iDNES.cz

Auta ohrožují chodce, k bezpečnosti v obcích má přispět úsekové měření

  6:08
Chybí obchvat, nevede kolem nás dálnice a piráti silnic vysokou rychlostí ohrožují lidi na přechodech. Tak nejčastěji argumentují starostové z jižní Moravy, proč je právě u nich zapotřebí úsekové měření. Do pár měsíců se počet nově hlídaných částí silnic vyšplhá nad deset. MF DNES přináší přehled míst, kde se vyplatí dát nohu z plynu.

Při úsekovém měření kamera zachytí auto na začátku a na konci sledované trasy a spočítá průměrnou rychlost. Řidiči se podmínkám časem přizpůsobí a jezdí pomaleji. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Od půlky října začaly na rychlost vozidel dohlížet uprostřed obce kamery v Nosislavi na Brněnsku.

„S překračováním rychlosti bojujeme už desítky let,“ přiznal starosta Pavel Fröhlich (nez.) s tím, že táhlou vesnicí téměř každý jezdí nepřiměřeně rychle. Nosislav tak rozšířila známou „radarovou zónu“ v okolí Židlochovic, kde jsou řidiči pod pečlivým dozorem v Rajhradicích, Rajhradu i Holasicích.

Během listopadu spustí kamery v Kuřimi v ulici Pod Vinohrady, kde pohlídají třicítku. „Jde o oblíbenou vycházkovou trasu, která vede k obydlenému území. Problém je, že tady není chodník a majitelé nechtějí pozemky městu prodat,“ přiblížil starosta Drago Sukalovský (STAN) a dodal, že zkušební měření ukázala, že maximální povolenou rychlost tu překročí i dvacítka řidičů během jedné hodiny.

Princip úsekového měření, kdy kamera zaměří auto na začátku a na konci sledované trasy a spočítá průměrnou rychlost, je podle jihomoravského koordinátora BESIP Pavla Čížka efektivnější než stacionární radary, jež měří okamžitou rychlost.

„Tam si totiž časem můžou řidiči konkrétní místo ‚osvojit‘ a zpomalí jen na něm, poté zase zrychlí. V delším úseku rychlost přizpůsobí,“ vysvětlil Čížek.

Podle něj je trend přibývajících úsekových měření patrný. „Když ho zavede jedna obec, v další se řidiči snaží rychlost dohnat, tudíž jí nezbývá než si radar pořídit také, aby provoz usměrnila,“ dodal Čížek.

Na konci října vybrali dodavatele úsekového měření i radní v Rosicích. Kamery nainstalují ve Vysokých Popovicích, v horní části obce směrem ke kostelu. „Firma, která ve výběrovém řízení neuspěla, se odvolala, což proces zbrzdí. Po vyřízení formální části počítáme s okamžitým uvedením systému do provozu,“ podotkl mluvčí rosické radnice Jakub Hnát. Právě rosičtí úředníci budou pokuty řešit.

Samotné Rosice už šest let používají stacionární radar, jenž pomohl počet rychlých řidičů skokově snížit, teď zaznamená už jen dvě desítky přestupků denně.

Stejně tak si zklidnění dopravy pochvalují ve Vyškově. Část Brněnské ulice je pod úsekovými kamerami od prosince a počet přestupků spadl na polovinu.

Obdobný trend zaznamenaly kamery v Kasárnách ve Znojmě, piráty silnic tady umravňují od letošního května. Zatímco zkraje odhalily denně i přes sto přestupků, za říjen je denní průměr pět desítek. A také ve druhém největším jihomoravském městě se chystá další měření. „Aktuálně se ladí smlouva o spolupráci mezi Kuchařovicemi a Znojmem. Až se spustí úsekové měření v Kuchařovicích, přijde na řadu Evropská ulice,“ předeslala mluvčí radnice Zuzana Pastrňáková.

Kamery nově změří i motorkáře

Právě snižování počtu přestupků je podle koordinátora BESIP očekávaným výsledkem. „Inspirovat se můžeme ve Skandinávii, kde už mnohé radary nefungují. Řidiči zkrátka začali jezdit podle pravidel, takže radary nejsou potřeba,“ řekl Čížek.

Než však na takový scénář dojde, měli by být na pozoru i motorkáři. Už totiž neplatí, že jsou na ně kamery krátké. Nová technologie změří také je, což se týká třeba Znojma nebo Nosislavi.

Nová úseková měření

  • Od loňského prosince měří v Brněnské ulici ve Vyškově, od letošního května v Kasárnách ve Znojmě. 
  • V polovině října spustili úsekové měření v Nosislavi na Brněnsku. 
  • Třicetikilometrovou rychlost začnou během listopadu hlídat v Kuřimi v ulici Pod Vinohrady. 
  • V brzké době se začne měřit ve Vysokých Popovicích u Rosic. Kamery chystají i Bučovice v části Vícemilice, Kuchařovice na Znojemsku a Břeclav. 
  • Od února chtějí na dvou úsecích měřit ve Veselí nad Moravou.

Došlápnout si na rychlé řidiče chtějí i ve Veselí nad Moravou. V únoru příštího roku plánují zprovoznit dva měřené úseky na silnici I/55. První bude od vjezdu do části Milokošť po požární stanici a druhý od policejní stanice podél zámeckého parku, kde se často stávají nehody.

Ke kamerám sáhnou i v Bučovicích, kde pohlídají padesátku v části Vícemilice na silnici I/50. „Teď zadáváme projekt, který musí schválit policie. Od lidí máme opakované požadavky na měření rychlosti. Přispěje to k bezpečnějšímu přecházení,“ uvedl starosta Jiří Horák (KDU-ČSL).

Dva úseky má vytipované i Břeclav, a to na silnici I/55 směrem na Hodonín a v Lednické ulici v části Charvátská Nová Ves. Podle mluvčí radnice Jany Pelcové zatím nelze určit termín, kdy se začne měřit.

Nejdřív opravy, potom radary, zní z Brna

V protikladu k trendu zavádění úsekového měření stojí na jižní Moravě Brno, zatím je zcela bez radarů. A magistrát je ani v dohledné době nezvažuje. „Teď je zásadní zkoordinovat dopravní stavby. Nejdřív tedy vytvořit infrastrukturu, která zajistí komfortní jízdu a odklon tranzitní dopravy, až následně můžeme řešit regulace v podobě radarů,“ vysvětlil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). 

V souvislosti s úsekovým měřením se v Brně nejčastěji skloňuje Husovický tunel. Právě tam Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v létě umístilo technologii, jejíž součástí jsou i kamery na kontrolu rychlosti. Teoreticky ji stačí zkalibrovat a už by rozdávala pokuty. Podle Kratochvíla však ani tady nemá smysl začít měřit, jelikož na jaře začne oprava Tomkova náměstí, což řidiče projíždějící tunelem zbrzdí i bez radarů. 

Trvalé úsekové měření zatím nefunguje ani nikde na dálnicích v Jihomoravském kraji. ŘSD jej však využívá dočasně na vybraných úsecích při opravách D1, naposledy například mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži. „Slouží k dodržování osmdesátikilometrové rychlosti. Hlavním cílem je zklidnění dopravy a ochrana zaměstnanců stavebních firem,“ upřesnila mluvčí silničářů Lucie Trubelíková. Nové měření teď v plánu není, jelikož dělníci se na D1 po zimní pauze vrátí až na začátku dubna. (zab)

zpět na článek