iDNES.cz

Strojírenský veletrh ukazuje i novoty z kraje, letadlo či chytrou schránku

  16:52
Je sice mezinárodní, svůj prostor na strojírenském veletrhu v Brně však dostávají i firmy a chytré novinky z jižní Moravy. V záplavě zahraničních vychytávek se neztratí třeba rychlý letoun, který zvládne vzlétnout bez ranveje, nebo chytrý domovní box na doručování balíků či mazací systémy pro vlaky a tramvaje.

Společnost Direct Fly v Brně funguje už patnáct let. Zatím vyrábí jeden typ letounu, nedávno ale ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze (ČVUT) vyvinula nový. Tento týden jej prezentuje na strojírenském veletrhu na „domácím“ výstavišti.

Zakladatel firmy Ivo Lederer před časem přišel s vizí, že by chtěl zaplnit díru na trhu a vyrábět takové stroje, které poletí rychle a zároveň jim postačí krátká vzletová dráha.

„Většinou to funguje tak, že jsou krátké dráhy, ale pak mají letadla malou rychlost, a když naopak nabírají vyšší rychlosti, potřebují delší dráhu,“ vysvětluje děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek.

Společně tak začali pracovat na vývoji takového letounu, který by skloubil výhody obou typů. A díky využití specifických technologií došli ke konečnému výsledku, který dnes nese název STOL Cruiser.

Balík nechá pošťák ve speciálním boxu

Objednat si balík přes internet je jednoduché, pak ho ale získat do ruky už bývá složitější. Přepravní společnosti často pošlou zprávu, že zboží doručí dopoledne, kdy je člověk v práci. Vyškovská společnost Hestego se chce pokusit tento problém novátorsky vyřešit – nabídne doručovací boxy, jež si zájemci umístí přímo u dveří vlastního domu. 

Produkt s označením „Boxie“ uvedla firma na trh v pondělí, kdy jej jako čerstvou novinku prezentovala na strojírenském veletrhu v Brně. „Očekáváme, že produkt prodáme po tisícovkách ročně,“ věří šéfka společnosti Monika Šimánková s tím, že systém je pro pošťáky i další kurýry elegantně jednoduchý. „Do speciálního programu přepíšete kód z esemesky, která vám přijde od doručovací společnosti, a to je vše. Kurýr pak jen naskenuje kód na balíku, box se otevře, vloží tam balíček a zavře,“ popsal technický ředitel Lukáš Ondák. 

Až příjemce zboží dorazí domů, zadá svůj PIN na displeji, box se otevře a může si doručenou zásilku vyzvednout. Pro společnost Hestego to není první chytré řešení. Mimo jiné nabízí také speciální popelnice, které hlásí, kdy jsou plné, a stlačování odpadu oddaluje vývoz. Kvůli covidu však zájem z měst a obcí podle Šimánkové zatím nebyl tak velký, jak očekávali.

Teď už s ním pomalu míří na trh. A zájem nejspíš skutečně přijde, nejen z České republiky, ale i z Austrálie, Severní Ameriky a dalších zemí, kde se ultralehká letadla často využívají k cestování, jenže je zapotřebí s nimi přistávat i na místech, kde nejsou klasické ranveje, ale jen nezpevněná plocha, či dokonce pole.

„Ještě nejsou podepsané kontrakty, ale máme už do desítky vážných zájemců,“ prozrazuje konstruktér společnosti Jan Kalný.

Sám předpokládá, že zvládnou vyrobit dvanáct takových letadel ročně, tedy jedno měsíčně. Současná produkce se tak značně zvýší, kvůli čemuž už teď nabírají nové pracovníky. Ale nejen kvůli tomu. I výrobu stávajícího letounu ALTO chtějí pro příští rok zvýšit na tři měsíčně, dnes jsou zhruba na polovině.

Podle Lederera je totiž o ultralehké stroje, které společnost vyrábí na letišti v Medlánkách, abnormální zájem. „Máme vyprodané výrobní kapacity asi na dva roky dopředu,“ přibližuje s tím, že v současnosti ve firmě pracuje asi 25 zaměstnanců a dalších osm ve velmi blízké době naberou. Od příštího roku také chtějí otevřít novou výrobní pobočku na Vysočině.

Skládačka podle gusta

Moderní letoun STOL ještě musí projít veškerými testy, což má trvat přibližně rok. Od roku 2023 chce firma rozběhnout běžnou sériovou výrobu. „V půlce příštího roku už však vyrobíme prvních šest strojů,“ podotýká Lederer.

A nezůstanou jen u typu, který je možné vidět v Brně na strojírenském veletrhu. Majitel firmy plánuje, že si v budoucnu každý zákazník zvolí druh podvozku, typ křídel a dalších dílů. „V podstatě to bude taková skládačka,“ usmívá se šéf společnosti, která měla loni obrat zhruba 43 milionů korun a zisk necelé dva miliony.

Pro pražské ČVUT nešlo o jediný projekt na inovacích v leteckém průmyslu. V úterý se na veletrhu škola prezentovala také spoluprací s leteckou firmou GE Aviation Czech. Spolu chtějí už pětiletou „akci“ rozšířit o zkoumání a testování udržitelného leteckého paliva v souvislosti se zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem, který ušetří až pětinu pohonu a tím i emisí oxidu uhličitého.

Díky mazacím systémům z Brna se nezadrhnou obráběcí pásy ani tramvaje

Aby kola u tramvaje nebo vlaku nepříjemně nepískala a nezadrhla se, je nezbytné díly pravidelně promazávat. Speciální mazací systémy, mimo jiné i pro brněnský dopravní podnik, dodává místní firma Tribotec, také ta se aktuálně účastní strojírenského veletrhu. Její technologie jsou často k vidění i na strojích u jiných společností, které se v Brně na výstavišti snaží domluvit nové obchody. 

Bez pravidelného promazávání určitých spojů se totiž žádná „mašina“ neobejde. A nemusí jít jen o dopravní prostředky, ale i různé roboty či ramena, která přesunují výrobky z jednoho pásu na druhý. „Mazivo se dávkuje přesně v daném čase do jednotlivých mazavých míst, tedy tam, kam je to potřeba, ať už je to u kolejových vozidel, nebo ve strojírenském sektoru,“ popisuje obchodní zástupce společnosti Petr Moravec. 

Mazací systém Tribotecu využívají kromě brněnské MHD i v Ostravě, Praze či Bratislavě. Zákazníkem je také plzeňský výrobce vlaků Škoda Transportation nebo České dráhy. „Dodáváme mazací systémy i pro firmy, jako jsou například Třinecké železárny nebo do Vítkovic,“ doplňuje Moravec. 

Právě český a také slovenský trh je pro Tribotec stěžejní, protože pro firmu představuje většinu tržeb. A jeho výrobky najdou využití i třeba v potravinářství, například k mazání dílů pásů, po kterých jedou výrobky. Právě na popud jednoho z producentů v tomto sektoru přišla brněnská společnost s novinkou, kterou se v těchto dnech na veletrhu také prezentuje. Vyvinula systém, v němž se už lidé nedostanou do kontaktu s konkrétním mazivem. 

„Často se totiž při jeho doplňování zcela nedodržuje čistota prostředí. Když se však dovnitř dostanou věci, které tam nepatří, ucpou se jemné pístky a systém už nefunguje, jak by měl,“ vysvětluje Moravec. V novém produktu už nikdo nemusí otevírat nádržku s olejem, ale jen měnit jednu již naplněnou tubu za druhou, jakmile se vyprázdní. Životnost i účinnost mazacích systémů se tím navíc zvýší. 

Autor:
zpět na článek