Konec dvoučlenné posádky? Systém, který vyvíjí v Brně, probudí spící piloty

  15:50
Podle průzkumu Britské asociace pilotů leteckých společností až 56 procent pilotů během letu usnulo a polovina z nich přiznala, že když se probudili, spal i jejich kolega. Přitom už jen ospalost vede ke zhoršení vnímání i pozornosti a snižuje schopnost rychle se rozhodovat. Vědci z brněnského vývojového centra Honeywell proto vytvořili speciální technologii monitorování stavů, jež odhalí ospalost i spánek pilotů.

Stav pilota během letu monitoruje systém, který obsahuje kameru, detektory pohybu, polohy těla, aktivity a další senzory. Signály jsou zpracovávány pomocí umělé inteligence, jež vyhodnocuje například dýchání nebo pohyb očí, hlavy a těla pilota.

Pokud systém odhalí, že pilota přemáhá ospalost, nebo už dokonce usnul, vyšle varování, které jej upozorní na riziko a probudí ho. Podle závažnosti situace půjde o textovou zprávu na monitoru, případně výrazný zvukový signál. Technologie tak může pomoct odvrátit nebezpečí způsobené únavou.

„Výsledky dosavadních testů v simulátorech ukázaly, že monitorování stavů pilotů dokáže spolehlivě odhalit ospalost, spánek a případnou závažnou zdravotní indispozici pilota, kvůli které nemůže dokončit let,“ řekl vedoucí výzkumník Bohdan Bláha s tím, že na systému vědci pracují od roku 2017.

Technologii už testují v airbusu

Systém podstoupil stovky hodin testování v simulátorech, do něhož se zapojily desítky pilotů. Má za sebou také desítky hodin letových zkoušek na různých typech letadel. Vědci jeho fungování ověřovali v různých podmínkách, třeba při turbulencích či tvrdých přistáních, nebo když má pilot například nasazené sluneční brýle.

Jedna z předních leteckých společností technologii momentálně testuje už v reálném provozu na palubě svého Airbusu 321. Aktuálně je také v jednání, že bude nasazen k testování do letounů Boeing 787.

Vývojáři chtějí usnadnit přistávání letadel, technologie testují v Brně

„Věříme, že tato technologie má potenciál stát se novým standardem v oblasti prevence rizik spojených s únavou pilotů,“ poznamenal Bláha. Jakmile o ni projeví aerolinky zájem a budou ji chtít do svých letadel, Honeywell spustí proces certifikace.

Cílem je podle něj posunout hranice bezpečnosti v letectví, které už teď jsou na velmi vysoké úrovni. Technologie má umožnit bezpečné pilotování jedním člověkem během celého letu. V současnosti je u běžných dopravních letounů kvůli bezpečnosti potřeba dvoučlenná posádka.

Monitorování stavů pilotů je součástí evropského projektu Darwin propojujícího umělou inteligenci a lidské rozhodování v letectví. Jeho druhá část se zaměřuje na vývoj spolehlivého asistenta umělé inteligence, který bude schopen podpořit pilota v krizových situacích. Výrazně tím zvýší bezpečnost letu.