Okolky jsou části tramvajového kola, které jsou ve žlábku kolejnice. Za normálních okolností se okolek koleje nemá dotýkat, při jízdě v oblouku však vzniká kontakt, který je akusticky nepříjemný, a navíc se opotřebuje okolek i boční strany kolejnice.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) proto několik měsíců testoval nový systém mazání okolků.
„Řídicí a informační systém ve vozidle na základě definované polohy GPS zadá v předem stanoveném bodě tramvaji pokyn k nanesení speciálního ekologického maziva na okolky. Tato mazací místa jsou definována v databázi palubního počítače a jsou situována především před vjezdy do oblouků, kde má namazání největší efekt,“ vysvětluje vedoucí technického odboru DPMB Zdeněk Jarolín.
Mazací zařízení technici namontovali do šestašedesáti tramvají typu Škoda 13T a LTM (Anitra), které mají neotočné podvozky a mazání je tak u nich účinnější.
Není to však jediný způsob, jak snížit hluk vytvářený tramvajemi. „Každý rok pravidelně brousíme desítky kilometrů kolejnic a modernizujeme tramvajové tratě za pomoci antivibračních a protihlukových prvků,“ přibližuje generální ředitel DPMB Miloš Havránek.