolku Regionální úzkorozchodná železnice Jan Petrás.
Skupině nadšenců, kteří dobrovolně ve svém volném čase trať stavěli, zabraly práce přes půl roku. „Se stavbou jsme začali v září a skončili někdy v únoru nebo březnu. V dubnu jsme dělali ještě finální úpravy a v květnu dostali kolaudační rozhodnutí,“ upřesnil Petrás.
Na víkendových brigádách, kdy nadšenci trať dostavovali, se průměrně scházelo 25 lidí. Ušetřit se jim podařilo například na kolejnicích a výhybkách. Když se v roce 2005 jako muzeum stěhovali, v Poličce zrovna likvidovali kolejiště. „Za cenu železa jsme tam tehdy vykoupili kolejnice, které jsme teď využili při stavbě. Dnes by vyšly třeba na půl milionu, nás stály pár tisíc,“ objasnil s úsměvem předseda správní rady spolku Jan Procházka.
Zaplacení nákladů na prodloužení trati je pro dobrovolníky i tak náročné. „Financování dostavby trati ještě není ukončené, ale částka se šplhá přes tři miliony korun. Lidé mají možnost přispět skrze adoptování dubového pražce za tisícovku,“ uvedl jednatel Muzea průmyslových železnic a hlavní architekt trati Jan Andratschke. Za adopci čeká přispěvatele plaketa s jeho jménem přímo na pražci v Zastávce.
Za pětadvacetiminutovou projížďku ze Zbýšova až na třetí nástupiště nádraží Zastávka u Brna zaplatí dospělí 200 korun a děti od 6 do 15 let o polovinu méně. Soupravu táhne parní, případně dieselová lokomotiva. Obsluhuje ji strojvedoucí a topič. „Dále musíme mít brzdaře, kteří ručně brzdí vozy, neboť trať má spád 20 až 30 promile. Během provozního dne, kdy jezdí obě parní mašiny, je na celkový provoz potřeba až 15 lidí,“ řekl Petrás.
Na co zírá mašinfíra: Zbýšovská úzkokolejka se proplétá oslavanským revírem![]() |
Lidé se mohou v historických mašinách svézt každou prázdninovou sobotu. Jízdy začínají v 10 hodin dopoledne a vlaky odjíždí ze stanic každou půlhodinu. „Příští sobotu 21. června jezdíme s dieselovou mašinou. Přes prázdniny od svátků svatého Cyrila a Metoděje máme jízdy každou sobotu, jeden víkend pojedou motorové mašiny a další parní,“ přiblížil předseda rady Muzea průmyslových železnic Jan Procházka. Poslední jízdy začínají většinou v 17 hodin, respektive v 17.30.
Po protažení trati míří dobrovolníci z Muzea průmyslových železnic a ze spolku Regionální úzkorozchodné železnice ještě dál. „Máme vize i na další prodloužení trasy ze Zbýšova, ale ještě nemáme konkrétní návrhy, spíš jen sny,“ poznamenal Andratschke.
9. června 2024 |