Silnice po opravách zůstane zbytečně úzká, vadí řidičům. Chtějí změnit parkování

  5:44,  aktualizováno  5:44
Při plném provozu v brněnské ulici Hlinky nedokážou trolejbusy ani auta předjet cyklisty, což zpomaluje celou dopravu. Pro bezpečný manévr je tam silnice příliš úzká. Od pondělí na Hlinkách začíná rekonstrukce víc než stoletého vodovodu, při níž se rozšíří dosud úzký chodník na dvojnásobek a umožní nově vjezd i lidem na kole. Podle kritiků je to však málo.

V úseku dlouhém víc než 700 metrů žádají nahradit kolmá parkovací místa podélnými, což by umožnilo rozšířit dosud úzkou vozovku. Zvlášť když u nedaleko rostoucí multifunkční arény na výstavišti vznikají rozlehlá parkoviště.

„Rekonstrukce na Hlinkách byla připravovaná v době, kdy nikdo nevěděl, že vedle vyroste hala s tisícem dalších parkovacích míst. Nedává proto smysl investovat velké peníze do původního řešení s kolmým parkovacím stáním využívané zejména dojíždějícími. Tím se za desítky milionů zakonzervuje na další desítky let nevyhovující stav s nedostatečným místem pro stromy, chodce, cyklisty i řidiče,“ zdůrazňuje opoziční brněnská zastupitelka Jasna Flamiková (Zelení), která stejnou pozici zastává i na radnici Brna-střed.

Noční můra a devadesátkové retro, kritizují lidé modernizaci brněnské ulice

Podle ní kolmá parkovací stání v části Hlinek mezi zastávkami Arena Brno a Výstaviště – hlavní vstup slouží hlavně pro dojíždějící, kteří tam odstaví auto a cestují dál do centra města, případně pro akce při veletrzích. „O víkendu a večer bývá většina míst prázdná. Dávalo by proto smysl převést kolmá parkovací místa na podélná a tím zvětšit prostor pro chodce, cyklisty i auta,“ tvrdí Flamiková.

Jako místopředsedkyně magistrátní komise pro veřejný prostor, bezpečnost dopravy a aktivní mobilitu před rokem navrhla usnesení, v němž komise doporučuje radním, aby městské firmě Brněnské vodárny a kanalizace zadali úpravu projektu spočívající ve změně kolmého parkování na podélné, čímž se vytvoří dostatečný prostor pro zeleň a oddělený pohyb chodců a lidí na kole. Komise tuto výzvu schválila.

„S projektem se ale nebude nic dělat a zůstane v původní nevyhovující podobě. Několik desítek aut navíc tak bude blokovat prostor pro tisíce lidí, kteří ulicí denně projdou či projedou,“ kritizuje Flamiková.

Boj o prostor

Parkovacích míst je v této části Hlinek pár stovek, jejich přeměna na podélná by logicky znamenala výrazný úbytek. „Kolmé parkování bude obnoveno v souladu s požadavky dotčených správních orgánů státní správy a organizací,“ oznamuje Zdeňka Obalilová z tiskového střediska magistrátu.

Projekt rekonstrukce vodovodu připravují pracovníci vodáren spolu s úředníky zhruba od roku 2016. Od té doby jej projednávali a ladili mnohokrát. Bojovali přitom o každý centimetr prostoru, protože mezi parkovacími místy na jedné straně a tramvajovou tratí na druhé je pouze několik metrů úzký prostor, kde jsou kromě chodníku také stromy.

V brněnské ulici Hlinky trápí řidiče úzká silnice a s tím související zpomalování provozu. Zaznívají požadavky na její rozšíření. (červen 2025)

„Vedle iniciativy na vytvoření podélných míst je také požadavek na zachování kapacity parkování i vzhledem k výstavišti, jehož okolí je v době konání veletrhů kvůli nedostatku stání přehlcené. Kdyby se udělalo podélné parkování, mám obavy, že by tam začaly parkovat daleko větší auta, včetně autobusů, což není úplně žádoucí,“ podotýká radní Petr Bořecký (ANO), který se projektem zabýval v minulosti ještě na radnici Brna-střed.

Podélná místa se nově lehce zkrátí, aby parkující vozy svou zadní části nezasahovaly do chodníku, jak se to běžně dosud stávalo. Radnice Brna-střed kvůli tomu nechala v minulosti v některých částech umístit žluté zarážky zabraňující řidičům zajíždět koly až k okraji pěší cesty.

Stezka za parkovacími místy bude oproti dosavadnímu stavu víc než dvojnásobně široká. Základní šířka má být tři metry s tím, že lokálně bude užší až o půl metru kvůli zachování minimálního odstupu od kmenů stromů. Cyklistům tam umožní vjezd dodatková tabule, dál mohou využívat také silniční pruhy. Díky společné stezce tak projedou mimo auta celé Hlinky, protože oddělená trasa doteď končila v polovině ulice před úsekem, kde dělníci vymění vodovod.

Rozkopou křižovatku u nádraží a začne smršť uzavírek, Brno očekává kolaps dopravy

Potrubí pochází z roku 1899 a v současnosti je už za hranicí životnosti. Stavbaři jej vymění v délce 733 metrů. Kvůli koordinaci prací s loni dokončenou stavbou vratné tramvajové smyčky u zastávky Arena Brno je už část vodovodu opravená, v délce několika desítek metrů se přitom rozšířil i chodník.

Ještě před začátkem aktuální rekonstrukce vodovodu bylo pokáceno 27 stromů, což někteří lidé nesli nelibě. „Ke kácení dřevin došlo vzhledem k jejich stáří, v důsledku stavby by hrozilo jejich zřízení,“ zdůvodňuje mluvčí vodáren Renata Hermanová. Náhradní výsadba čitá 41 stromů, které budou vysazeny blízko těch vykácených, případně v místech, kde nahradí kusy chybějící v aleji už delší dobu. U všech se počítá s vysazením přímo na Hlinkách.

Oprava potrubí začíná v pondělí a potrvá do 13. prosince. Během této doby nebude možné využít kolmá stání ani přilehlý chodník. Provozu na silnici se práce nedotknou. Celkové náklady činí 74 milionů korun bez daně.