Brno spěchá s tramvají na Kamechy, další nové trati zatím zůstávají u ledu

  8:34
Na brněnském sídlišti Kamechy se už za tři měsíce objeví první dělníci a začnou připravovat koridor k nové tramvajové trase. Místním obyvatelům se však plán nelíbí – obávají se zvýšeného hluku, nestability obřího sídliště i úbytku zeleně. Vyburcovalo je to k sepsání petice proti plánované trati, to však bude zřejmě to jediné, co s projektem zmůžou. Politici na jejich stížnosti neslyší.

O prodloužení tramvajové „jedničky“ ze současné konečné Ečerova se přitom v Brně mluví už minimálně patnáct let. V podobném duchu ostatně vedení města nedávno petentům i odpovědělo. „Myšlenka je starší než samotné sídliště. Vypovídá o tom jak územní plán, tak i zdejší dispozice, kdy pro trať existuje územní rezerva, a v neposlední řadě z tohoto záměru vycházely i developerské plány,“ píše se v odpovědi radních, kteří se snaží obavy vyvrátit.

Zatímco projekt, jenž usnadní cestování tisícům lidí žijících na Kamechách, roky spíš spal, od loňska se sune rychle vpřed. V prosinci získalo Brno pravomocné územní rozhodnutí, díky němuž mohlo postupně zahájit výkup pozemků či si je zavazovat smlouvami k výstavbě. V nejbližších týdnech už magistrát začne hledat firmu, která novou trať odhadem za tři miliardy korun postaví.

„Zhotovitel zároveň zpracuje veškerou dokumentaci projektu, zajistí povolení i ostatní rozhodnutí potřebná k výstavbě,“ přiblížila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. V květnu má být rovněž jasněji o dotaci 2,4 miliardy, o kterou Brno žádá.

Nejen projekční práce, ale přímo také ty fyzické v terénu začnou bezprostředně po nabytí účinnosti smlouvy, což v dopravním podniku očekávají už na začátku prázdnin. „Část úkonů, především přípravné práce, lze zahájit i bez stavebního povolení,“ poznamenala mluvčí.

320 metrů

je délka tunelu, který musí dělníci kvůli nové trati vyrazit.

Stejně se podle ní postupovalo také u stavby prodloužení tramvajové „osmičky“ k fakultní nemocnici v Bohunicích. Tuto trať město zprovoznilo před dvěma lety, tehdy šlo o podobnou stavbu v Brně po dlouhých čtrnácti letech.

Naposledy se totiž pokládaly nové tramvajové koleje v roce 2008 od Technického muzea na trase do Technologického parku.

S dva roky starou tratí k nemocnici si je ta plánovaná na Kamechy podobná ještě tím, že rovněž povede tunelem. Nikoli však tak dlouhým, aby se jí dostalo přezdívky brněnské „metro“, jak té „bohunické“ začali někteří lidé říkat. Přes 600 metrů totiž vede pod zemí, a jde tak o vůbec nejdelší tramvajový tunel v Česku.

Vzniknou tři nové zastávky

Oproti Bohunicím však bude nová trať na Kamechy ještě o polovinu delší. Koleje dělníci položí na úseku dlouhém téměř jeden a půl kilometru, 320 metrů povede raženou štolou. „Trať zakončí nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Celá trasa bude plně bezbariérová, vybavená moderními technologiemi jak pro řízení dopravy, tak i pro snazší orientaci a pohyb cestujících,“ popsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek s dodatkem, že v úseku vzniknou tři nové tramvajové zastávky, pojmenované stejně jako již existující autobusové.

Na první s názvem Ruda nastoupí cestující ještě těsně před vjezdem do tunelu ve směru od současné smyčky Ečerova, druhá hned u výjezdu z podzemí ponese jméno Říčanská a tou poslední je konečná s názvem Kamechy. I z těch nejvzdálenějších domů se lidé dostanou k zastávce pěšky do deseti minut. „Termín dokončení díla je daný fixně, a to ke dni 10. prosince 2027,“ upozornila Tomaštíková.

Nová brněnská tramvajová trať propojí současnou smyčku Ečerova v Bystrci (na snímku) se sídlištěm Kamechy. Bude měřit jeden a půl kilometru, povede i 320 metrů dlouhým tunelem.

Trasa na Kamechy zdaleka není jediným investičním záměrem na nové tramvajové tratě v Brně. U těch dalších ale jejich výstavba tak rychlým tempem nepostupuje.

Třeba už v roce 2009 mohli lidé z Bosonoh zaznamenat zprávu, že se k nim prodlouží trasa z konečné ve Starém Lískovci. Dodnes se jí nedočkali, loni si však magistrát zadal zpracování technické studie, jež by měla zohlednit všechny další záměry v dotčeném území. Termín výstavby je i tak v nedohlednu.

Cestovat tramvají se znovu mohlo už před pár lety ze Stránské skály do Líšně, kde v minulosti tyto vozy projížděly a dodnes jsou v některých místech „zapomenuté“ koleje. Snaha dopravního podniku však ztroskotala na odporu místních, takže nezískal potřebná povolení k výstavbě. Nyní záměr leží v šuplíku a městská firma v něm žádné aktivní kroky nepodniká.

Brno ukázalo, jak bude vypadat nová tramvajová trať. Povede i tunelem

Na stejném místě skončily i vize na propojení tratí v šestnáctitisícové brněnské čtvrti Lesná. Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) před časem prohlásil, že by náklady byly ve srovnání s očekávaným přínosem příliš vysoké.

Dá se čekat, že Brno po Kamechách napne síly spíš směrem k dovedení MHD k plánovanému novému vlakovému nádraží jižněji od toho současného. Investice do této infrastruktury se budou pohybovat v řádech miliard korun. Město musí zejména tramvajové tratě vybudovat ještě před příjezdem prvních vlaků na nový terminál, jehož dokončení je v optimistickém plánu v roce 2035.

Autor: