Aktuálně má Dopravní podnik města Brna (DPMB) složené první dva trolejové vozy typu SOR TNS 12 nazvané Mario. V letošním roce plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů.
„Myšlenka kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. V současné době zaměstnanci v místních dílnách skládají tři tramvaje pojmenované Drak, dalších 25 už jich jezdí v ulicích.
Smlouva s výrobcem SOR Libchavy umožňuje DPMB do roku 2025 pořídit až 40 trolejbusů, respektive dílů potřebných na jejich zkompletování. Pokud by zakoupil všechny, ušetří dohromady sto milionů korun. Kontrakt chce využít v plném rozsahu.
Na skládání trolejbusů se v komínských dílnách podílí dvanáct lidí. „Zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery,“ prohlásil technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek. „Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o dvanáct dní méně. Učíme se rychle.“
Brněnský dopravní podnik hledá úspory, omezí nákupy vozů i opravy tratí |
Cestující má Mario začít vozit v květnu. Nejčastěji se bude objevovat na linkách 30, 32 a 34. Ještě předtím musí ve zkušebním provozu najet pět tisíc kilometrů bez zátěže a pět tisíc s odpovídající zátěží.
DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku. V současné době disponuje 143 vozy. V posledních letech trolejbusový vozový park významně modernizoval, když nakoupil 40 nových kloubových trolejbusů 27Tr. Ty jsou spolu s Mariem jediné plně klimatizované.
Montování brněnských tramvají: