V Brně si sami skládají trolejbusy, na jednom ušetří dva a půl milionu

  14:44
Do brněnských ulic vyjíždí první trolejbus zkompletovaný pracovníky místního dopravního podniku. Ve zkušebním provozu musí absolvovat deset tisíc kilometrů, teprve poté sveze cestující na běžných linkách. Vlastní sestavování vozů ze strany místního dopravce je v Česku unikátním projektem, díky němuž ušetří na jednom trolejbusu dva a půl milionu korun.

Aktuálně má Dopravní podnik města Brna (DPMB) složené první dva trolejové vozy typu SOR TNS 12 nazvané Mario. V letošním roce plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů.

„Myšlenka kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. V současné době zaměstnanci v místních dílnách skládají tři tramvaje pojmenované Drak, dalších 25 už jich jezdí v ulicích.

Smlouva s výrobcem SOR Libchavy umožňuje DPMB do roku 2025 pořídit až 40 trolejbusů, respektive dílů potřebných na jejich zkompletování. Pokud by zakoupil všechny, ušetří dohromady sto milionů korun. Kontrakt chce využít v plném rozsahu.

Na skládání trolejbusů se v komínských dílnách podílí dvanáct lidí. „Zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery,“ prohlásil technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek. „Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o dvanáct dní méně. Učíme se rychle.“

Brněnský dopravní podnik hledá úspory, omezí nákupy vozů i opravy tratí

Cestující má Mario začít vozit v květnu. Nejčastěji se bude objevovat na linkách 30, 32 a 34. Ještě předtím musí ve zkušebním provozu najet pět tisíc kilometrů bez zátěže a pět tisíc s odpovídající zátěží.

DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku. V současné době disponuje 143 vozy. V posledních letech trolejbusový vozový park významně modernizoval, když nakoupil 40 nových kloubových trolejbusů 27Tr. Ty jsou spolu s Mariem jediné plně klimatizované.

Montování brněnských tramvají:

Autor: